Gå til innhold

Trenger hjelp etter motorbytte...

Ranger emnet


robin84

Anbefalte innlegg

Helt ny her inne og kan så godt som ingen ting om bil.

Bilen min er en: Opel vectra 2,0 16V GL Vectra-a

1995 modell og motoren av type X20XEV.

 

Når det er sagt så får dere få hele historien også;

Var på vei til oslo, og på E6 røyk register-remma, noe som resulterte i ødlagte ventiler og fine halvmåner i stempla, verkstede skulle ha 10 - 15 tusen for å overhale toppen og jeg begynte da å se etter andre alternativer.

Fant til slutt en motor av samme motortype men fra en 97 modell, og ettersom di på verkstede sa det ikke var sikkert at det var noen vits i å prøve å reparere toppen da det kunne være andre feil også så tenkte jeg at det var bedre å kjøpe en ny motor (har gått 137.000).

Fikk en venn til å bytte for meg, da jeg som sagt er grønn når det gjelder bil.

Vi brukte alle deler fra den gamle bilen, slik at ikke det ble mange nye ledniger å koble til.

 

Problemet nå er: Når jeg prøver å starte den så sliter den veldig, den "stanger"/slår og vil ikke starte, når den endelig starter så går den fint og jevnt, MEN den sperrer på 4500 rpm og den reagerer tregt.

 

Jeg vet dere vil si at jeg bør kjøre diagnose test på den, vel jeg gjorde det... Dro på opel, fikk dem til å koble opp og.... ja ingen ting, han fikk ikke lest ut noe...

Så nå lurer jeg, jeg har brukt masse penger på dette, passert 20 tusen, og vil bare få bilen til å gå igjen...

Hva kan være feil? Hvor kan jeg feilsøke? Finnes det papirer om hvordan man feilsøker noe sted?

 

Ting som er gjort med bilen nå er: termostat er byttet (da den var defekt men varme registeret er antagelig tett da bilen ikke blir varm inni), reg rem og multirem er byttet, vann pumpe, diverse filter, og pakninger. Batteriet er helt nytt, 2 dager gammelt.

Så det er bare blokka som er ny, alt annet kommer fra den gamle motoren...

 

Håper noen har noen råd og tips...

Alt tas imot med stort takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt blir noe i samme turen som Spriti sitt.

 

Har du sjekket om hjernen er den samme?

Hva av gamlemotoren har du brukt? Om du ikke har gjort det så ville jeg nok prøvd noe av tenningssystemet fra den nyere motoren, eller omvendt.

 

Hvis du ikke er spessielt kyndig så ville jeg nok kjørt den til opelforhandler for at dem skulle ta en titt på tingene, kan umulig bli så vanvittig dyrt.

 

Sjekket luftmassemåler, tomgangsregulator osv?

Opel Omega 2.0i Diamant CD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det sitter luftmengdemåler på vectra, men på en av primeraene jeg hadde så kjørte luftmengdemåleren i en "safe" modus. Gikk ikke over 3000 omdreininger eller noe. Har du montert åpent luftfilter på den?

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår