Gå til innhold

Golf II V-tec

Ranger emnet


MsRacing

Anbefalte innlegg

Har kjørt en rekke VW og jeg er ikke imponert for å si det slik. Er ikke akkurat kjent for å lage smidige og racerinspirtere motorer med stramme girkasser, derfor trådstarter vil ha seg noe skikkelig ;)

 

Jeg er helt nøytral og kunne i utgangspunktet ikke brydd meg mindre om hvem som lager de morsomste motorene, jeg bare spør deg; kjørt en TFSI-motor, 20v eller kompressormata motor fra VW? Bare sånn at vi tilskuere er sikre på at du ikke har kjørt en 1.4, that's it?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva med en VVTL-i Motor fra Toyota?

 

Har alt VTEC har bare litt mer;)

 

Toyotas VVT-i og VVTL-i Motorer er inteligente og kan styre den variable ventil timingen konstant og ikke bare etter turtall slik som VTEC gjør.

å på VVTL-i motoren får du lift fra ca 6000 rpm til 8450rpm og den merker man godt.

 

Honda har kommet med i-VTEC nå som er ganske likt men kom med dette mange år etter Toyota så den motoren er nok mye dyrere.

 

Er foresten 192 hk og 181 Nm på VVTL-i Motoren ut av en 4 sylindret 1.8l uten noe hjelp fra turbo, så dere som sier det er dårlig, hvis til noen en VW bil med like mye ved samme motor volum og uten turbo.

Og honda får ut 250 hk og 212nm av en 4 sylindret 2.0 uten turbo. noen VW biler som klarer det?

 

VVTL-i:

VVTL-i, which can alter valve lift (and duration) as well as valve timing. In the case of the 16 valve 2ZZ-GE, the engine has 2 camshafts, one operating intake valves and one operating exhaust valves. Each camshaft has two lobes per cylinder, one low rpm lobe and one high rpm, high lift, long duration lobe. Each cylinder has two intake valves and two exhaust valves. Each set of two valves are controlled by one rocker arm, which is operated by the camshaft. Each rocker arm has a slipper follower mounted to the rocker arm with a spring, allowing the slipper follower to move up and down with the high lobe with out affecting the rocker arm. When the engine is operating below 6000 rpm, the low lobe is operating the rocker arm and thus the valves. When the engine is operating above 6000 rpm, the ECU activates an oil pressure switch which pushes a sliding pin under the slipper follower on each rocker arm. This in effect, switches to the high lobe causing high lift and longer duration.

--------------------------------------------------------------------

 

Er mye morsomere med motorer som er litt mer avansert en enn enkel VW motor.

Porsche har foresten også dette nå (Vario Cam plus) og BMW har (VANOS) og mange flere

 

hvorfor har nå porsche og bmw tatt dette i bruk? hvis det er så dårlig som noen av dere sier?

 

Synes det er mye morsommere å kjøre biler med små hysteriske motorerer med skikkelig hissig lyd:driving

 

De som får ut mye HK og Nm ut av en liten N/A motor er de som kan bygge motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VVTL-i har eksakt samme funksjon som den gamle VTEC etter den beskrivelsen.

 

Toyota har leid Honda sitt patent for XXX antall miliarder kroner leste jeg i et bilblad. Så mye mer teknologi har den nok ikke.. leste også på et forum at Toyota ikke kommer til å lage mer av den "sportslige" varianten av ventilstyring i motorene framover, om det er sant eller ikke vet ikke jeg.

 

I-vtec er det nyeste vtec og er pr. dags dato det mest avanserte ventilstyringssystemet man får kjøpt i serieproduserte biler.

 

Noe mer debatt hvilke av ventilstyringssystemene som er best gidder jeg ikke begi meg ut på. Smaken er som baken og det er umulig å bli enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VVTL-i har eksakt samme funksjon som den gamle VTEC etter den beskrivelsen.

 

Toyota har leid Honda sitt patent for XXX antall miliarder kroner leste jeg i et bilblad. Så mye mer teknologi har den nok ikke.. leste også på et forum at Toyota ikke kommer til å lage mer av den "sportslige" varianten av ventilstyring i motorene framover, om det er sant eller ikke vet ikke jeg.

 

I-vtec er det nyeste vtec og er pr. dags dato det mest avanserte ventilstyringssystemet man får kjøpt i serieproduserte biler.

 

Noe mer debatt hvilke av ventilstyringssystemene som er best gidder jeg ikke begi meg ut på. Smaken er som baken og det er umulig å bli enig.

 

Kilder? Honda har ikke patent på VVT

 

Dette er da feil etter hva jeg har lest alle plasser på nette (uten om Honda sider) står det at VVTL-i er mer avansert enn VTEC skal man ha noe som er ca likt må man se på i-VTEC.

 

Og var ikke Honda som fant opp Variabel Ventil Timing, Honda var fakktisk veeeldig trege med det.

Er Honda som har drivi og markedsført dette som dems egent og som noe supert og overlegent mens alle andre bilprodusenter ikke har gjort dette men bare har det. så alle tror dette er noe Honda har funnet på og at dems er best.

 

Wikipedia:

Fiat was the first auto manufacturer to patent a functional variable valve timing system which included variable lift. Developed by Giovanni Torazza in the late 1960s, the system used hydraulic pressure to vary the fulcrum of the cam followers (US Patent 3,641,988). The hydraulic pressure changed according to engine speed and intake pressure. The typical opening variation was 37%.

 

In September 1975, General Motors patented a system intended to vary valve lift. GM was interested in throttling the intake valves in order to reduce emissions. This was done by minimizing the amount of lift at low load to keep the intake velocity higher, thereby atomizing the intake charge. GM encountered problems running at very low lift, and abandoned the project.

 

Alfa Romeo was the first manufacturer to use a variable valve timing system in production cars (US Patent 4,231,330). The 1980 Alfa Romeo Spider 2.0 L had a mechanical VVT system in Spica fuel injected cars sold in the USA. Later this was also used in the 1983 Alfetta 2.0 Quadrifoglio Oro models as well as other cars.

 

 

VVT har foresten vært siden 2 verdens krig da det ble brukt i kamp fly.

 

VTEC

variable lift/timing/duration system with two different profile cams for each valve which change the lift, duration, and timing. VTEC is NOT continuously variable, it is a staged system based on RPM.

 

VVTLi

continuously adjustable intake cam shaft, as in VVTi, but with a second cam lobe which engages at a preset RPM in the ECU. The second lobe affects lift and duration. Timing is still being adjusted by the variable camshaft.

 

 

VTEC uses hydraulic pressure and metal rods to connect up a second rocker arm being driven by the high RPM cam lobe. When locked up the whole rocker assembly is now driven by the high RPM cam lobe, thus changing the valves behavior to the high RPM cam profile.

 

VVTLi uses a freely moving rod in the main rocker arm to allow the high RPM cam lobe to not affect the valves. When engaged a small stopper pin is pushed underneath the freely moving rod, thus taking away the space it had to move freely in. The rod then touches the pin which allows the high RPM cam profile to affect the rocker arm and valve behavior. Think of it this way, get a pencil and hold it 1cm above a button. Now move the pencil down 1cm and then up 1cm, repeat forever. You will never push the button in. Now what if someone stuck a 1cm high block between your pencil and the button. You would now hit the block and in turn make the block push the button. Same thing with VVTLi's lift.

 

 

BMW har også VVT og mange andre bilprodusenter har det. bla. Porsche, Ferrari og mange flere.

BMW Valvetronic:

The Valvetronic system is the first variable valve timing system to offer continuously variable timing (on both intake and exhaust camshafts) along with continuously variable intake valve lift, from ~0 to 10 mm, on the intake camshaft only. Valvetronic-equipped engines are unique in that they rely on the amount of valve lift to throttle the engine rather than a butterfly valve in the intake tract. In other words, in normal driving, the "gas pedal" controls the Valvetronic hardware rather than the throttle plate.

 

First introduced by BMW on the 316ti compact in 2001, Valvetronic has since been added to many of BMW's engines. The Valvetronic system is coupled with BMW's proven double-VANOS, to further enhance both power and efficiency across the engine speed range. Valvetronic will not be coupled to BMW's N53, "High Precision Injection" (gasoline direct injection) technology due to lack of room in the cylinder head. However, the new N54B30 bi-turbo engine that inherits it's engine block from the old M54B30 engine does have Valvetronic. [1]

 

Cylinder heads with Valvetronic use an extra set of rocker arms, called intermediate arms (lift scaler), positioned between the valve stem and the camshaft. These intermediate arms are able to pivot on a central point, by means of an extra, electronicly actuated camshaft. This movement alone, without any movement of the intake camshaft, can open or close the intake valves.

 

Because the intake valves now have the ability to move from fully closed to fully open positions, and everywhere in between, the primary means of engine load control is transferred from the throttle plate to the intake valvetrain. By eliminating the throttle plate's "bottleneck" in the intake track, pumping losses are reduced, fuel economy and responsiveness are improved.

 

It is important to note however, that the throttle plate is not removed, but rather defaults to a fully open position once the engine is running. The throttle will partially close when the engine is first started, to create the initial vacuum needed for certain engine functions, such as emissions control. Once the engine reaches operating speed, a vacuum pump run off the passenger side exhaust camshaft (on the N62 V8 only) provides a vacuum source, much as a diesel engine would, and the throttle plate once again goes to the fully open position.

 

The throttle plate also doubles as an emergency backup, should the Valvetronic system fail. In this case, the engine would enter a "limp home" program, and engine speed would once again be controlled by the throttle plate.

 

Valvetronic has so far been limited to BMW's mass-market engines, with no high-performance M-series car using the technology. The Valvetronic hardware adds a great deal of mass to the valvetrain, limiting maximum engine speeds (~7,000 rpm peak rpm in N52) engines and making it unsuitable for the high-revving M engines

 

Toyotas VVTL-i Motor står foresten også i nye Lotus Elise siden når det kommer til vekt og hk var dette den beste motoren da hele motoren er bygget i aluminium.

 

Og jeg har kjørt bil med både VTEC og VVTL-i og VVTL-i er i en helt annen klasse enn VTEC når liften kommer på 6000 rpm.

 

Her kan man se hvordan VVTL-i Fungerer:

http://www.cnorth.com.au/vvtli/vvtl_i.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud da folkens, vil han hive nedi en vtec motor i en golf, la nå han for guds skyld gjøre det!

Kult det kommer noe "nytt" på golf fronten også enn de vanlige kjedelige tingene!

 

Bygges en opel i byen med s2000 motor etter det jeg har fått høre også, gromt med andre merker med vtec :D

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud da folkens, vil han hive nedi en vtec motor i en golf, la nå han for guds skyld gjøre det!

Kult det kommer noe "nytt" på golf fronten også enn de vanlige kjedelige tingene!

 

Bygges en opel i byen med s2000 motor etter det jeg har fått høre også, gromt med andre merker med vtec :D

 

 

Hehe de diskuterers hefti här ja :) ikje nokka tvil om de nei..

opel me s2000 motor.. höres nu hefti ut.. ;)

 

Bra du e enig me meg når ä syns de bynn å bli litt mye råe golfer.. me vw motor.. e liksom ikje noe nytt å folk snur ikje på hode så ofte når di ser en "vanli" golf som går litt godt.. :/ greit nok enkelte av dem går sinnsykt men e liksom ikje specielt lenger..

Mazda 626 2,0i 16v (Turboprosjekt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_B_engine#B18C

 

 

B18c7 (JDM) motoren som står i Integra Type-R er en firesylindret 1.8l og den har 210 hk uten noen form for tvangsmating! blæblæ :p

 

VTEC er nok det beste variable ventilstyringsenheten. Det er produsert mange millioner VTEC motorer og ikke EN feil har oppstått i forbindelse med VTEC systemet. Leste det i et bilblad for ikke så lenge siden.

 

Hva er grunnene til at det er bedre enn feks VVT-i og VVTL-i fra Toyota? eller hvorfor er det bedre enn Porsches Vario cam plus, BMW's Double VANOS eller Ferrari?

 

har du noen kilder utenom den på Wikipedia at B18c7 har 210 hk? ser at dem sier på div Honda forum at dette ikke stemmer og at det er feil det som står i wiki. er ikke uvanlig det siden hvem som helst kan skrive hva man vil der.

 

Noen offisielle specs? fra feks nettsiden til Honda? og det som hadde vært det beste hadde vært å sammenligne dyno resultater da det er det som gjelder da hvor mye hk en bil har er kan være ganske forskjellig fra produsent til produsent og kan være mye mer tap i drivverk i den ene feks osv.

 

Jeg har aldri sakt at VTEC ikke er bra og at VVTL-i er bedre har sakt at VVTL-i er mer AVANSERT en VTEC siden VTEC ikke har konstant variabel ventil timing.

Og Hondas i-VTEC kommer 6 år etter VVTL-i, snakk om å henge etter.

Toyotas VVTL-i tar farten på bilen, hvor mye belasnting der er, og aks med i beregningene når den skal styre hvordan den variable ventil timingen ska gå.

 

Om 3 år kommer Advanced VTEC å det blir på ca samme nivå som BMW Double VANOS osv.

 

Så vil heller si det er Honda som driver å kopierer mest her.

 

kan jo også ta med at Celica T-sport kjørte like bra rundte tid som EVO8 (265 hk 4WD) Celica er FWD og Tommy Rustad klarte 1min 47sek:) det er over 2 sek raskere enn Mazda RX8 og disse har en god del mer Hk en Celica,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, ikke gidd belær meg ved å klippe ut fra wikipedia, som forøvrig er en like sikker smittekilde som damene på strøket. Som sagt så gidder jeg ikke gi meg ut på debatten hvilke ventilstyringer som er best, jeg er dum, du er smart osv. Det er ingen fasit. Du har din mening, jeg har min. Honda sine motorer står i mange forskjellige biler, Ariel Atom med 0-100 på 3 sekunder, greit for en 1.6 liter. Eller hva med super7 og blackbird motor? 150hk/liter volumeffekt og motoren veier ikke mer enn at du klarer å løfte den for hånd.

 

Du kan snakke om de klassene du vil, hva som er best osv. din mening bryr jeg meg fint lite om. Jeg vet godt hva Honda står for og hva de leverer av ytelse og kvalitet. La oss heller se på hvem som har vunnet priser for motorteknolgi, mesterskap innen racing, merkenavn (alle kjenner til vtec, men vvtl...) og sist men ikke minst, hvem er det som har klart å tjene store penger på dette? Det er Honda.

 

Honda var ikke først med variable ventilstyringer nei. Har jeg eller noen andre noensinne påstått det? Nei.

 

Honda var derimot først til å lage noe som fungerte både teknisk, komersielt og var driftssikkert og pr. dags dato så er har man aldri hatt havari på vtec systemer, så driftssikkert er det. Det er grunnen til at Honda er så kjent på dette og har tjent enorme summer.

 

 

 

 

Kilder? Honda har ikke patent på VVT

 

Dette er da feil etter hva jeg har lest alle plasser på nette (uten om Honda sider) står det at VVTL-i er mer avansert enn VTEC skal man ha noe som er ca likt må man se på i-VTEC.

 

Og var ikke Honda som fant opp Variabel Ventil Timing, Honda var fakktisk veeeldig trege med det.

Er Honda som har drivi og markedsført dette som dems egent og som noe supert og overlegent mens alle andre bilprodusenter ikke har gjort dette men bare har det. så alle tror dette er noe Honda har funnet på og at dems er best.

 

 

 

 

VVT har foresten vært siden 2 verdens krig da det ble brukt i kamp fly.

 

VTEC

variable lift/timing/duration system with two different profile cams for each valve which change the lift, duration, and timing. VTEC is NOT continuously variable, it is a staged system based on RPM.

 

VVTLi

continuously adjustable intake cam shaft, as in VVTi, but with a second cam lobe which engages at a preset RPM in the ECU. The second lobe affects lift and duration. Timing is still being adjusted by the variable camshaft.

 

 

VTEC uses hydraulic pressure and metal rods to connect up a second rocker arm being driven by the high RPM cam lobe. When locked up the whole rocker assembly is now driven by the high RPM cam lobe, thus changing the valves behavior to the high RPM cam profile.

 

VVTLi uses a freely moving rod in the main rocker arm to allow the high RPM cam lobe to not affect the valves. When engaged a small stopper pin is pushed underneath the freely moving rod, thus taking away the space it had to move freely in. The rod then touches the pin which allows the high RPM cam profile to affect the rocker arm and valve behavior. Think of it this way, get a pencil and hold it 1cm above a button. Now move the pencil down 1cm and then up 1cm, repeat forever. You will never push the button in. Now what if someone stuck a 1cm high block between your pencil and the button. You would now hit the block and in turn make the block push the button. Same thing with VVTLi's lift.

 

 

BMW har også VVT og mange andre bilprodusenter har det. bla. Porsche, Ferrari og mange flere.

 

 

Toyotas VVTL-i Motor står foresten også i nye Lotus Elise siden når det kommer til vekt og hk var dette den beste motoren da hele motoren er bygget i aluminium.

 

Og jeg har kjørt bil med både VTEC og VVTL-i og VVTL-i er i en helt annen klasse enn VTEC når liften kommer på 6000 rpm.

 

Her kan man se hvordan VVTL-i Fungerer:

http://www.cnorth.com.au/vvtli/vvtl_i.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår