Gå til innhold

Utformning på custom turbo-manifold

Ranger emnet


Zone_bee

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver å tenker masse på akkurat dette. HVOR viktig er egentlig flow`n i grenrøret? Jeg mener; trykket vil jo lede luften i den retningen den finner minst motstand (les: til turbo`n), så hvor mye forskjell kan dette utgjøre. Jeg er fult klar over at fx. rørenes lengde og volum vil ha effekt på ting som turbolag ol. Men HVOR stor effekt? Snakker vi så mye som 10 % effektforskjell eller???

 

Dealen er at det skal lages billig, enkelt, men skal ikke være helt råne-tuning heller...

 

Har tenkt ut denna som god kompromiss mellom enkelhet og funksjonalitet... Men noen andre forslag?

2122415_40_full.jpg

 

2122415_42_full.jpg

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Facebook-Gruppen

Vi jobber for å samle Daihatsu-Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Driver å tenker masse på akkurat dette. HVOR viktig er egentlig flow`n i grenrøret? Jeg mener; trykket vil jo lede luften i den retningen den finner minst motstand (les: til turbo`n), så hvor mye forskjell kan dette utgjøre. Jeg er fult klar over at fx. rørenes lengde og volum vil ha effekt på ting som turbolag ol. Men HVOR stor effekt? Snakker vi så mye som 10 % effektforskjell eller???

Avhengig av hvor langt strikken er tøyd,seff...men fra 5-6% opp til 10-12%,sistnevnte hvis man går fra en manifold med 50 mm lange runnere med dårlig flow og små rør som spiller lite på linje med resten,til en grenrørsmanifold optimalisert for det den sitter på,dvs at den jobber i samspill med innsuget og kammene. Tømmer den seg riktig,så har du en lavtrykkspuls i eksosporten akkurat når innsugsventilen åpner på overlapp,dette starter fyllingsprosessen før stemplet går ned og "suger selv". Det er denne samlede virkningen av alle komponentene på lag som gjør en motor grom,ikke enkeltkomponenter.

 

Tuningen (lengde/dia) har større påvirkning enn flow på eksos,såfremt flow'en ikke går i dass med manifolden på. Kollektor-dia/utforming har også mye å si på hvor effektivt motoren tømmer seg (den bestemmer endel av hvor lang/kraftig undertrykkspulsen i porten blir) og det er denne tømmingen som i praksis betemmer hvor godt motoren puster...hvis du ikke har en elendig turbineffektivitet. Hjelper ikke stort med tuning hvis du har 3 kg baktrykk ved 1.2 Bar ladetrykk. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe fancy beregninger innvolvert ;)

Men den gjør hva den ble bygd for å gjøre, og ser ut til å gjøre en brukbar jobb.

 

Headers9.jpg

 

Ps poenget er ikke bare å la trykket finne veien inn i turboens eksos del, det kan også være en fordel å prøve å la pulsene fra eksosportene nå turbinhjulet mest mulig inntakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hvor langt strikken er tøyd,seff...men fra 5-6% opp til 10-12%,sistnevnte hvis man går fra en manifold med 50 mm lange runnere med dårlig flow og små rør som spiller lite på linje med resten,til en grenrørsmanifold optimalisert for det den sitter på,dvs at den jobber i samspill med innsuget og kammene. Tømmer den seg riktig,så har du en lavtrykkspuls i eksosporten akkurat når innsugsventilen åpner på overlapp,dette starter fyllingsprosessen før stemplet går ned og "suger selv". Det er denne samlede virkningen av alle komponentene på lag som gjør en motor grom,ikke enkeltkomponenter.

 

Tuningen (lengde/dia) har større påvirkning enn flow på eksos,såfremt flow'en ikke går i dass med manifolden på. Kollektor-dia/utforming har også mye å si på hvor effektivt motoren tømmer seg (den bestemmer endel av hvor lang/kraftig undertrykkspulsen i porten blir) og det er denne tømmingen som i praksis betemmer hvor godt motoren puster...hvis du ikke har en elendig turbineffektivitet. Hjelper ikke stort med tuning hvis du har 3 kg baktrykk ved 1.2 Bar ladetrykk. :)

 

Høres jo ut som logikk alt dette... Men hva tror du om versionen, med to-og-to like lange, og "rette" rør som på tegninen min? :)

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Facebook-Gruppen

Vi jobber for å samle Daihatsu-Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som logikk alt dette...
Ikke så rart,siden det er det det er... :D
Men hva tror du om versionen, med to-og-to like lange, og "rette" rør som på tegninen min? :)
Hvor hadde du tenkt å ha wastegaten hen? Eller er den integrert i turboen? Hvis du hadde tenkt å ha rør "rett ut" noen cm fra porten,og så en slak bøy for å samle røra etterpå,og rett ned i kollektoren (og ikke rør i vinkel/skråskjært og sveisa på flensen) så er ikke det der så verst.. :)

 

Hvilket turtall og trykk hadde du tenkt deg?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt mellom 2 og 5 cm ut, og så i bøy (mellom 45 og 90 grader omtrent), og inn i egensveise kollektor. :)

 

Skal i utgangspunktet lade mellom 0,7 til 1 bar. Satser på power mellom 5000 og 7200 rpm.

 

edit: intergrert waste ja...

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Facebook-Gruppen

Vi jobber for å samle Daihatsu-Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt mellom 2 og 5 cm ut, og så i bøy (mellom 45 og 90 grader omtrent), og inn i egensveise kollektor. :)

 

Skal i utgangspunktet lade mellom 0,7 til 1 bar. Satser på power mellom 5000 og 7200 rpm.

 

edit: intergrert waste ja...

 

Power mellom 5000 og 7200 o/m?

Hvis du ikke har planer om 500+ hk kan du håpe på et langt bredere "powerband" enn som så.

tror ikke bra akselerasjon fra 3000 o/m og opp er noe urealistisk mål med rundt 300hk fra feks en 2,0L liter

 

og om målet virkelig er 500+ hk (noe som tilsier at du bør være forberedt på å gi avkall på kjørbarhet på gata med det meste under 3,0-3,5L)

Så er nok ikke en turbolader med integrert wastegate noe alternativ lengre

 

Om du behersker engelsk sånn noenlunde godt kan jeg på det sterkeste anbefale deg å stikke innom nærmeste bok pusher og bestille "Maximum Boost" av Corky Bell

Boka kan vel betraktes som turbobyggernes bibel og inneholder et vell av innformasjon som kommer godt med ved et prosjekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i utgangspunktet lade mellom 0,7 til 1 bar. Satser på power mellom 5000 og 7200 rpm.
Hvorfor så smalt register? Lader jeg 1 bar på sykkelen min har jeg register fra 5-5500 til 11000....på en 2-liter som snurrer 8K er det ikke noe problem å ha register på 50-60% av turtallsregisteret. Gjør man jobben bra,blir det enda lenger. Men da bør man ha litt lengde på røra,matchende innsug og ditto kammer for å få det til..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og om målet virkelig er 500+ hk (noe som tilsier at du bør være forberedt på å gi avkall på kjørbarhet på gata med det meste under 3,0-3,5L)
Hvorfor det?
Om du behersker engelsk sånn noenlunde godt kan jeg på det sterkeste anbefale deg å stikke innom nærmeste bok pusher og bestille "Maximum Boost" av Corky Bell

Boka kan vel betraktes som turbobyggernes bibel og inneholder et vell av innformasjon som kommer godt med ved et prosjekt ;)

Mr.A.G. Bell's relativt nye bok (som jeg aldri husker navnet på...Er vel "Forced Induction" eller noe sånn) er i samme nivå,og tar for seg mye nyere info enn Mr. C.Bell har i sin...men begge er greie å ha som sengelektyre. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Mr.A.G. Bell's relativt nye bok (som jeg aldri husker navnet på...Er vel "Forced Induction" eller noe sånn) er i samme nivå,og tar for seg mye nyere info enn Mr. C.Bell har i sin...men begge er greie å ha som sengelektyre. :)

 

Har lest begge to sjøl og de er jævli lettleste i forhold til andre tekniske bøker jeg har lest:D

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så smalt register? Lader jeg 1 bar på sykkelen min har jeg register fra 5-5500 til 11000....på en 2-liter som snurrer 8K er det ikke noe problem å ha register på 50-60% av turtallsregisteret. Gjør man jobben bra,blir det enda lenger. Men da bør man ha litt lengde på røra,matchende innsug og ditto kammer for å få det til..

 

Jeg sier ikke nei takk til å få power litt tidligere. Men motoren er bare en 1,6 liter, og med de få NA-modifikasjonene jeg allerede har, skjer det ikke så mye før 4000, og den kicker ikke ordentlig til før 5000. Bilen skal kun brukes på bane (altså fullgass :) ), så lave turtall er ikke viktig.

 

Har derfor tenkt på kortere rør og er villig til å ofre ganske så mye på lave turtall :)

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Facebook-Gruppen

Vi jobber for å samle Daihatsu-Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke nei takk til å få power litt tidligere. Men motoren er bare en 1,6 liter, og med de få NA-modifikasjonene jeg allerede har, skjer det ikke så mye før 4000, og den kicker ikke ordentlig til før 5000. Bilen skal kun brukes på bane (altså fullgass :) ), så lave turtall er ikke viktig.
Kan du liste turbo-spec'sa? Tror du må ha en litt vel stor turbindel...

 

Har derfor tenkt på kortere rør og er villig til å ofre ganske så mye på lave turtall :)
Ok..men korte rør på eksosen ofrer toppeffekt. Du kommer igang litt tidligere,da...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår