Gå til innhold

Merkelig oppførsel av kjølesystemet!

Ranger emnet

stretch2

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært den stolte eier av en 93mod passat 1,8 i 14 dager

Her en dag så begynte det og blåse kaldt i varmeapparatet, tenkte med en gang lite vann, fylte på og det hjalp, kjørt 10 min til og ser at tempen på motoren nærmer seg 100 grader.

Heldigvis så svinger jeg inn i gården idet motoren nesten koker.. sjekker rundt og finner ikke noen ytre feil, bytter termostat, samme problem, bytter vannpumpe, samme problem, hatt ute radiaotoren og den er åpen..

Nå har jeg fjernet termostaten, men slangene blir stenharde, blir et veldig trykk i systemet, og når jeg åpner ekspasjonstanken så fosser vannet ut.

Hva er feil, kan ikke kjøre rundt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sliter nok med luft i kjølesystemet. Disse bilene er litt vrange og få luftet ut etter at du har byttet kjølevæske. Har opplevd det samme med min. Det beste er å løsne den ene slangen til varmeregisteret og fylle på kjølevæke i den. Så kjører du motoren god og varm. Så lar du bilen stå til motoren er kald igjen, åpne ekspansjonstanken og fyll opp til max. Er du heldig, så går dette greit på første forsøk. Hvis den koker så lar du den bare kjøle seg ned før du åpner lokket og fyller på mer, ellers så vil bare vannet fosse ut som du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Nå har jeg prøvd 100 ting og ikke noe fungerer. Har byttet 4 termostater kjøpt på forskjellige forhadlere, ingen åpner, har borret et 3mm hull i termostaten for og kunne bruke bilen, men greide ikke og få driftstemp under kjøring. Termostaten kan ikke monteres feil så utelukker det.. Haynes håndboken sier ikke noe om denne problemstillingen.

Har fått ut all luft av systemet. Funnet ut at det skal være ca 1,2 bar trykk i systemet så slangene skal bli harde. Har trykktestet lokket til ekspansjonstanken og det fungerer.

Er det noen som har vært borti liknende problem, vurderer sterkt og bevege meg bort fra alt som har med vag og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yupp, på jettaen min. skal se om jeg kan finne linken på bilforumet. Kort fortalt så er den en trykkavlaster av noe slag som ligger på slangene som går gjennom torpedoveggen. Denne var tett hos meg. (T-legget). Fjernet hele driten slik at de gikk rakt inn uten noe sammenheng... funket som faen

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom eksos så kan du lukte det av ekspasjonstanken...

Stretch2 - Hvordan kan du garantere at det er termostaten dersom vannet ikke klarer å sirkulere fritt gjennom varmeregisteret?

Jeg puttet en 10er på mitt forslag. Har fungert på 2 biler.... min jetta og en 88 mod passat monotronic

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vannpumpa sirkulerer vannet skikkelig? Er kanskje ett litt teit spørsmål, men du har sett at drivreimen til vannpumpa sitter der fortsatt, at den ikke har gått i stykker.

Men, jeg har fortsatt trua på at den kan være toppakningen din jeg. Og, du skal ha en veldig følsom nese, eller en sinnsyk lekkasje, for å lukte co-gass i kjølevannet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har vel hatt den vannpumpen av og på 6-7 ganger, da det er servo på bilen så må vannpumpen ut hver gang for og skifte termostaten. Vannpumpen var det første jeg byttet da jeg fikk feilen med at det blåste kaldt av varmeregisteret.

Skal bytte toppakning som siste forsøk på og få det til og fungere. Koster 449 kr for et slipesett til bilen, så bytter jeg reg rem i samme slengen mens jeg har toppen av..

Aldri vært ute for en så vrien sak som kjølesystemet på denne passaten, er uansett hva jeg gjør så vil det ikke fungere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke glem strekkbolter også... koster litt å bytte topp. Men se om det bobler i vannet også... En annen ting du kan teste FØRST som er gratis. Kutt ut hele kretsen som går gjennom torpedoveggen og gjennom varmeregistere. Bare lak en "loop" ved å kople sammen tur og retur.

eller kopl ut T-leddet som jeg pratet om tidligere.

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke (!) pell av toppen før evt ett verksted eller en mekaniker kan bekrefte for deg at det er toppakningen da. Høres nesten ut som om du er klar for å handle deler før du har fått bekrefta feilen. Har ikke du eller noen du kjenner peil, så få den til et verksted å få dem til å stille diagnosen. Kan spare deg for mye penger og tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha tatt bilde men skjønner ikke hvordan jeg legger det ut, får ikke lastet opp fra maskinen..

Men nå prøvde jeg og koble bort varmeregistere og da fungerte alt perfekt, termostaten åpnet og det hele var som det skulle, koplet inn varmeregisteret, tok en mineralvannflaske med drikketut og klemte inn kjøleveske slik at jeg fikk ut all luft, kjørte meg en tur, men da er jeg tilbake til utgansspunktet med at termostaten ikke åpner og motoren koker. Varmeregisteret er også åpnet og fint da jeg har fått presset vann igjennom der.. Det virker som siruklasjonen stopper opp når varme registeret er kopplet inn..

Kan det være noe annet enn toppakning igjen nå som er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider