Gå til innhold

Hvordan kan jeg koble opp et ampermeter til anlegget?

Ranger emnet

KinG^KaoZ

Anbefalte innlegg

Er nok ingenting spennende! Men ville gjerne hatt det til å måle noe hehe.

Ville fjerne kasettholderen en gang i tiden, så bytta den ut med 3 instrumenter, men kobla aldri opp ampermeteret til noe. Tenkte jeg skulle fikse det nå.

http://i13.photobucket.com/albums/a286/KongenKaoZ/Sierraen/zintreririum.jpg

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg selv kobla opp ett amperemeter til strømmmen til forsterkeren, et fra biltema som skal tåle vistnok 60 amp.. seriekobla det.. tok ikke mer enn 30 sekunder før det tok kvelden! var tøft mens det varte vistnok:)

Var det en stor forsterker da? :) Vil tro mine instrumenter er hakket bedre enn biltema sine, så kanskje mitt varer i 60sekund? :)

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes jo flere forsterkere som har innebygde sensorer og man kan ha en display foran som visser tilstanden på bla effekt, spenning, temperatur osv...

men å bruke den type strøm målere som kobles i serie med strøm kablen er for dårlig da den gir en "stor" spennings fall og som disse målere ikke tåler over tid...

eneste løsning ville vært å kjøpe en sikringsholder boks med innebygd ampermeter (som feks Evus) og flytte selve display/elektronikk i dashen men selve motstanden som er i serie med strømen forblir i sikrings boksen -den type målere måler spenniings fallet over en motstand som er i serie med sikringen og den har en veldig lav verdi -ca 0.01ohms=gir minimal spennigs fall -feks biltemas målere ligger rundt 5-20ohm -tror jeg-

kanskje prøve det en dag, men hva er så interesant med å måle strøm forbruk?? bedre å måle spenningen over bateriene da dette er "enklere" :)

kingkaos: du kan koble det på en høyttaler utgang med da må du ha en motstand i serie og en diode i serie slik at nålen bare beveger seg "en vei" hvis laveste verdi er mot venstre siden -feks kl 8- eller vil nåle slå seg kjeiv og verdien på motstande må forhindre at nåla slår for langt ... det du vil prøve på kalles "Vu meter" men er å få kjøpt sånne som er beregnet til det bruket men som du skrev så bruker du ikke de utgangene til å drive høyttalere (mener å huske du hadde 2 like forsterkere bak der det var en feil kobling en gang for lenge siden) og da er det greit fordi en slik belastning i parallel med høytallere vil gi forvrengning pga feil impedanser. Det er vel i gamle dagers VK1 Elektronikk og Måleteknikk som har bøker som forklarer dette bedre ellers er første året på Ing Skole som bare forklarer virkemåtten/prinsipet ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra gjort å huske hvilket anlegg jeg har! :) Det var vel mer et slags VU-meter jeg tenkte på ja!

Kan jeg montere et potmeter i serie med ampermeteret da? Så kan jeg justere motstanden sakte men sikkert? Jeg kan jo måle med multimeter også uten å bruke ampermeteret. Hva dioden gjør skjønner jeg ikke helt da (elektronikk er ikke mitt fag som du sikkert ser).

Jeg får vel bare hoppe i det, er slikt jeg pleier å gjøre ting :D

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider