Gå til innhold

Flytte batteriet bak til bagasjerom?

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Det er ingen krav til batteri i bagasjerom, da utenom at batteriet må jo selvsagt henge fast.

videre, må kabelen være sikret mot gnissing på utsatte steder.

Så jeg kan ha et syrebatteri i bagasjen uten å måtte ha hel plate bak bakseteryggen?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Du har ikke noen bilder om den festinga di? Hvordan lagde du batterikassen? Hvilket materiale brukte du?

Jeg har batteriplate som er sveist oppå "kanten" og i skjermen..

Så er batteriet skrudd fast, som i en vanlig bil..

Kabelen min er skjermet med sirkulærskjært skjerming (fra clas'eren).

Ellers, har jeg ingen sikring bak..

Som sagt, ingen krav til sikring fra b.t.

Kan kanskje være greit, i tilfelle noen kræsjer inn i skjermen din, men jeg ser ellers ikke noen større farer ved manglende sikring bak, enn manglende sikring fremme.

Forøvrig må en sikring være KRAFTIG, om du tenker på hvor mye starteren din drar! Man kan vel bruke flere sikringer, istedenfor en stor, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Du har altså laget en plate OVER hjulbrønnen, som du har festa batteriet til? Er denne plata stor? (Tykkelse)

Hvor stor kabel brukte du til batteriet? (mm2)

Hva er sirkulærskjært skjerming?

Hvordan sikring anbefaler du? Tenkte som sagt på automatsikring bak. Til både stereo å batteriet. Samt en sikring foran i motorrom. (Ikke automatsikring)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er tilsvarende, men jeg har batteriplate fra Mercedes 190 og da batteriklemme-mekanisme fra mercedes w123 ambulanse

Ikke at det er vesentlig, jeg kunne jo fint brukt blinklyspærer fra Porsche

batteriet.jpg

batteriet_deksel.jpg

HELE ledningen min er trekt i sirkulærskjært kabelbeskyttelse fra claseren

ledningen.jpg

Det gir deg også mer "clean" look i motor-rommet, at du slipper de røde kablene som roper "Hei, her er jeg!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Så ikke så værst ut det der Dabutcher... Men en ting. Hva er sirkulærskjært kabelbeskyttelse? Er det forskjel på sirkulærskjært kabelbeskyttelse å en vanlig kabel liksom?

Hva gjorde du med ledningene i motorrommet? Hvordan skjøtet du dem? Eller fjernet du dem å la den sirkulærskjært kabelbeskyttelsekabelen din helt fram til der den røde har vært?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Så ikke så værst ut det der Dabutcher... Men en ting. Hva er sirkulærskjært kabelbeskyttelse? Er det forskjel på sirkulærskjært kabelbeskyttelse å en vanlig kabel liksom?

Hva gjorde du med ledningene i motorrommet? Hvordan skjøtet du dem? Eller fjernet du dem å la den sirkulærskjært kabelbeskyttelsekabelen din helt fram til der den røde har vært?

Jeg har en AGU sikringsholder fremme, men jeg skrudde denne kabelen i samme "blokken" som den gamle batterikabelen henger i..

Yes, noen vil tenke at jeg er crazy insane som ikke har sikring, men en original bil har ikke sikring den heller!!

Riktignok var det rett før batteriet mitt røk, når jeg fikk henger inn i bakskjermen, men, men.. shit happends.. kanskje jeg monterer en sikring en gang i fremtiden...

Anyhow, sirkulærskjært kabelbeskytter er ganske logisk en beskyttelse som er skjært sirkulært. dvs. i "sirkler". Den er ikke skjært på samme måte som man sløyer en fisk, men den er skjært i sirkler, som gør at du kan "stramme" den rundt nesten enhver kabeltykkelse.

Ps. det er litt jallajobb å montere den,om du vil den skal sitte helt tight, med mindre du har kabel som er identisk med indre diameter på beskyttelsen.

Tror du får 5 meter for ca. 70 kr på claseren

http://www.clasohlson.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider