Gå til innhold

Er Kondisator en viktig sak??, eller er det helt unyttig?, som noen sier..

Ranger emnet


#BMW#

Anbefalte innlegg

ok.. hvis kondensatoren er en ekstra last for el. anlegget, hva kommer det da av at lys ikke blinker i bass slagene?... bassen er den samme eller bedre, lysene slutter å blinke, men alikevell så er det en ekstra last for bilen

 

Jeg er enig i at kondensator er feil sted å begynne, men jeg vil se bevis på at en kondensator er belastene på et el.anlegg før jeg tror på den

og ikke kom med noe bedreviter kommentar her.. for dette syns jeg personlig hørtes TØVETE ut

og jeg sa.... :

kondis ser jeg på som bare en ekstra last for el.anlegget å ladde på..da er det jo bedre å kaste vekk den laddinget på et batteri..eller to..

burde vel heller sagt at jeg ser på kondiser som bortkastede penger da jeg har mer nytte av et stort batteri..eller flere batteri.. og god ladding..

 

og ut i fra erfaring så vil man bare utsette problemet med kondis. en dårlig dynamo fikser man ikke ved å putte i en kondis..erstatter/fikser heller ikke et dårli batteri.

 

gidder ikke komme med unødvendige utregninger og kalkulasjoner på diverse vissvass da dette har blitt diskutert i uendelige tråder før...

den som søker finner....

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du sa nå hørtes ikke tøvete ut..

men at en kondensator opptar lading var nytt for meg.. og det ville jeg gjerne vite hvordan du kom frem til.. om du skrev feil så er det jo ikke noe "case"

til spl konk så vil jeg tro kondiser er bare et dødt punkt i strømveien... fått slengt i trynet et par ganger at "you need solutions, not shortcuts" ;) hehe...

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SieRRa-rollercam

Kan man kan drive en stk momo blokk 2000watt rms og en 4 kanaler 4*150watt rms utav f.eks en vectra 98 mod 1,6 motor med 70 ampers dynamo !

Da forsterkerne har 130 ampers sikringer , hvor blir resten av strømmen laget da ? I det ekstra batteriet ? ? Kondensatoren ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man kan drive en stk momo blokk 2000watt rms og en 4 kanaler 4*150watt rms utav f.eks en vectra 98 mod 1,6 motor med 70 ampers dynamo !

Da forsterkerne har 130 ampers sikringer , hvor blir resten av strømmen laget da ? I det ekstra batteriet ? ? Kondensatoren ??

 

Nå trekker vel ikke det anlegget så mye strøm kontinuerlig :) Skal mange "dunk-dunk" til før det tømmes helt.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SieRRa-rollercam
Nå trekker vel ikke det anlegget så mye strøm kontinuerlig :) Skal mange "dunk-dunk" til før det tømmes helt.

 

Men rms har vell en betydning ?

Folk som tror di har 8000watt rms i en 1,3 ascona med 55 amp dynamo !

Er ikke dette et tema å ta opp kanskje , rekner du ut dette så har man jammen ikke mye guffe igjen til vifte,lys,varme setter osv

eller andre veien 50% opimalisering av anlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men rms har vell en betydning ?

Folk som tror di har 8000watt rms i en 1,3 ascona med 55 amp dynamo !

Er ikke dette et tema å ta opp kanskje , rekner du ut dette så har man jammen ikke mye guffe igjen til vifte,lys,varme setter osv

eller andre veien 50% opimalisering av anlegget

 

Joda... rms har forsåvidt en betydning, men om en forsterker er oppgitt til 1000W rms så leverer den ikke det kontinuerlig. Trodde du visste dette her jeg ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SieRRa-rollercam
Joda... rms har forsåvidt en betydning, men om en forsterker er oppgitt til 1000W rms så leverer den ikke det kontinuerlig. Trodde du visste dette her jeg ;)

 

 

Jeg vet en god del , da dette er en ting jeg jobber med watt,amp,volt, osv,

Bygger opp sd anlegg med data styring av dører,venilasjonanlegg,oljeovner,biobrennsel ,kortkontroll,lysstyring,osv og alt styres via en data!

Men akkurat dette med rms har jeg aldri blitt klokk på inne bilstereo !

 

vet hva rms er innefor hifi, men tydligvis ikke innen bilstereo da !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet en god del , da dette er en ting jeg jobber med watt,amp,volt, osv,

Bygger opp sd anlegg med data styring av dører,venilasjonanlegg,oljeovner,biobrennsel ,kortkontroll,lysstyring,osv og alt styres via en data!

Men akkurat dette med rms har jeg aldri blitt klokk på inne bilstereo !

 

vet hva rms er innefor hifi, men tydligvis ikke innen bilstereo da !

 

tror heller ikke at hifi-anlegg trekker full pupp hele tiden ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SieRRa-rollercam
tror heller ikke at hifi-anlegg trekker full pupp hele tiden ;)

 

Nei men du har jo flere typer rms watt KL A KL B osv, men dette er jo logiskt ut av hva som er i støpselet i et hus , men innen bilstereo så er jo alt muligt,men i mine reknestykker så mangler noen ukjente for at det skal bli rett !

 

Kan dra frem et rekne stykke senere , men du kan rekne selv på lys.rele,vifte,varme bakrute,små lyspærer i dashbordet,hjerne, dyser ,styrestrøm,givere,impulser,tenning,coil,osv.

Blir mye alt dette da og pluss 8000watt forsterkere 200amp sikringer ,stereo,og dvd m 2 skjermer,aktivt delefilter, men 55amp dynamo fungerer fint til dette! Hjelper ikke med 2 gelebatterier ?

 

Bare lurer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vatt.. eh watt hører hjemme i sofa puta grinchy

 

men om en forsterker 1000Watt RMS betyr ikke dette at musikk spilles kontinuerlig med 1000Watt.. er heldigvis dynamic og rytme i musikk så selv på full pupp (gull utrykk tony :D) så vil den ikke mate 1000Watt å trekke max strøm konstant.

Strømtrekket er vel litt forskjellig i en ren klasse A forsterker har jeg hørt noe om, men nå beveger jeg meg utpå noe jeg ikke har peiling på så jeg skal kloklig holde kjeft :D

 

topic

Det jeg har lært.. om det så er vranglære eller ei, men teorien lærte jeg faktisk på grunnkurs elektro.. en kondensator virker som en buffer i en likestrøm krets eller det å holde strømmen etter man skrur av en ting. (selfølgelig i en viss periode)

den har en helt annen virkning på vekselstrøm, men dette er ikke det vi snakker om i denne tråden.

 

Kondensatoren lades selfølgelig opp når man setter strøm til den og når spenningen er stabil står kondensatoren og gjør ingenting, men i det spenningen synker vil forbruket få spenningen av kondensatoren til forbruket har gitt seg, og i dette tilfelle, bilbatteriet-laderen klarer å holde spenningen stabil igjen da max lades kondensatoren igjen og er klar til neste gang forbruket blir for stort for batteri-dynamo

(forhåpentligvis forenklet til forstålig for de fleste)

 

kondensatoren tappes ikke 100% for spenning i bass slaget, men gir akuratt nok til å holde spenningen stabil og lading utlading av en kondensator er enda det raskeste, selv om batterier har blitt mye bedre og sikkert bra nok til bilstereo så er de tregere enn en kondensator

 

dette er sikkert velkjent for mange, andre tenker vel at Erik ikke har peil på det han snakker om.. men kanskje noen lærte noe.. håper ikke jeg bedriver vranglære nå da.

 

så til trådstarter.. viktigheten kan diskuteres helt klart.. spørs litt på hvordan du har tenkt å bygge anlegget ditt, og hva du er ute etter.

 

For en gutt i gata som skal ha en sub kasse, en forsterker til å drive den og ikke har lyst til å legge for mye arbeid/penger i instalasjonen kan den gi gull resultater. Og i min mening kan den gi prikken over ien i et større anlegg med ekstra batterier og riktig kabling, men viktigheten kan som sagt diskuteres inn i uendeligheten.. søk på kondensator på forumet og du kan se selv :D

men audison vrx forsterkerene mine har egen inngang til kondensator, så for meg tar jeg det som et tegn til at det i hvertfall ikke nedsettende funksjon å putte på en.

 

Den fungerer foresten utmerket som et dyrt koblings punkt også. haha

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo like greit å si at får den ikke nok inn gir den ikke nok ut..forsterkeren altså..

i det fleste tilfeller har det vert mer lønt å kjøpe et batteri til 800,- og en justerbar laderegulator til 200,- enn å kjøpe en kondis til 1000,-

det har ihvertfall jeg lært meg i løpet av mine private biler og til kunder.

er jo tross alt strøm forsterkeren trenger og det er vel intet annet enn dynamoen og batteriet som levere. ofte er det jo også nok å legge til nye kabler under panseret.. tb3(4) er jo noe som er nødvendig syns jeg.

 

man skal spille ganske høyt om man skal dra 1000w ut av en enkelt forsterker, evnt det bare til sub og så 4x100w til høyttalere.

 

når det gjelder hva en dynamo kan levere av strøm så begrenser det seg i hva Ampere/watt den er..har sitti i biler med over 10000watt rms til bare subber og dynamoen er en orginal 60A til feks 2~3~4stk 100~130A batteri.

sjøl om dynamoen er innstilt til å gi 15V vil den ikke kunne gi det noe særlig bra når man har 10kw forsterkeri..ladde batteriene til toppform gjør man jo enkelt man når man parkerer bilen for natta/dagen.

det man da gjør om man er ute etter mye effekt er å se hva forsterkeren leverer i feks 12,5V, fordi uansett dynamo i bil, vil ingen kunne levere strøm til 10kwrms...da er den stoor..eller mange..

det er det jeg mener med at det er bedre med et stort, eller flere, batteri som kan holde lenge strømmen ved 12,5V+/-...

men...alt er jo avhengig av utstyret man har..opptil 1000w har jeg aldri brukt mer enn litt bedre kabling under panseret og en dynamo som er justert til 14,4V.. kommer an på bil hvilke dynamoer man kan få på men jeg har brukt vw/bmw dynamoer på volvo og franskmenn og tyskere og engelskmenn.

styr unna alt som har med valeo og paris/rhone..fy å fy..

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår