Gå til innhold

Sveising med TIG

Ranger emnet

wazzza

Anbefalte innlegg

Jeg fikk anledning til å prøve TIG-apparatet på jobben i dag. Det er av typen Migatronic ettelleranna. Beklager at bildene ble så store, men siden de er tatt med mobilkamera må de være så stor for å vise detaljene..

Må sitere Amund: "How`s my welding? Still sucks?"

Må få understreke at jeg aldri har tatt i et TIG-apparat før.

DSC00272.jpg

Bildet er tatt før jeg skrubbet rent sveisene

DSC00282.jpg

DSC00280.jpg

Her begynte "tuppen" på pistolen å bli rund. Vet ikke hav den heter. Sveisen fløt mye utover. Har heller ikke skrubbet rent.

DSC00291.jpg

Min personlige favoritt.

Hva syns dere? Skal kjøpe meg ei bok om TIG-sveising. Har jo ikke peiling på hva halvparten av alle instillingene er til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...
Det var ikke aller værst men husk å Ikke dra den så veldig fort, tror du har Tatt og sveisa for fort. prøv å ta den sakte veldig sakte. men du burde rense gass hylsa ofte Sånn at ikke sveiser fast tråen i kontakten tror jeg det heter elns :P

du tenker nok på MIG sveising ,sammler seg lite drit i hylsa med tig sveising.lær deg og mate tråden med figrene og du vil se perfekt sveis:volvsmile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå prøvd tig sveising jeg også, og er ikke så vanskelig som jeg trudde, har ingen bilder.. men vart helt greit, eneste problemet jeg hadde var at jeg ikke holdt nærme nok, så vart litt porøs sveis. men går seg til etterhvert:)

og den tuppen du prata på heter wolfram elektroden.. skal slipes å fåes spiss, da er den best er vel ca 60 grader den skal væra viss jeg ikke husker feil, noe jeg tror jeg gjør;P

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er første gang er du veldig flink. Jeg har TIG-sveiset i kanskje 60-70 timer, og får det ikke særlig penere selv. Det jeg har sveiset mest er rør, vinkeljern og rettjern.

Bare noen kjappe spørsmål og faqs:

Har du laget litt mellomrom mellom delene, og filt av kantene?

-Hvis ikke vil ikke sveisefugen være gjennomsveist, og det vil oppstå et svakt punkt. Selv om det er pent å se på vil det alikevel ikke være brukbart.

-Elektroden er som sagt av Wolfram. Denne skal ha en kort spiss. Altså en brå spiss, ikke en avlang.

-Du skal ikke ha en høy sveisesøm, den skal ikke være tykkere enn godset ellers er. Ca 3mm lang spiss er fint. Spissen bør ikke være så veldig mye avrundet, dette gjør at "flammen" går alle veier hvis du først treffer et ugjvent område. Spissen konstentrerer nemmelig flammen. Det er lurt å ha kant på begge sider av elektrode-pinnen sånn at du kan snu den hvis den begynner å bli litt rund.

Ang matingen går det greit med ståltråd så lenge du sveiser galvanisert, syrefast og vanlig stål. Når du er ferdig skal du smøre på noe gørr som trenger inn i sveisefugen (lukter, og ser ut som malingsfjerner). Når det har trekket inn, vil det sørge for at sveisefugen motstår rust, og syrer, og får et likt utseende som resten av stålet. (så ut som om du sveiste syrefast stål øverst)

Når det kommer til å sveise slike ting som vinkeljern og rettjern har jeg blitt lært at man skal ha en skrå kant på metallet som skal mot hverandre, og at man først skal sveise/smelte dette sammen, før man fyller igjen gropa med en ny søm. Da vil det bli helt gjennomsveist, og være holdbart.

På den øverste ser det ut som om du har sveist over en gang, og så har holdt over, og varmet det opp på nytt for å rette opp skjønnhetsfeil.

Et tips er at når du sveiser så begynner du selve sveisingen der du har punktsveiset. Og når du begynner bør du også ha en skarp spiss. Dette gjør at du kommer lettere i gang.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider