Gå til innhold

Utformning på custom turbo-manifold

Ranger emnet

Zone_bee

Anbefalte innlegg

Blir trolig en helt vanlig T25 ifra en S13 tenker jeg... eller i alle fall noe med særdeles like specs.
Ikke over 240 hk i motoren altså... veldig,veldig liten snurre det der,for 1600 cc. Jeg har 1342cc,T04E-50 snurre med doble kapasiteten til den lille T25-60'en som sitter i Nissan'ene og fremdeles 1 bar på rundt 5000 rpm...så hvis du ikke har greit med ladetrykk før 5000 rpm med en 1600 cc motor,er noe rart...

Så du mener at lengre rør som hovedregel altid er bedre for høye turtall? Dette vil vel bare føre til økt lag? :)
Rørlengden har i praksis ingenting med lag å gjøre. Men,for små rør på innsugssiden,trange IC'er,potte tett eksosanlegg etter turboen... der har du lag. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke over 240 hk i motoren altså... veldig,veldig liten snurre det der,for 1600 cc. Jeg har 1342cc,T04E-50 snurre med doble kapasiteten til den lille T25-60'en som sitter i Nissan'ene og fremdeles 1 bar på rundt 5000 rpm...så hvis du ikke har greit med ladetrykk før 5000 rpm med en 1600 cc motor,er noe rart...

Rørlengden har i praksis ingenting med lag å gjøre. Men,for små rør på innsugssiden,trange IC'er,potte tett eksosanlegg etter turboen... der har du lag. :)

Nei, målet er akkurat 200 på svinghjulet. Så er som sagt ikke så mye fintuning som skal til :) Men hadde vært fint med rimelig flat effektkurve på toppen da...

Men rør er på vei, så lager en mock-up og poster bilde her senere i uka jeg.. hehe

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Facebook-Gruppen

Vi jobber for å samle Daihatsu-Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei måte å lage en mockup (i papp) hvis det er litt trangt er å kjøpe korrugerte papp/alu-rør på TESS, de er fleksible og kan bøyes med fine radier.

Bare å lage en flens (i papp) til topp og turbo,henge begge på plass i motorrommet og finne frem lynlimet og tapen. :) Hvis du ikke heller vil finne frem sveisen og lage det rett på motoren da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Med et kompresjonsforhold som tillater 500+hk og en turbolader egnet for jobben så er det vel ikke mye futt i motorn under 4000 o/m

sammen med en clutch som kan handtere dreiemomentet, blir vel ikke bilen særlig egnet til bykjøring etter min mening

I tillegg mener jeg faktisk at en bil som kan kalles "egnet på gata" også bør være driftsikker nok til å brukes både på hyppige og lange turer, gjerne til daglig bruk,året rundt, feks til og fra jobb

(tok kanskje litt mye i med motor størrelsen, men med de 4`erne folk vanligvis gir seg i kast med er jeg nok ikke så langt fra realiteten her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et kompresjonsforhold som tillater 500+hk og en turbolader egnet for jobben så er det vel ikke mye futt i motorn under 4000 o/m

sammen med en clutch som kan handtere dreiemomentet, blir vel ikke bilen særlig egnet til bykjøring etter min mening

I tillegg mener jeg faktisk at en bil som kan kalles "egnet på gata" også bør være driftsikker nok til å brukes både på hyppige og lange turer, gjerne til daglig bruk,året rundt, feks til og fra jobb

(tok kanskje litt mye i med motor størrelsen, men med de 4`erne folk vanligvis gir seg i kast med er jeg nok ikke så langt fra realiteten her)

Hvis motoren er bygget riktig,så er den ikke slapp som f selv på lave turtall... Mitsu'en vi smelte sammen har rundt 250 hk ved 3500 rpm eller så (finner seff ikke dynopapirene nå...blir litt vagt siden jeg må ta det på husk) men over 640 hk (fra 3-liter riktignok...på hjulene),den er ikke mappet over 6600 eller så rpm. Den er tunet til rundt 7800. Med riktig mapping bør den tippe 750+ på hjula.

Den klarte EU.

Den har etter min mening litt lav komp (7.6:1) men svarer godt.

Den ble brukt til og fra jobb,som en vanlig bruksbil,i sol som regn.

Og,den går på vanlig 98. :)

Man kan spise kaken og beholde den,til en viss grad. :phatyo

Lenke til kommentar
Del på andre sider