Gå til innhold

G40-konvertere gammel Polo

Ranger emnet


merscha

Anbefalte innlegg

Holder på med akkurat det samme prosjektet selv, men har en -89 mod Steilheck...

Det kommer litt an på hvilken g40 motor du får tak i. Er det den gammle g40 motorn, så er det bare å hive rett nedi. denne motoren har ikke map føler, g-laderen er noe annerledes utformet lader 0,72 bar originalt, cooleren er hel i alu om jeg ikke husker feil, får du tak i denne motoren så passer alt rett nedi, uten å verken kappe, eller modde noe som helst, men denne ble bare solgt i 500 eksemplarer, så det blir litt vanskelig

Den litt nyere g40 motorn (fra 2f) som det er relativt lett å få tak i.

Kjøper du en slik motor, så er det bare å hive motor - g-lader rett nedi. Problemet med g-laderen er at utløpet av den kommer ut ca 4-5 cm fra bærebjelken forran (denne er seff en bærende konstruksjon og må ikke kappes bort), og man har ikke plasss til den originale cooleren, som har plast ender, byttes da ut med en passende. rør fra laderen til innsug blir litt knotete og det er ganske dårlig plass. dette kan løses, ganske enkelt med en annen radiatorvifte (pug 205 gti, cherry gtt, uno turbo, osv..) som bygger lite i dybden.

utover dette er ikke motor tilpassing noe særlig mer pes enn å bytte til en annen motor.

 

Er ikke så mye elektrisk dilldall..

 

siden du har gasser motor, så må du legge opp el anlegg til bensinpumpe og ting... dette kan hentes fra hvilken som helst bil med motorkode PY, NZ, og 3F.

Bare sørg for at motor som du kjøper er relativt fri for lekasjer, som ofte er et problem.

Det beste er å kjøpe komplett bil fra tyskland.. da får man mange deler for pengene.. og fremforalt så kan alt flyttes over.. 95% av tingene på en 2f er bolt on på en 2`er

 

skal du godkjenne bilen med motor, så er det papirer fra møller som gjelder. Disse har jeg.. Polo-Classic m.fl har også

Jeg bor i bergen og har vært i kontakt med den lokale møller shappa mange ganger, men de har så lite peiling at det er helt HÅPLØST!! De spurte faktisk om jeg ville kjøpe en ny Polo g40....

 

Bare å gi en lyd om det var noe mer!!!

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by merscha

Hepp!

 

Har en '82 Polo Coupe (steilheck), og jeg lurte på hvor mye som må moddes for å få oppi en G40-motor?

 

Har konvertert en Mk1 Golf til G60 før, kan jo nevnes...

 

Casper

 

Mål til intercooler får du på denne siden.

 

ebel

 

Du registrere deg som medlem for å få lov til å laste ned

 

Eller du kan titt på Ebay i Tyskland. Dukker stadig opp orginal ic der. Polo II G40 har også en plate du kan fjerne i låseplaten. Selve platen er demonterbar i ca 25-30 cm akkurat der laderen er for å kunne ta laderen ut og inn.

 

ellers trenger du styredemper, styrestag, bærearmer, stabstag med foringer, festet til stabstag på passasjersiden, komplett bakaksel med lasteavhenging ventil, bremserrør og integrert stabstag. Bremser foran må også byttes. 239/20 akkurat som Golf GTI og Passat 5E. Det står i papirene at du må bytte bremseservo. på min 91 modell fant jeg ut at G40 var litt mindre enn CL sin, så jeg beholdt min. Diameteren er den samme, men CL er litt tykkere.

 

Siden bilen din er såpass gammel må du også lage braketter til festing av bensinpumpen bak. Dra på huggern å finn en Polo fra 89 eller nyere og ta en titt hvordan det skal se ut.

 

G-lader overhaling er en veldig god investering

 

Når det gjelder radiator, ta en titt på etka og se hvilke andre Polo som har samme deler.

 

ETKA

 

ETKA 2

 

etka 3

 

Intercooler

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Polo Classic

 

Mål til intercooler får du på denne siden.

 

ebel

 

 

ellers trenger du styredemper, styrestag, bærearmer, stabstag med foringer, festet til stabstag på passasjersiden, komplett bakaksel med lasteavhenging ventil, bremserrør og integrert stabstag. Bremser foran må også byttes. 239/20 akkurat som Golf GTI og Passat 5E. Det står i papirene at du må bytte bremseservo. på min 91 modell fant jeg ut at G40 var litt mindre enn CL sin, så jeg beholdt min. Diameteren er den samme, men CL er litt tykkere.

 

Den cooleren på ebel-tec koster ca 5k hos krb, da selve registeret var spesial mål.

På papirenefra møller står det bare komplett bakaksling... trolig har ikke de peiling på detalj forskjellene fra en vanlig en.. står feks ikke dempere bak, mulig de regner dette som en del av bakakslingen. Finner mye info om ganske smarte løsninger ang ombygging på tyske polo sider. bla å bruke lasteavhengighetsventilen fra en scirocco gtx, da denne er bedre å komme til når den stilles om... osv..

Tror ikke denne ombyggingen er noe vanskeligere enn g60 i en golf 1.

Polo-Classic: flere ting her på den listen din som jeg ikke har byttet, bla festettil stabstag, styrestag....men alt ser ut til å fungere helt fint..

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feste til stabstag kan bli et problem når du setter på annet ladehjul (spesielt tannreimdrift) fordi til G40 har du et lite hakk der for klaring til drivreima. Styrestagene har ikke jeg byttet heller, men den skal egentlig ikke godkjennes uten. G40 har "Spherical bearings", dvs en slags metallforing/lager der, mens vanlig Polo har gummi. G40 sin er mer presis i høye hastigheter.

 

Ombygd intercooler fra Sierra Cosworth 2wd vil sikker passe fint.

 

Jeg kan ev. fikse en PSD intercooler

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboPolo

Holder på med akkurat det samme prosjektet selv, men har en -89 mod Steilheck...

Det kommer litt an på hvilken g40 motor du får tak i. Er det den gammle g40 motorn, så er det bare å hive rett nedi. denne motoren har ikke map føler, g-laderen er noe annerledes utformet lader 0,72 bar originalt, cooleren er hel i alu om jeg ikke husker feil, får du tak i denne motoren så passer alt rett nedi, uten å verken kappe, eller modde noe som helst, men denne ble bare solgt i 500 eksemplarer, så det blir litt vanskelig

Den litt nyere g40 motorn (fra 2f) som det er relativt lett å få tak i.

Kjøper du en slik motor, så er det bare å hive motor - g-lader rett nedi. Problemet med g-laderen er at utløpet av den kommer ut ca 4-5 cm fra bærebjelken forran (denne er seff en bærende konstruksjon og må ikke kappes bort), og man har ikke plasss til den originale cooleren, som har plast ender, byttes da ut med en passende. rør fra laderen til innsug blir litt knotete og det er ganske dårlig plass. dette kan løses, ganske enkelt med en annen radiatorvifte (pug 205 gti, cherry gtt, uno turbo, osv..) som bygger lite i dybden.

utover dette er ikke motor tilpassing noe særlig mer pes enn å bytte til en annen motor.

 

Er ikke så mye elektrisk dilldall..

 

siden du har gasser motor, så må du legge opp el anlegg til bensinpumpe og ting... dette kan hentes fra hvilken som helst bil med motorkode PY, NZ, og 3F.

Bare sørg for at motor som du kjøper er relativt fri for lekasjer, som ofte er et problem.

Det beste er å kjøpe komplett bil fra tyskland.. da får man mange deler for pengene.. og fremforalt så kan alt flyttes over.. 95% av tingene på en 2f er bolt on på en 2`er

 

skal du godkjenne bilen med motor, så er det papirer fra møller som gjelder. Disse har jeg.. Polo-Classic m.fl har også

Jeg bor i bergen og har vært i kontakt med den lokale møller shappa mange ganger, men de har så lite peiling at det er helt HÅPLØST!! De spurte faktisk om jeg ville kjøpe en ny Polo g40....

 

Bare å gi en lyd om det var noe mer!!!

 

Har du no aning på hva man må med ut med for en G40-motor?

 

De flyter vel ikke akkurat rundt i landet her heller??

'85 Audi 80 Quattro

'76 VW T2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by merscha

 

Har du no aning på hva man må med ut med for en G40-motor?

 

De flyter vel ikke akkurat rundt i landet her heller??

 

15-25T for en komplett pakke tipper jeg. Billigste er vel å ta inn en skadebil fra Sveits, Nederland eller Tyskland

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by merscha

 

Har du no aning på hva man må med ut med for en G40-motor?

 

De flyter vel ikke akkurat rundt i landet her heller??

 

Betalte 6k for min, denne var ikke helt komplett, var gått 160kkm.. ikke overhalt lader, men skulle i følge forrige eier være byttet.. men tar ikke det for god fissk..

En god brukbar delebil fra tyskland koster deg vel ca 15-20kkr pluss tur...

men da har du alt.. vil tro det er gjort på en langhelg over noen kasser med pils.. om du har et tomt skall å montere på...

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygget om dette og det var ikke akkurat lett. Intercool anlegget må bygges om helt, det blir en del kostnader der, En sierra cossi intercooller må sveises om. Husk at du må bytte bakstilling for bremseregulator, tanken på grunn bensinpumpe, radiator (på en Polo II må du få tak i den minste radiotarone og for å få plass til den i org festene). Normal Polo er en to trinsbrytter på radioatoren m på G40 3. Ellers burde alt gå greit så lenge du har alle deler du trenger.

 

Lykke til

Projekt Polo

Projekt Vento

Projekt Bora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår