Gå til innhold

Bilfabrikanter og intervall for bytte av ATF-olje

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har netopp kjøpt meg en VW passat -99 modell med automatkasse. Kjempebil som er herlig å kjøre med masse plass og finesser.

Bilen skal ha service og siden jeg har skrudd på bil i over ti år, så er dette noe jeg tar selv. Bladde opp i haynesboka og serviceheftet til bilen for å få et lite bilde over hva og hvor ofte ting måtte gjøres/byttes og finner ut til min store forskrekkelse at VAG mener at ATF oljen på girkassen aldri trenger å byttes. Jeg ringte til møller og de kunne bekrefte dette. Er det meningen at en slik bil ikke skal trille lenger enn 100000km før den skrotes? Tenk på alle de stakkars VAG bilene som triller rundt uten å få byttet en eneste dråpe ATF-olje i hele sin levetid. Jeg snakket litt med forige bileier og han hadde fått byttet ATF olje på et ikke-merke verksted og han merket tydelig forskjell på lyd og giring på bilen, heldigvis.

Må bare få sagt at jeg synes dette er så stikk motsatt av allt det som er vanligt når det gjelder automatkasser hvor det er kjent at jevnlige oljeskift er det som skal til for å sikre levetiden og driftsikkerheten. Dette vil si at min bil med sine 185000km på nakken, kun har fått et skift med ATF-olje. Tommelen ned til VAG for denne!

 

P.S.

Fant forresten noe mer om dette her: http://www.taligentx.com/passat/maintenance/atfchange/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik at den olja kan gå langt ja! Men min erfaring er at den bør byttes en gang før eller siden! Vi har brukt å bytte på rundt 200K km..... Om det er strengt tatt nødvendig... om girkassa tåler det eller ikke er vel en annen sak! Men jeg synes jeg merker forskjell på lyd og giring. Spessielt når olja er skikkelig varm! VAG har dette, samt BMw og sikkert flere fabriker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaimlerChrysler prøvde seg også på ett sånt stunt med "evigvarende" olje på automatkassa. Må dere huske på at bilene her i landet lever myyyyeee lenger enn i tyskland/frankrike osv der de er produsert.

 

Såvidt meg bekjent anbefales det av spesialister at det foretas oljeskift på automatkassa på 60-80K km uansett om det er eldre kasse med intervaller eller nyere "evigvarende".

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange biler som ikke har tappeplugg,må ned med bunnpanna!

du har mye igjen for å bytte olje på disse kassene! holder mye lenger!

er klart att det bør byttes olje,tenker du ser LITT forskjell i fargen på gammel og ny olje.

Skal bytte olja på min når det blir litt varmere, regner med å se litt forskjell selv om den har en fin farge :)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å tappe og refille atf får du bare byttet rundt 30% av total oljemengde i kassa. Derfor bytter jeg aft olje hver 30000 km på min Audi. Gjør jobben selv så det blir ikke spesielt kostbart å bytte 3 liter av og til.

Filter bytter jeg hver 60000 km. Bilen runder snart 200000 km og har ikke opplevd noe tull med gearet ennå.. (bank i bordet)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bar1: går det ikke an å turne konverteren rundt så tappepluggen kommer til syne neste gang du skifter olje på girkassa di? Da får du tømt hele kassa. ;)

 

200000 km bør en skikkelig automat holde uten noe problemer mener jeg da. Familiekjerra mi har 335000 på telleren med originalkasse, begynner å slure litt når den girer opp i 3'dje og kassa er kald, men det er min egen feil. (vanskelig å styre høyrebeinet når man har 180 hk tilgjengelig. ) Antar det vil hjelpe en del om jeg bytter til ATF-olje med MB sin 226.10 spesifikasjoner. (helsyntetisk)

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

på vag og audi biler med aut skal det byttes ATF olje og filter hver 40000km

det står ingen plasser i boken om det.

men min ongel som er verkstmester på et vag/audi tok kontakt med tyskland og fikk dette bekreftet,

 

men det er jo heller ikke og legge under en stol at dette er en svakhet på disser bilene..

min bil nr2 en 97passat 110hk med aut DMX kasse tok kveld på ca 220km

da mente di den hadde vart lenge

så måtte til nabolandet og få ny.så gammel kassen har æ på vent,nyoverhalt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg surfet litt rundt på nettet og lest på endel utenlandske forum. I USA er det mange som har fått betydelig finere giring med passat sin automatkasse ved å bytte til Redline D4 ATF olje. VW angir kun sin egen olje som godkjent for deres kasser, men nå tror jeg at jeg vil prøve denne oljen istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår