Gå til innhold

Golf II V-tec

Ranger emnet


MsRacing

Anbefalte innlegg

Jadda, ikke gidd belær meg ved å klippe ut fra wikipedia, som forøvrig er en like sikker smittekilde som damene på strøket. Som sagt så gidder jeg ikke gi meg ut på debatten hvilke ventilstyringer som er best, jeg er dum, du er smart osv. Det er ingen fasit. Du har din mening, jeg har min. Honda sine motorer står i mange forskjellige biler, Ariel Atom med 0-100 på 3 sekunder, greit for en 1.6 liter. Eller hva med super7 og blackbird motor? 150hk/liter volumeffekt og motoren veier ikke mer enn at du klarer å løfte den for hånd.

 

Du kan snakke om de klassene du vil, hva som er best osv. din mening bryr jeg meg fint lite om. Jeg vet godt hva Honda står for og hva de leverer av ytelse og kvalitet. La oss heller se på hvem som har vunnet priser for motorteknolgi, mesterskap innen racing, merkenavn (alle kjenner til vtec, men vvtl...) og sist men ikke minst, hvem er det som har klart å tjene store penger på dette? Det er Honda.

 

Honda var ikke først med variable ventilstyringer nei. Har jeg eller noen andre noensinne påstått det? Nei.

 

Honda var derimot først til å lage noe som fungerte både teknisk, komersielt og var driftssikkert og pr. dags dato så er har man aldri hatt havari på vtec systemer, så driftssikkert er det. Det er grunnen til at Honda er så kjent på dette og har tjent enorme summer.

 

Ariel Atom har en 2.0l motor og er ikke akkurat en bil men en go cart.

hvem som helst kan jo sette i en motor på en slik bil å få en sinnsykt aks.

men bilen hadde nok gått mye bedre med en motorsykkel motor på 170 hk.

 

Hva mener du med at Honda var først med å lage noe som funger? har aldri hørt om noe motorhavari pga VVT-i, VANOS, Vario cam plus heller.

 

og var ikke alfa romeo først eller har du kilder på noe at dems motorer ikke fungerte? siden du sier Honda var først med noe som fungerte teknisk, kommersielt og var driftsikkert?

 

hva med 4age 20v motoren til Toyota fra 91? det er vell en av de mest stabile motorene som er. den ble også brukt i Formula Atlantic racing biler.

har selv hatt en sånn, bedre motor skal man lete lenge etter.

 

Du kan jo ikke bare komme å hente ting rett ut fra luften som feks at Honda var først med å lage noe som fungerer, hvor har du det fra?

 

Har du noen rapporter på at andres VVT motorer går i stykker?

 

Toyota har da vært med i eller er med i mye Racing enn Honda, bla Rally, Le Mans, F1, Off road, THE GRAND AMERICAN Road Racing,NASCAR, NASCAR TRUCK Series, NASCAR Bush series +++

 

Så kom igjen å rams opp hva slags Racing Honda driver med siden dem drives med så mye mer enn Toyota?

Må jo ikke glemme heller alt av Racing Yamaha er med i heller da siden Toyota samarbeider jo med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du får finne en annen å trolle med, jeg har ikke tid eller motivasjon til å diskutere hvilke ventilstyringssystem som er best her inne. Er du fornøyd med sakene dine, kjempebra, så er jeg fornøyd med mitt.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en Atom ville gått bedre med 170 HK fra en MC-motor? Atom kommer med en Hondamotor med litt fiksing, og 300hk, om du betaler.

 

Det er nok ikke en bil, ikke en familiebil, eller noe i den duren, men det er en sportsbil. Den er ikke spesielt mye mindre praktisk enn for eksempel en flett ny MR2, med unntak av et pittelite bagasjerom i MR2, og det faktum at MR2 har frontrute, og forøvrig går dårligere. :P

 

Men når vi er i gang, så burde jo MX5-entusiaster bli fornermet når noen dytter amerikansk V8 inn i dem.

 

Og på samme måte som i dette tilfellet, er det ubegrunnet, vektfordelingen blir noe rundt akkurat den samme, og vekten øker faktisk ikke. (Alublokk)

 

Gi meg EN grunn til å ikke dytte en VTEC inn i en Golf II, rent bortsett fra det praktiske og særnorske med godkjenning?

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyotas VVT-i og VVTL-i Motorer er inteligente og kan styre den variable ventil timingen konstant og ikke bare etter turtall slik som VTEC gjør.

å på VVTL-i motoren får du lift fra ca 6000 rpm til 8450rpm og den merker man godt.

 

Er foresten 192 hk og 181 Nm på VVTL-i Motoren ut av en 4 sylindret 1.8l uten noe hjelp fra turbo, så dere som sier det er dårlig

 

 

Kjære Dennis87,

 

Du er trolig nok en skikkelig Toyota-elsker, noe som er helt greit. Men jeg skjønner ikke logikken din i hvorfor en VVTL-i motor skal være så mye bedre enn alt annet, spesielt ikke når hele konseptet med variabel ventiltiming blir borte, spesielt i 192-hk utgaven. Selv kjører jeg av og til en 86hk VVT-i, og kan ikke si jeg merker så mye, det er vel egentlig litt av vitsen med variabel ventiltiming, at man skal få gode løft og solide ytelser uten å måtte streve vettet av seg? Eller er bare VVTL-i like håpløst som stor turbo på liten motor?

 

Jeg bare siterer Kjell Magne Aalbergsjø fra Bil 06/02, en prøve av Corolla T-Sport:

 

"Lavtrykksturboer proposjonerer ut dreiemoment og effekt slik at du kan bli lurt til å tro at det er en sugemotor, mens moderne sugemotorer med variable ventilsystemer leverer effekten i kraftige porsjoner når de ulike ventilinnstillingene aktiveres.

Det gjær Hondas VTEC-motorer, og Toyotas VVTL-i-motorer er ikke hakket bedre. I Corolla betyr det at du får fanget fullt når turtellernåla treffer 6200-merket på turtelleren. Effekten og dreiemomentøkningen er da så kraftig at det på våt vei er problematisk å unngå hjulspinn ved kraftig akselerasjon i andregearet."

 

"Fireren er sterk nok på lave turtall og fordi ekstraeffekten ikke kommer før turtallet har passert 6000 o/min vil mange oppdage at motorens potensial sjelden utnyttes fullt ut."

 

"Sjalter du ved turtellerens rødmerke ved 8200 o/min faller turtallet til godt under 6000 o/min, og der er det lite krutt og det blir derfor dårlig kontinuitet i akselerasjonen. Det føles nesten som å kjøre en turbomotor som mister ladetrykket hver gang du sjalter."

 

Dette er vel ikke poenget med variabel ventiltiming? Som sagt, jeg trodde poenget var å få flyt, ikke det motsatte? Du kan gjerne hevde at dette blir for gammelt, og at systemet er mye bedre nå, men;

 

1) Du angriper Honda for å ha ventet med i-VTEC-motorene. Kanskje Toyota heller skulle ventet litt med VVTL-i-teknikken før de lanserte det?

2) Du fremstiller det som om alle VVTL-i-motorer har denne meget variable timingen, men jeg vet du hva jeg føler når jeg leser den artikkelen? At det er en Honda VTEC-motor, med kreftene som kommer enda høyere oppe, og gjør motoren enda mer ubrukelig.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dennis87: Hva mener du med?: "VVTL er i en helt annen klasse en VTEC når liften kommer på 6000 rpm."

 

Hva er egentlig bedre? Hvorfor har ikke Toyota klart å tå ut så mye som hovedkonkurenten Integra Type-R på 1.8l sin? :) btw jeg vet foresten om en kar som kjørte på 1.47 mener jeg på ACR med en Civic vti (1.6l VTEC) på 160hk. Så du skal ikke skryte så mye av hva Tommy Rustad kjørte med den T-sporten din.. ;)

 

Med det mente jeg bare at man merker den mer enn Hondas VTEC

 

Stoler mer på hva hva Tommy Rustad kjører enn det du har hørt en kar har kjørt:op: og den Rustad kjørte var std, hadde man satt på noen skikkelig dyre dempere, og limited diff hadde nok tiden blitt mye bedre.

 

Jeg klarer ikke finne en eneste plass hvor det står Hondas motor har 210 hk utenom Wikipedia som det kan stå masse rart i.

 

Og kan være greit å se en dyno også for å se hvor mange ekte hester den planter i jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Dennis87,

 

Du er trolig nok en skikkelig Toyota-elsker, noe som er helt greit. Men jeg skjønner ikke logikken din i hvorfor en VVTL-i motor skal være så mye bedre enn alt annet, spesielt ikke når hele konseptet med variabel ventiltiming blir borte, spesielt i 192-hk utgaven. Selv kjører jeg av og til en 86hk VVT-i, og kan ikke si jeg merker så mye, det er vel egentlig litt av vitsen med variabel ventiltiming, at man skal få gode løft og solide ytelser uten å måtte streve vettet av seg? Eller er bare VVTL-i like håpløst som stor turbo på liten motor?

 

Jeg bare siterer Kjell Magne Aalbergsjø fra Bil 06/02, en prøve av Corolla T-Sport:

 

"Lavtrykksturboer proposjonerer ut dreiemoment og effekt slik at du kan bli lurt til å tro at det er en sugemotor, mens moderne sugemotorer med variable ventilsystemer leverer effekten i kraftige porsjoner når de ulike ventilinnstillingene aktiveres.

Det gjær Hondas VTEC-motorer, og Toyotas VVTL-i-motorer er ikke hakket bedre. I Corolla betyr det at du får fanget fullt når turtellernåla treffer 6200-merket på turtelleren. Effekten og dreiemomentøkningen er da så kraftig at det på våt vei er problematisk å unngå hjulspinn ved kraftig akselerasjon i andregearet."

 

"Fireren er sterk nok på lave turtall og fordi ekstraeffekten ikke kommer før turtallet har passert 6000 o/min vil mange oppdage at motorens potensial sjelden utnyttes fullt ut."

 

"Sjalter du ved turtellerens rødmerke ved 8200 o/min faller turtallet til godt under 6000 o/min, og der er det lite krutt og det blir derfor dårlig kontinuitet i akselerasjonen. Det føles nesten som å kjøre en turbomotor som mister ladetrykket hver gang du sjalter."

 

Dette er vel ikke poenget med variabel ventiltiming? Som sagt, jeg trodde poenget var å få flyt, ikke det motsatte? Du kan gjerne hevde at dette blir for gammelt, og at systemet er mye bedre nå, men;

 

1) Du angriper Honda for å ha ventet med i-VTEC-motorene. Kanskje Toyota heller skulle ventet litt med VVTL-i-teknikken før de lanserte det?

2) Du fremstiller det som om alle VVTL-i-motorer har denne meget variable timingen, men jeg vet du hva jeg føler når jeg leser den artikkelen? At det er en Honda VTEC-motor, med kreftene som kommer enda høyere oppe, og gjør motoren enda mer ubrukelig.

 

 

Eirik

 

Jeg har aldri sakt at VVTL-i er bedre, jeg har sakt at den er mer AVANSERT enn VTEC.

hva som er best av disse 2 skal jeg ikke si noe om da det ikke er et fasit svar på dette,

men som du sikkert forstår har jeg min favoritt og jeg har testet begge.

 

hvorfor mener du dem skal ha ventet med VVTL-i?

Toyota slutter nå med VVTL-i fordi det er gammel teknologi selv om den er mer teknisk enn Hondas VTEC.

Nå er det ny motor teknologi som mer avanserte motorer og hybrid sportsbiler som gjelder for toyota.

Nye Toyota FT-HS som mest sannsynlig blir den nye Supra har en helt ny motor, en 3,5l V6 på 296 hk og en el motor som kan arbeide sammen, og yter da 400 hk.

Og Lexus IS-F skal er også hybrid og skal yte hele 500hk.

 

Dette er noe man bare må komme med nå med de syke miljøavgiftene fra de rødgrønne som kommer blir motor basert på dette veldig bra.

De gammle er ikke lengre gode nok for å tilfredstille Toyotas krav om utslipp derfor blir det ingen ny VVTL-i motor fra Toyota da denne har et utslipp som ikke var bra nok selv for Toyota lengre selv om det var mindre en Hondas.

 

Nå er sikkert jeg en av de som driter mest i utslipp kjører uten kat på min. men er uansett bra at utviklingen går fremover og ikke drive å plukke på snart 30 år gammle greier.

 

En Celica T-sport har veldig godt bunndrag sammenlignet med andre biler med NA motor i samme klasse og har en veldig jevn tourqe kurve.

 

Dette er en dyno med en Celica GTS (USA) de har kun 180 hk så må legge litt på for den europeiske t-sporten som har 192 hk.

Som man ser på den får man greit med dreimoment ganske tidlig. (husk er ikke Nm men ft-lbs.

jim-celica-02-01-02-dyno1.jpg

 

 

Toyotas lift på VVTL-i er jo bare en extra bonus på slutten som Toyotas vanlige VVT-i motorer ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det alltid sånn at kritikken skal styr over? Og hvorfor i faen er det så fuckings nøye hvordan VTEC\V-TEC\VEEETEKK skrives? Faen, dette er faen inne stil innlevering, som skal rettes i.

 

Hehe, jaja, man kan jo da også forvente seg morsomme uttalelser og skrivefeil som:

 

Wolksvagen?

Volva?

BMV?

 

Greia er vel den at folk feilstaver til stadighet teknologiens navn, verste er v-tech som jo blir helt feil. Og som oftest blir det feilstavet av ricere. Derfor denne reaksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler mer på hva hva Tommy Rustad kjører enn det du har hørt en kar har kjørt :P og den Rustad kjørte var std, hadde man satt på noen skikkelig dyre dempere, og limited diff hadde nok tiden blitt mye bedre.

 

Jeg klarer ikke finne en eneste plass hvor det står Hondas motor har 210 hk utenom Wikipedia som det kan stå masse rart i.

 

Og kan være greit å se en dyno også for å se hvor mange ekte hester den planter i jorden.

 

1. Du bør vite at det er stor forskjell på de motorutgavene honda slipper i japan i forhold til resten av verden. Min CTR leveres for eksempel med 220 gamp kontra 200 her i norge (K20A vs K20A2). B18 (210 i B18C6 utgaven som ble levert i Integra i blandt annet australia og japan, 195 på B18C6 på den vanlige JDM Integra typen samt 230 i en mer spesiell Spoon/Honda utgave av motoren som het B18C3) motoren ble levert med 200 hester på en 1,8 liter og B16 fikk man opp i 180 hesters utgave (185hk i B16B motoren som ble levert i den japanske utgaven av Civic Type-R fra 1997 til 2001), dette gjelder også for lude motorene.

 

2. Honda var det første selskapet i verden som klarte å masseprodusere en sikker og stabil motor som benyttet seg av variable ventilløft, deres patenter har da også i stor grad hjulpet de fleste andre motorprodusenter. Det er da heller ikke uten videre at Honda en god del ganger har vunnet JPGT og Formel1.

 

3. Honda har verdensrekorden i antallet hester pr liter i en serieprodusert motor (240 i en 2 liters S2000 motor - F20C)

 

Toyota lager glimrende biler og har flott teknologi, men det er ingen unnskyldning for å rakke ned på absolutt alle andre merker som i stor grad ligner. Jeg har testet bilen min mot en supercharga corolla tsport og det var ikke stor konkurranse rett frem iallefall. Nå er ikke jeg verdens beste sjåfør på bane så det er nok godt mulig at jeg hadde tapt der, men da var det isåfall pga sjåføren. Man kan også søke frem en test på topgear (ligger video her og der på nett) hvor blandt annet nevnte tsport og min civic ble testet opp mot andre "hot hatches".

 

En ting jeg lurer på om kan stemme er det jeg fant på wikipedia da jeg søkte litt rundt for detaljer rundt vvt-i. Jeg søkte det opp og fant noen pressemeldinger som støttet utsagnet om at Toyota stopper disse motorene og de fleste kvikke morsomme bilene sine pga at de ikke er innenfor kravene for utslipp? Hvorfor skulle de slippe ut så mye mer enn i-vtec motorene om noen kan svare på dette? CO2 er ikke akkurat det jeg leser mest om ;)

 

Avslutningsvis, jeg driter i hvilke tall bilen min produserer, det viktigste for meg er hvordan den oppfører seg og hvilke resultater den gir på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du bør vite at det er stor forskjell på de motorutgavene honda slipper i japan i forhold til resten av verden. Min CTR leveres for eksempel med 220 gamp kontra 200 her i norge (K20A vs K20A2). B18 (210 i B18C6 utgaven som ble levert i Integra i blandt annet australia og japan, 195 på B18C6 på den vanlige JDM Integra typen samt 230 i en mer spesiell Spoon/Honda utgave av motoren som het B18C3) motoren ble levert med 200 hester på en 1,8 liter og B16 fikk man opp i 180 hesters utgave (185hk i B16B motoren som ble levert i den japanske utgaven av Civic Type-R fra 1997 til 2001), dette gjelder også for lude motorene.

 

2. Honda var det første selskapet i verden som klarte å masseprodusere en sikker og stabil motor som benyttet seg av variable ventilløft, deres patenter har da også i stor grad hjulpet de fleste andre motorprodusenter. Det er da heller ikke uten videre at Honda en god del ganger har vunnet JPGT og Formel1.

 

3. Honda har verdensrekorden i antallet hester pr liter i en serieprodusert motor (240 i en 2 liters S2000 motor - F20C)

 

Toyota lager glimrende biler og har flott teknologi, men det er ingen unnskyldning for å rakke ned på absolutt alle andre merker som i stor grad ligner. Jeg har testet bilen min mot en supercharga corolla tsport og det var ikke stor konkurranse rett frem iallefall. Nå er ikke jeg verdens beste sjåfør på bane så det er nok godt mulig at jeg hadde tapt der, men da var det isåfall pga sjåføren. Man kan også søke frem en test på topgear (ligger video her og der på nett) hvor blandt annet nevnte tsport og min civic ble testet opp mot andre "hot hatches".

 

En ting jeg lurer på om kan stemme er det jeg fant på wikipedia da jeg søkte litt rundt for detaljer rundt vvt-i. Jeg søkte det opp og fant noen pressemeldinger som støttet utsagnet om at Toyota stopper disse motorene og de fleste kvikke morsomme bilene sine pga at de ikke er innenfor kravene for utslipp? Hvorfor skulle de slippe ut så mye mer enn i-vtec motorene om noen kan svare på dette? CO2 er ikke akkurat det jeg leser mest om ;)

 

Avslutningsvis, jeg driter i hvilke tall bilen min produserer, det viktigste for meg er hvordan den oppfører seg og hvilke resultater den gir på veien.

 

 

 

1. Vet godt at de som regel har mer gamp i japan og australia pga snillere utslipps regler osv.

 

 

2. Hvilke patenter har Honda på dette? kan du komme med noen patentnr? eller kilder der det står?

 

 

3. Ja stemmer det, Honda lager veldig gode motorer har aldri sakt noe i mot det. Det var grunnen til at jeg tok med S2000 som eksempel om 2.0 med masse hester på lite volum tidligere i tråden:)

 

Men mener å ha lest uten å være 100% sikker på dette at Toyotas VVTL-i motor var 1.8l med flest hk, men klarer ikke å finne noen sikkre kilder på hva den Hondaen fakktisk har av hk. Men er mye mulig det sto at VVTL-i var 1.8l som ble solgt i Europa med flest hester uten turbo noe som ser ut som å stemme i alle fall hvis den Hondaen har 200 hk i australia og japan.

 

 

Det med at Toyota slutter å lage disse motorene pga utslipp stemmer også som jeg sa litt tidligere i denne tråden.

 

Nå trur jeg honda ligger på ca samme co2 utslipp som Toyotas VVTL-i men Toyota har strengere krav til hva dem skal produsere nå siden de vil bli sett på som en miljøvenlig produsent.

Jeg har aldri brydd meg om co2 utslipp jeg heller da, så dette er ikke noe jeg har lest noe særlig om.

 

 

Men som sakt tidligere jeg har ikke sakt at Toyotas motor er bedre men at dem har en mer avansert ventil styring en hondas vtec.

 

Nå tviler jeg litt på at du har slått et supercharged Corrola t-sport da må det ha vært noe gæli med han som kjørte denne, men en standard Corrola t-sport blir nok slått av din bil.

 

Det har veldig mye å si på den som kjører;) er mange som ikke klarer å holde seg i lift med t-sport når man bytter gir mens noen klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sakt tidligere jeg har ikke sakt at Toyotas motor er bedre men at dem har en mer avansert ventil styring en hondas vtec.

 

Hvor er poenget i å ha den mest avanserte styringen hvis den ikke er best?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er poenget i å ha den mest avanserte styringen hvis den ikke er best?

 

 

Eirik

 

Vanskelig å si hva som faktisk er best av dem da det kommer ann på veldig mange forskjellige ting. jeg synes VVT-i er best som du sikkert har skjønt:P

Toyotas motor har et godt jevnt drag hele veien som vises i min tidligere post. mens Hondas i-VTEC går ikke like jevnt, går litt høyre på turtall og litt mer hk.

 

feks denne dynoen av en i-VTEC motor og i-VTEC er ganske mye bedre enn VTEC igjen

 

compare2.jpg

 

Grunnen til å ha det mest mulig avansert er for å få bensinforbruket ned til 0.6l på mila slik som på Celica og det er veldig bra for en litt sportslig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å min 1.6 VTI motor har 170 hk.

 

Skal dere diskutere her, så hold dere da hvertfall til honda :P

Stakkars trådstarter! :P

 

 

Å min gammle celica 86 hadde en 1.6 4age 20v på 175hk kiddie

 

:op:

 

 

Men legger diskusjonen død for min del kommer aldri til å bli enig eller komme til en avgjørelse om dette uansett hehe...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår