Gå til innhold

Høyere effekt ved og fjerne "puls air systemet" ?

Ranger emnet


Flaten 87

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurer på om man får høyere effekt ved og ta vekk puls air systemet på B230A motoren min, jeg vet at det isåfall ikke blir mye mere effekt, men hjelper det, så er jeg mer en villig til og fjerne det.

 

Det jeg tror man gjør når man fjerner puls air systemet er at man hindrer motoren i å ta opp brukt luft, som blir pumpet inn igjen(litt usikker på dette området).

 

For de som ikke vet hva dette er, så er det ett bilde av det:

DSC00125.jpg

 

Håper på god respons fra dere, siden jeg ikke fant noe om dette temaet i søkefunsjonen:thanks

Wolkswagen Golf 1,9 TDI 02'

Ford mondeo 95'

Citroen AX 4*4 96'

Volvo 745 tic 87' B230ET

Volvo 740 86' B230A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet dette på min.. Plugga igjen med 50øringer.. Bilen ble litt bedre på gassrespons, men ikke noe HK-økning som jeg merket. Bare at den reagerte litt raskere enn vanlig.

 

Hvordan gikk du frem for å fjerne dette? Fjerna du kun slangen, og tetta igjen?

Wolkswagen Golf 1,9 TDI 02'

Ford mondeo 95'

Citroen AX 4*4 96'

Volvo 745 tic 87' B230ET

Volvo 740 86' B230A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pulse air systemet er jo bare for å varme opp katalysatorn litt forter ved start...den har ingen ting med effekten å gjøre så vidt jeg veit..... er sikkert EGR systemet du mener...den som går fra eksosmanifolden til luftfilter boxen ???.....den kan det være minemalt med effekt å hente inn ved å fjerne....men luft filter og sånt varer lenger..for da slepper den å dra inn masse eksos..

Volvo 945Lt..

Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak

Volvo 740Tic..solgt

Opel Omega 3000..høggd

Opel Omega 3000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei. Hvis bilen går bedre etter at du har fjernet pulsair så er det pga at pulsairen var defekt fra før av, og slapp eksos inn på innsuget. Eneste som skjer i pulsairen er at luft blir sugd inn i eksosen i mellom eksospulsene. Hvis pulsairen fungerer, lar du den være, og sparer miljøet.

 

Vil du ha noe "gratis-trim" til b230a motoren kan du bytte ut gasspjeldet til ett som er helt flatt.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk du frem for å fjerne dette? Fjerna du kun slangen, og tetta igjen?

 

Jeg fjerna hele systemet... Skrudde det av fra toppen, å tetta igjen med 50øringer.. Etter dette skrudde jeg en skru i hullet til luftfilterboksen for å blinde det hullet...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pulse air systemet er jo bare for å varme opp katalysatorn litt forter ved start...den har ingen ting med effekten å gjøre så vidt jeg veit..... er sikkert EGR systemet du mener...den som går fra eksosmanifolden til luftfilter boxen ???.....den kan det være minemalt med effekt å hente inn ved å fjerne....men luft filter og sånt varer lenger..for da slepper den å dra inn masse eksos..

 

det er ikke helt riktig. de bilene vi snakker om har ikke engang katalysator.

 

jeg har fjernet dette på min, pluss egr systemet. det er det drite som går fra grenrøret og opp i insuget. mulig det blir litt bedre + at det ser bedre ut. på min 230a har jeg også jt grenrør K-insug med en weber 32/36 på og da slipper jeg varmluftslangen og pluss slangene som hører til varmstart systemet til pierburgen. Så kommer det en lettere portet 531 topp på som jeg har kjøpt. på den slipper man og sette i 50øringer også.

# 1996 940 herregårdsvogn

# 1969 Amazon 122S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Er det som er planen på min å forresten... Merket du noe forskjell på å fjerne EGR? Er innsuget ditt fra en b230k? (er vel bare den motoren som er k..?)

 

Hei. litt vanskelig og si og jeg merket forsjell for jeg satt på gasseren også. men det var tett uansett. men det blir nok en fin fin motor nå med 531 toppen, vx3 kam, justerbart drev og litt større dyser til gasseren

# 1996 940 herregårdsvogn

# 1969 Amazon 122S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er avbildet er EGR systemet. Det fjernet jeg helt, gjenget opp hullene til egr med M10 tapp, og kjørte opp en skrue i hvert hull.. ser mye bedre ut. Pulsairen fjernet jeg også, eg sveiset igjen hullet i manifolden...

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pulse air systemet er jo bare for å varme opp katalysatorn litt forter ved start...den har ingen ting med effekten å gjøre så vidt jeg veit..... er sikkert EGR systemet du mener...den som går fra eksosmanifolden til luftfilter boxen ???.....den kan det være minemalt med effekt å hente inn ved å fjerne....men luft filter og sånt varer lenger..for da slepper den å dra inn masse eksos..

o

Røret fra katt. til luftfilterboxa går det ikke eksos gjennom.forde der går to rør i manifoilen der eksosen går.Det hullet(som røret skal festes i) i manifoilen går bare til ett rom i manifoilen der eksosrørene går....så det eneste som går gjennom det røret (fra manifoilen til luftfiltere) er varm luft.og dinna lille klompen før luftfilter boxa er to ting 1.et lite filter 2.en ventil som er open når lufta mellom manifoilen og luftfiltere er litt varm og stenger seg når lufta er så varm den skal være når motoren er varm........

740 B230A.."under oppbygging edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår