Gå til innhold

Hvilke dim på trykkrør er "optimal" for 250-300hk oppsett?

Ranger emnet


Naila

Anbefalte innlegg

jo, men regn skikkelig på det, så skjønner du fort hva jeg mener, ingen som kjører sekund strid på bane her, og det er vel stortsett kun da man merker om RØR lager lagg!

det som lager lagg er en ic med dårlige flow tall, feil konstruert innsug, tett eksos som generer baktrykk osv osv osv.

men ja, alt hjelper men ikke så mye som det blir gitt uttrykk for her!

idèellt sett, bør vel rør, innsug såvel som eksos være "staged" iht. hvordan temperaturen påvirker massetetthet, men det har som du påpeker ikke så veldg mye å si på en vanlig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jo, men regn skikkelig på det, så skjønner du fort hva jeg mener, ingen som kjører sekund strid på bane her, og det er vel stortsett kun da man merker om RØR lager lagg!

det som lager lagg er en ic med dårlige flow tall, feil konstruert innsug, tett eksos som generer baktrykk osv osv osv.

men ja, alt hjelper men ikke så mye som det blir gitt uttrykk for her!

 

Blir like galt om du kjører med for stor IC, svære rør, digert gasspjeld eller altfor stort plenium. Da bruker man lengre tid på å fylle systemet.

Alt skal stå i stil med den effekten man skal ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, se på en turbo som mater 300 hk, hvor mange cm3 fyller den ila et sekund?

 

så regner du på volum på ic og rør. så sier du meg forskjellen på 2.5" og 3".

 

Det jeg sier er at MANNEN på GATA ikke merker forskjell. Derimot de som skal kjøre mye løp, der responsen og kruttet er viktig så er der selvsagt sekuner og hente, men utenom det SER jeg ikke poenget med å ikke kjøre på med 3" i motortommet.

 

En 2.5" eksos holder jo godt til 300 - 350 hk, hvorfor skal ALLE ha 3" der? pga lyd? det er kanskje 10% av alle brukerene her på BF som faktisk har kapasistet \ kunnskap til og starte og regne og kalkulere slikt som man er inne på nå.

 

 

så til trådstarter, kjør 3" du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 2.5" eksos holder jo godt til 300 - 350 hk, hvorfor skal ALLE ha 3" der? pga lyd? det er kanskje 10% av alle brukerene her på BF som faktisk har kapasistet \ kunnskap til og starte og regne og kalkulere slikt som man er inne på nå.

 

 

så til trådstarter, kjør 3" du.

 

Om man er fanatiker, velger man 2.5", pga.: airflow, massetetthet og da vekten til rørene.

 

Ellers, alu rør får man på ebay feks, til en grei pris.. ca. 100$ for alle rørene man trenger, kan fåes blankpolerte også, med silikonskjøter til ikke store pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, mer flow med 3", pga større kappasitet.

vekten til rørene er så minimale som overhode mulig.

 

Du får ikke mer flow, om du ikke har begrensning på flow med 2.5".

Begrensningen for flow blir nok uansett IC'en for de fleste, evnt da innsug, m.m. påpekt av s90r.

 

Ellers, har 3" en god del mer areal enn 2.5", som igjen gir mer vekt. Har ikke så veldig mye å si på alu, men stålrør er det en del forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og igjen, hvem av de "standar" trimmerene er det som har en så lettet bil at de merker forskjell på 2 kilo?

 

ja, IC en og innsug er som oftest flaskehaleser, er en grunn til at gode ICer koster en god slump med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og igjen, hvem av de "standar" trimmerene er det som har en så lettet bil at de merker forskjell på 2 kilo?

 

ja, IC en og innsug er som oftest flaskehaleser, er en grunn til at gode ICer koster en god slump med penger.

Hvorfor øke i vekt, om du ikke øker tilsvarende i effekt?

Vektøkning er værre enn å tape effekt, da pga. dårligere akselerasjon, nedbremsning, etc.

 

Vi kan diskutere dette i 20 år, men vi er alle enige at du ikek automatisk får noen fordeler med 3", på normalt trim. Eneste fordelen må være "bling bling".

 

Vi er vel alle forsåvidt også enige i at ingen vil kjenne 2kg forskjell, men om man har 2kg på mange plasser, blir det fort en del kg sammenlagt.. Ingen vits å fjerne lyddemping om du skal lempe bilen full av lacucaracha horn fra biltema, neonlys fra cdcardic, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det opptimale vi leter etter her? Fins INGEN fordeler med å kjøre for store rør her...... Verken med tanke på effekt, respons, vekt, pris, eller plass!!!! så da må noen fortelle meg hvorfor man skal bruke f.eks 3"????? HVORFOR skal man bruke noe som på ALLE måter er negativt???? Og jeg vil gjerne se de utregningene dine som tilsier at 2" er for lite til 300hk og 3" er greit Ealoken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det opptimale vi leter etter her? Fins INGEN fordeler med å kjøre for store rør her...... Verken med tanke på effekt, respons, vekt, pris, eller plass!!!! så da må noen fortelle meg hvorfor man skal bruke f.eks 3"????? HVORFOR skal man bruke noe som på ALLE måter er negativt???? Og jeg vil gjerne se de utregningene dine som tilsier at 2" er for lite til 300hk og 3" er greit Ealoken.

Vel, en gitt turbo dytter 15liter i sekundet ved et gitt trykk

2" rør + IC er 36 liter

3" rør + IC er 40 liter

 

ved 2" bruker turboen 2.36 sec på og fylle systemet

ved 3" bruker turboen 2.66 sec på og fylle systemet

 

du som kaller deg NM-Performance burde vite slikt.

 

når det gjelder flow verdier så har jeg ikke de tabellene her, dette er ting jeg har fått bekreftet av min motorbygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en gitt turbo dytter 15liter i sekundet ved et gitt trykk

2" rør + IC er 36 liter

3" rør + IC er 40 liter

 

ved 2" bruker turboen 2.36 sec på og fylle systemet

ved 3" bruker turboen 2.66 sec på og fylle systemet

 

du som kaller deg NM-Performance burde vite slikt.

 

når det gjelder flow verdier så har jeg ikke de tabellene her, dette er ting jeg har fått bekreftet av min motorbygger.

 

Ser fremdeles ingen utregninger som forteller at 2" rør er for lite til 300hk..... At du kan å regne ut volumet på en sylinder er vel ikke akkurat noe å klaske ræva i taket for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva det er å bråke så fælt for... Greit nok med beregninger, men det er bare noen skarve rørbiter, jeg ville heller brukt mere tid på å beregne pelnum, runners, ic, grenrør osv... Akkurat røra tror jeg har minimalt å si, bare ta det som er enklest å få tak i det vel...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår