Gå til innhold

Hvilke dim på trykkrør er "optimal" for 250-300hk oppsett?

Ranger emnet


Naila

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alt hjelper vettu :) Blir litt av det samme å lage grenrør av 48mm istede for 42mm ved "moderat" effekt
Ikke akkurat...for grenrørsdia'en gjør ganske mye med tuninga av motoren,"moderat" effekt eller ikke så er den dia'en mye viktigere enn trykkrørsdia'en...dim'en på trykkrøra har veldig lite å si,bortsett hva hvis de er for små. De påvirker nesten ikke samspillet mellom grenrør,porter,innsug og kammer i det hele tatt.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det opptimale vi leter etter her? Fins INGEN fordeler med å kjøre for store rør her...... Verken med tanke på effekt, respons, vekt, pris, eller plass!!!! så da må noen fortelle meg hvorfor man skal bruke f.eks 3"????? HVORFOR skal man bruke noe som på ALLE måter er negativt???? Og jeg vil gjerne se de utregningene dine som tilsier at 2" er for lite til 300hk og 3" er greit Ealoken.
Og jeg vil gjerne se bevis på at det er så negativt med store rør. Bring 'em on..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vil gjerne se bevis på at det er så negativt med store rør. Bring 'em on..

 

Har aldrig påstått at det er SÅ negativt med store rør... Mere unødvendig... det er tyngre, det er dyrere, det tar større plass og om man har rør som er større en spjeld så er ikke det akkurat noen fordel med forhøynet gasshastighet inn mot plenum! Nå er ikke volvo innsuget det verste! Men på enkelte innsug vil du kunne får faren for at de fremste runnere får dårlig fordeling pga for stor hastighet ( i sammband med for nært spjeld) på gassen inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldrig påstått at det er SÅ negativt med store rør... Mere unødvendig... det er tyngre, det er dyrere, det tar større plass og om man har rør som er større en spjeld så er ikke det akkurat noen fordel med forhøynet gasshastighet inn mot plenum! Nå er ikke volvo innsuget det verste! Men på enkelte innsug vil du kunne får faren for at de fremste runnere får dårlig fordeling pga for stor hastighet ( i sammband med for nært spjeld) på gassen inn!
Hvis spjellet gir det problemet,så vil det ikke akkurat hjelpe å ha like liten rørdiameter som spjellet hele veien...da går det akkurat like fort inn...(bortsett fra hvis det røret da er så lite at restriksjonen senker hastigheten...da har du lag'et alle frykter.) Med et sånt problem er det bare to løsninger,enten å beholde spjellet og få laget plenum med sperrevegger for å hindre dynamisk overlading grunnet hastigheten,eller gjøre det riktige,gå opp i rør og spjelldia,gjerne i kombinasjon med et bedre plenum...

 

Så har man nok ponnier i planene,så er det lite "unødvendig" med store rør.:peace:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at 2" før cooler og 2,5" etter er for lite og 3" hele veien er mere passe ved 280-300hk?
Niks. 2" rør henger ganske greit med til rundt 400 hk. Etter det får man trykkfall fra turbo til plenum grunnet restriksjon i rørene/IC. Man kan ta ut over 400 hk,men måler man trykk ut fra turboen og trykket inn i IC da så skjønner man hvor den ekstra halvkilo/kilo'en med eksosbaktrykk kom fra...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår