Gå til innhold

Feil med dørhåndtak

Ranger emnet

_MazdaPowah_

Anbefalte innlegg

På ene bakdøren min virker det som om noe har falt av i dørlåsen. Den funker kun innenfra..når jeg prøver å åpne den fra utsiden så er det som om døren er låst hele tiden. Har skrudd av dørtrekket men var ikke så lett å se hva som var galt. Og skal strax lakke bilen så tenkte jeg like godt kunne ta av håndtaket..men hvordan er dette festet? Så at det var en 10mm skru på innsiden..men når jeg skrudde på den så gikk den bare rundt på utsiden..

Noen som har hatt samme problem før? Og vet hvordan jeg får av håndtaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skrudde av handtaket på min og der var ein 6mm skru og ein mindre (muligens 4mm) på den eine sida og ein 6mm på den andre sida. Det skal ikkje gå runt på utsida, muligens dårlige gjenga? Om det ikje fungerer kan det vere ein av dissa metall pinnane som har hoppa ut av eit øye. Du burde sjå det fint når du har tatt av dørtrekket. Om du ser på handtaket so går der ein "metall pinne" på sirka 3mm ned fra handtaket til låsen - beveger den på seg når du trykker inn handtaket? Den skal då bli dratt litt oppover. Du kan også stramme å slakke dinna metall pinnen, da må du ta den av på ei av sidene og skru den runt.

Volvo 760 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var en 10mm og en liten stjerneskru på ene siden..men på den andre siden så er skruen fastrustet i mutteren..å det som skal holde mutteren på plass på utsiden er blitt ødlagt..så den står bare å spinner. Men skal prøve å slå vekk de tappene som skal holde mutteren så jeg kommer til med pipe:)

Vil tro det er noe mellom dørhåndtak å inn til låsen som er ødlagt. når jeg ser fra innsiden er det ingenting som beveger seg når jeg trykker inn håndtaket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høyre håndtak er høyre håndtak, og venstre er venstre... men forran og bak mener jeg å huske er like.

har selv bestillt 3 nye fra Iglebækk på sørlandet. 250kr stk Brand New. Volvo skal ha 700kr stk...:sombrero:

Boltene som går inn i bilen fra håndtaket har lett for å gå rundt om mutteren er rusta, da må du borre vekk hodet på bolten fra utsiden av bilen, for så å nappe av håndtaket.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boltene som går inn i bilen fra håndtaket har lett for å gå rundt om mutteren er rusta, da må du borre vekk hodet på bolten fra utsiden av bilen, for så å nappe av håndtaket.

Hodet på bolten ligger bare i et 6 kanta plasthull og detta blir fort rundt ja..

Ett tips er å vippe av dekselet på utsiden og fjerne den plast kragen så du kan holde igjen med ei pipe der =) eller bare varme opp den bolten fra innsiden så plasten smelter.. da er det bare å nappe av.. hehe.. funker!

Når du først skal lakkere bilen burde du jo bare sette på sånne med en gang

960hndtak.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet på bolten ligger bare i et 6 kanta plasthull og detta blir fort rundt ja..

Ett tips er å vippe av dekselet på utsiden og fjerne den plast kragen så du kan holde igjen med ei pipe der =) eller bare varme opp den bolten fra innsiden så plasten smelter.. da er det bare å nappe av.. hehe.. funker!

Når du først skal lakkere bilen burde du jo bare sette på sånne med en gang

960hndtak.jpg

Hvor får du tak i sånne da? Har funnet feilen..plastikken på selve håndtaket var knekt..så sliter med å finne et nytt håndtak:( Er bare noen dager til den skal lakkes så jeg sliter litt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der er vel S90/V90 håndtak... er vel kun volvo som får tak i disse. Eventuelt Iglebækk om du skal ha nye. Ellers blir det var bilmarkedet rundt for å finne da... :) Tpc, etz.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der er vel S90/V90 håndtak... er vel kun volvo som får tak i disse. Eventuelt Iglebækk om du skal ha nye. Ellers blir det var bilmarkedet rundt for å finne da... :) Tpc, etz.

Ja 960 håndtak..Gjør seg veldig godt må jeg si..! 3000,- for 4 nye på bcb.. Ca 1000,- for brukt?, men de skal jo lakkeres i bilens farge uansett så gjør vel ikke stort om de er brukt.

Ellers får du bestille original fra Iglebækk eller noe da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider