Gå til innhold

div. stålomspunnede slanger.

Ranger emnet


PenetraTor

Anbefalte innlegg

Det på bildet er ikke noe pynt...

 

http://www.kollevold.no har AN koblinger og slanger fra Goodridge.

 

er slangene presset på koblingene liksom en hydraulikkslange? eller bae tredd/skrudd på? slik at man bare trenger koblingene og løs lengde med slange?

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er slangene presset på koblingene liksom en hydraulikkslange? eller bae tredd/skrudd på? slik at man bare trenger koblingene og løs lengde med slange?

 

Slangen tres på ene delen av koblingen, så skrus den andre delen over og strammer til. Så på en måte er svaret, begge deler :)

 

Du kjøper slange og koblinger, og setter dette sammen etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangen tres på ene delen av koblingen, så skrus den andre delen over og strammer til. Så på en måte er svaret, begge deler :)

 

Du kjøper slange og koblinger, og setter dette sammen etter behov.

 

oki:) men hvordan er dimensjnene, ser de oppgis i fks 6AN 12AN osv? metrisk eller tommer evt rørgjenger?

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AN står for Army/Navy eller Air Force/Navy og er sterkt forenklet vanlige JIC-koblinger produsért etter MilSpec. AN bruker sylindriske tomme-gjenger (55 graders vinkel om jeg ikke husker feil) og jeg tror de tetter med både O-ring og 37-graders konvekst/konisk sete som deforméres (crush seal) når koblinga teites til.

 

an.png

 

Men i praksis, her i Europa er man ofte bedre tjent med å bruke vanlige BSP-koblinger grunnet pris og tilgjengelighet, spesielt hvis man finner de i aluminiumsutførelse for å holde vekta nede. AN er ingenting annet enn bling (OK, funksjonen er god, det skal de ha), men saken er dén, at i USA, hvor man oftest ser slike koblinger i biler, er prisen og tilgjengeligheten på AN-deler vanvittig god. Pluss at den vanlige Amerikanske NPT-standarden som tetter med koniske gjenger ofte ikke er vélegnet å bruke i biler grunnet vekt/størrelse og vibrasjonsmotstandigheten (men det finnes flere unntak). Stålomspunne' slanger trenger man iallefall ikke på grunn av arbeidstrykket; det er litt forskjell på 5-6 bars oljetrykk i en bilmotor og >400 bars arbeidstrykk i kraner og gravemaskiner/annen tung-hydraulikk. Slangen man burde spørre etter når man valser inn på nermeste hydraulikk-sjappe heter "PTFE". Den har teflonlaminért innside og er tilfeldigvis også stålomspunnen utvendig. PTFE'en tåler ofte sinnsyke temperaturer (tenk: oljeretur fra turboen) og har også temmelig lav vekt per meter. Prisen er derimot en hel del høyere enn normal hydraulikkoljeslange (men den igjen tåler ofte ikke høy nok temperatur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AN står for Army/Navy eller Air Force/Navy og er sterkt forenklet vanlige JIC-koblinger produsért etter MilSpec. AN bruker sylindriske tomme-gjenger (55 graders vinkel om jeg ikke husker feil) og jeg tror de tetter med både O-ring og 37-graders konvekst/konisk sete som deforméres (crush seal) når koblinga teites til.

 

an.png

 

Men i praksis, her i Europa er man ofte bedre tjent med å bruke vanlige BSP-koblinger grunnet pris og tilgjengelighet, spesielt hvis man finner de i aluminiumsutførelse for å holde vekta nede. AN er ingenting annet enn bling (OK, funksjonen er god, det skal de ha), men saken er dén, at i USA, hvor man oftest ser slike koblinger i biler, er prisen og tilgjengeligheten på AN-deler vanvittig god. Pluss at den vanlige Amerikanske NPT-standarden som tetter med koniske gjenger ofte ikke er vélegnet å bruke i biler grunnet vekt/størrelse og vibrasjonsmotstandigheten (men det finnes flere unntak). Stålomspunne' slanger trenger man iallefall ikke på grunn av arbeidstrykket; det er litt forskjell på 5-6 bars oljetrykk i en bilmotor og >400 bars arbeidstrykk i kraner og gravemaskiner/annen tung-hydraulikk. Slangen man burde spørre etter når man valser inn på nermeste hydraulikk-sjappe heter "PTFE". Den har teflonlaminért innside og er tilfeldigvis også stålomspunnen utvendig. PTFE'en tåler ofte sinnsyke temperaturer (tenk: oljeretur fra turboen) og har også temmelig lav vekt per meter. Prisen er derimot en hel del høyere enn normal hydraulikkoljeslange (men den igjen tåler ofte ikke høy nok temperatur).

 

har BSP koblinger samme tilkoblingen til slanger som AN? slik skru tighting?

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke vært borti, nei. Det vanlige er at man presser ei hylse utenpå slangen/koblingen; om noen form for skru-tetting-system finnes med BSP-anslutning er jeg slett ikke sikker på. Jeg visste faktisk ikke at AN-koblinger bare kan skrus rett på uten noen pressing; dette gjør de jo desto mere attraktive for bilbruk siden man blant annet slipper unna hydraulikkfirmaets gebyr for å presse hylsene. Det jeg imidertid ER sikker på, er at det finnes utallige løsninger på markedet. Om du valser inn på nermeste hydraulikkfirma kan de helt sikkert der og da lage en løsning som fungerer bra til en overkommelig pris (noe annet enn jeg kan si om AN-delene som er priset vél høyt og har lav tilgjengelighet her til lands).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår