Gå til innhold

Innerpress - noen som vet det - eller hvordan jeg kan måle det ?

Ranger emnet


sc0ot

Anbefalte innlegg

Innerpress, impress... kjært barn har mange navn. alacocaina Innpress er avstanden fra felgens senter til navets anleggsflate. Ved positivt innpress, f.eks. 55mm på nye Golf, ligger felgens anleggsflate mot navet m.a.o. 55mm ut i forhold til felgens senter. De fleste forhjulsdrevne biler har stort positivt innpress. Bakhjulsdrevne biler har normalt lavere positivt innpress, kanskje 10-20mm, som betyr at anleggsflaten mot navet er nærmere felgens senter. Enkelte biler har nøytralt innpress, mens negativt innpress brukes sjelden. Spacere kan brukes for å forandre innpresset. Monterer du f.eks. en 10mm spacer på en felg med 55mm innpress, forandres innpresset til 45mm.

 

Tror dette ble noenlunde riktig forklart :) Går fint an å måle selv om du er litt nøyaktig med tommestokk og vinkler, men innpresset står som regel preget på felgen. Se etter bokstavene ET + et tall. Dette er tallet er felgens innpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på om jeg forstod forklaringen over så derfor: et spørsmål til ang innpress. På listen her på forumet står det oppgitt innpress på 38 til min golf 3. Må jeg da ha 38 mm eller kan jeg ha mer/mindre og eventuelt hvilke konsekvenser får det?

Det var en gang en bestefar som hadde en golf...

Men ikke nå lenger for nå er den min!

Takk bestefar!

- 94 Golf III 1,8 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det var oppklarende ang hva innpress er. Men sitter fremdelses med spørsmålet om hva som går på min kjære golf. Kun 38 mm?

 

Du kan generelt bruke hva du vil av innpress (ET) på bilen din, men du bør holde deg i nærheten av 38 for at felgen ikke skal stikke for langt ut eller butte innover i fjærbenet ditt.

 

Men hvis du skal ha skrevet andre felger enn de originale inn i vognkortet så kan du ikke endre ET mer enn 7,5mm pr felg uten TUV-papirer, dvs ET må være mellom 31 og 44. Men ved TUV kan ET endres mer, sålenge ikke hjulet subber, dekkmønsteret stikker innenfor skjermen etc.

 

Min erfaring er at du kan senke ET ganske mye uten å få store praktiske problemer under kjøring, så f.eks ET30 vil sikkert gå ganske bra.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SieRRa-rollercam

Skal du ha andre felger med lavere/større et så må du justere spissingen din!

Bilens et er ordnet slik at bilen har beste vektfordeling,hjulavstand i forhold til opphengskuler,hjulager,dempere,laste evnen og slik at bilen er best å kjøre!

Forandrer du dette så kan du få en meget over/under (+-Et)styrt bil ,og du kan få overaskelser ved større hastigheter i svinger ol !

 

Får du tak i en felg katalog feks martins så står alle bilmerker med boltsirkel og et der !

Håper du får svar på dit spørsmål og at dette var til hjelp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår