Gå til innhold

Merkelig oppførsel av kjølesystemet!

Ranger emnet

stretch2

Anbefalte innlegg

Har selfølgelig lyst til og slippe en toppjobb, er ingen problem for meg og rive toppen av da jeg anser meg selv for kompentent mekaniker. Men tror faktiskt at toppakning er defekt da den har vært opp mot kokepunkt og litt over flere ganger ved utpfrøving og feilsøking av kjølesystemet.

Det ryker merkbart mere hvit røyk ved varm motor enn tidligere..

Men tar imot alle tips og triks før toppen blir plukket av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bare kom med toppen din så er det fort gjort og overhale den..

Men bare sånn for en update.. Fikk trykktestet kjølesystemet, Der var det så mye som 3,6bar. Du kan si at det er litt mye. I følge boka skal det ligge på rundt 1,1 bar. Så da var konklusjonen attoppakningen er defekt, eksos lager trykk i systemet, ikke rart at sirkulasjonen svikter og vannet ved termostaten ikke blir varmt nok.

Pakkningsett, bolter, regrem og spennrulle er handlet inn. Riiver av toppen i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har en kamerat som skal plane toppen og gå over den med instrumenter og maskiner.. Så eneste utgiftene jeg har på denne jobben er deler..

Har faktiskt aldri opplevd at toppakningen kan lage så mye krøll med kjølesystemet før. Den har sikkert vært meget varm og kokt et par ganger før jeg overtok bilen.. Er strøken ellers. er kun det lille motortrøbbelet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du giddi å forklart enkleste måten å bytte vannpumpa...

Skal gjøre det i helga, og siden du har vært oppi der 7 ganger burde du ha litt peil på det etterhvert.. ;)

I hayes boka står det at man må ta ut ServoPumpa,AC pumpa og dynamo'en

Men syns dette virker litt drøyt..

Forøvrig har jeg lekkasje ut av dette hullet...

vannpumpe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som toppakningen din er tatt kveld, og hvertfall om det kommer hvit røyk ut. Men er jo en smal sak å bytte på de motorene, eit par timer så er alt på plass igjen, om du ikke må plane den også.

Sjekk også o-ringen selve lokket på eksp. tanken.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Først må du ta av ovre registerreim kåpe. skru løs dynamo og legg den til side, løsne 3 stk slanger fra vannpumpen, slakk ned servopumpen for og få av reima.Da er det kun 4 skruer på vannpumpen og trekk den rett ut..

Fikk trykktestet lokket til ekspansjonstanken, det var helt fint..

En annen ting er at jeg kommer nok aldrig til og skru vw motor igjen, makan til kronglete og dårlige løsninger.. Alt er klart til montering, toppen er planet og klar. Har bare vært travelt på jobb i det siste så vi får se om jeg får smekket den på i helgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Hvordan gikk det med bilen din?

har samme problem selv og det kommer masse røyk ut ekspansjonstanken:( :shake

Bytta motor nå nylig og har hatt temp problem hele veien, gått varm for mange (110-120) par ganger. Jeg tror at varmeproblemet startet med defekt termostat som ble tatt ut, men da hadde allerede toppkaninga/toppa gått og det blir eksos/luft i kjølesystemet som gjør at den går varm nå!

Det freser ut luft og vann fra en ventil på baksiden av ekspansjonstanken samt fra lokket til tanken.

Toppakninga ble byttet samtidig med motoren, vet ikke om den ble planslipt og eller om det ble byttet strekkbolter. Er det forsvarlig å kjøre med den, sålenge den ikke koker over? Noen som helst måte jeg kan finne ut om det er toppa eller pakningen uten å ta den fra hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider