Gå til innhold

skjørtebank

Ranger emnet


Waalseth

Anbefalte innlegg

hvordan høres egentlig skjørtebank ut? Seriøse skrangle-lyder uavhengi av turtall? kun på tomgang?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nemlig noe lignende lyder i motoren min, men aldri på kald motor.. kun varm, Veldig varm og da er den Veeeldig veldig svak.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nemlig noe lignende lyder i motoren min, men aldri på kald motor.. kun varm, Veldig varm og da er den Veeeldig veldig svak.

 

da kan vel ikkje de vær skjørtebank..får då har jo stempela utvida seg..so de må vær nåke anna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kan vel ikkje de vær skjørtebank..får då har jo stempela utvida seg..so de må vær nåke anna..

 

mhm, jeg har en viss anelse om at det Kan ha noe med reimhjulet på veiva å gjøre. Har en ikke helt 100% patentert løsning på bolten der, da den løsna her en dag. Skrudde den enkelt og greit sammen med masse nm og locktite... på varm motor kan dette stå og vibrere litt. Eventuelt, så er det enkelt og greit bare et deksel som rister litt:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nemlig noe lignende lyder i motoren min, men aldri på kald motor.. kun varm, Veldig varm og da er den Veeeldig veldig svak.

 

Om det skal være no mekanisk feil så skal det ihvertfall banke på kald motor, alle deler utvider seg jo når de blir varme... Dette gjelder ihvertfall for ventiltikking, skjørtebank, rådebank osv...

Er jo naturlig at motorn blir svakere om den blir steikas varm da.. Åssen turtal og belastning ere du får de lydene a...? Kan jo være tenningsbank.. Hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skal være no mekanisk feil så skal det ihvertfall banke på kald motor, alle deler utvider seg jo når de blir varme... Dette gjelder ihvertfall for ventiltikking, skjørtebank, rådebank osv...

Er jo naturlig at motorn blir svakere om den blir steikas varm da.. Åssen turtal og belastning ere du får de lydene a...? Kan jo være tenningsbank.. Hehe

 

mhm, har resontert meg fram til det samme:) Lyden er kun på tomgang.. følger opp til ca 1500rpm ,og forsvinner deretter egentlig:) kjørte jeg pent, så er den veeeldig vanskelig å høre, kjørte jeg Veldig hardt er den enklere, men må skru av alle vifter, etz. Høres kun når man står stille... aldri når man kjører pga hjulstøy etz.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm, har resontert meg fram til det samme:) Lyden er kun på tomgang.. følger opp til ca 1500rpm ,og forsvinner deretter egentlig:) kjørte jeg pent, så er den veeeldig vanskelig å høre, kjørte jeg Veldig hardt er den enklere, men må skru av alle vifter, etz. Høres kun når man står stille... aldri når man kjører pga hjulstøy etz.

 

Da er det ikke tenningsbank ihvertfall, for det hører du og den banker ikke på tomgang eller frirus, banker jo bare når du bygger trøkk og belaster motorn om du ikke har helt donald tenning...

Hørtes nå litt merklig ut det der da... Kan jo være lett rådebank, men det skulle du jo ha hørt når motorn detter på turtal, ikke enkelt å høre rådebank mange ganger når det bare er bittelitt....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert borti skjørtebank på varm motor under 1500 o/min og bank på kald motor under 1500. Henholdsvis ft og k motor.

 

Det hørtes nå helt merklig ut da, bankern på 1000rpm så bankern på 3000 å....

Må være no anna slags bank du har hørt trur jeg.. Hehe

Om en motor banker når den er varm så bankern ihvertfall når den er kald!

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke tenningsbank ihvertfall, for det hører du og den banker ikke på tomgang eller frirus, banker jo bare når du bygger trøkk og belaster motorn om du ikke har helt donald tenning...

Hørtes nå litt merklig ut det der da... Kan jo være lett rådebank, men det skulle du jo ha hørt når motorn detter på turtal, ikke enkelt å høre rådebank mange ganger når det bare er bittelitt....

 

Hvis det eventuelt skulle vært rådebank, lurer jeg fælt.. fordi motoren har nye råde og Rammelagere =/ kan jo selvsagt ha slitt dem ned alt da.. men virker rart etter 25 000km liksom... var bra merke på dem, og har kjørt kun castrol magnatec 5-40 og Valvoline 10-60 Racing, aldri hatt lavt oljenivå. Men kjørte bilen Varm en dag i sommer. var oppe Over rødmerkinga pga en slange som tømte kjølesystemet hjem fra rudskogen, og motoren ble varmere og varmere selv om den stod stille i følge instrumentet.

Bilen har dog gått fint etterpå, bruker ikke vann eller olje liksom, så skjønner ikke at det kan ha så mye med saken å gjøre.

 

Under overhalinga bytta jeg dog ikke Pinnebolter på stempelet, men kan det ha noe med saken å gjøre? At råden er kanskje litt oval på toppen imot stempelet?

 

Blir mange spekulasjoner etterhvert men.. :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes nå helt merklig ut da, bankern på 1000rpm så bankern på 3000 å....

Må være no anna slags bank du har hørt trur jeg.. Hehe

Om en motor banker når den er varm så bankern ihvertfall når den er kald!

 

Tror det varierer litt det meg skjørtebank. Jeg hadde en 90 mod ft og den banka ikke når det var litt kjølig ute og motoren var gjennomkald. Men så fort tempen begynte å stige kom den. Men den hørtes ikke i det hele tatt over 1500 o/min. Ps: jeg er sikker på at det var skjørtebank!! Jeg kjørte 35000 med den motoren, brukte ikke en dråpe olje mere enn normalt.

 

Men jeg har også vært borti k motorer som har hatt skjørtebank bare når de var kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår