Gå til innhold

Saab 9-3 2001 spørsmål

Ranger emnet


nismo_power

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Turboen klarer det fint. Mener original turboen klarer et trykk opp til 1.5 bar, mens den PPCen til Speedparts kjører opp trykket til 1.4 bar. Min lader helt opp på 1.5 bar noen ganger hvis jeg tråkker på gassen i 5 gir. Men så har ikke jeg PPC fra Speedparts heller.

 

Skal du først investere i trim, bør du også gå for ny eksos. Med original eksosen får den litt pusteproblemer, og turboen min tok kvelden i sommer siden jeg ikke hadde skikkelig eksos.

Saab 9-3 -02. Chip, 3" eksos og en harry turbotrykksmåler :D

-Den som sier lykke ikke kan kjøpes for penger, har ikke funnet den rette butkken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den chipen som du skal kjøpe av Speedparts. Veldig fornøyd. Husk å oppgradere bremsene før du begynner med trimming. Ellers dekker Puff det neste i sin post. Vedrørende pikslene i displayet så får du byttet dette på goodwill hos Saab. Jeg fikk byttet dette i 2006 på min 2002. Oilsludge er ikke et problem på 9-3 motorene. Løp og kjøp. Jeg er like fornøyd med bilen i dag som den dagen jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som BadBanana skriver er eksos en viktig ting på turbo biler,desto større desto bedre.

Eksos er ikke fullt så nødvendig om du kjører på steg 1 med utbytteboks siden chippene er forskjellige til hvert steg. Men lyden er davel halve morroa :)

 

Turbo holder fint til 240+litt til hk,intercooler kjøler bare lufta,så den henger mer eller mindre med på alt,men blit til slutt en flaskehals for mere effekt.

Skal du oppgradere dette kan du sette på en aero eller viggen turbo. Du kan og "oppgradere til viggen intercooler om du skulle trimme enda mere. Før du gjør dette vil jeg som JuIius sier kjøpe bedre bremser. Gjerne EBC sine sportsbremser,men du kan og oppgradere til noe litt større.

 

Mitt råd : Ta understellet og bremser først,det får du igjen for når du chipper!

 

Ellers ; Gratulere med ny og flott bil av det rette merket :)

GT - R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puff, jo større jo bedre eksos er jo ikke fakta. På turbobiler akkurat som sugemotorsbiler gjelder det å ha litt motstand for eksosen. Med en orginal bil, kun med chip da, lønner det seg bare med bittelitt grovere eksos og lyddempere med litt bedre gjennomstrømning enn de orginale. Og intercooleren tåler absolutt ikke akkurat alt! 1,5 bar er maks av hva man bør lade med orginal ic på 9000 i allefall, tviler på at den på 9-3 tåler noe mer. Og grunnen til dette er at de kan sprekke i sveisen der røra går inn og ut av ic'en, de er jo ikke lagd for slik trykk i det hele tatt.

 

Men for all del, så lenge man kjøper en chip, nytt filter og "sportseksos" så er man på trygg grunn.

- 1993 Saab 9000 Aero

- 1986 Mercedes E300 - Jobbil m/ manuell

 

- Kristoffer, Stcn N783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puff, jo større jo bedre eksos er jo ikke fakta. På turbobiler akkurat som sugemotorsbiler gjelder det å ha litt motstand for eksosen. Med en orginal bil, kun med chip da, lønner det seg bare med bittelitt grovere eksos og lyddempere med litt bedre gjennomstrømning enn de orginale. Og intercooleren tåler absolutt ikke akkurat alt! 1,5 bar er maks av hva man bør lade med orginal ic på 9000 i allefall, tviler på at den på 9-3 tåler noe mer. Og grunnen til dette er at de kan sprekke i sveisen der røra går inn og ut av ic'en, de er jo ikke lagd for slik trykk i det hele tatt.

 

Men for all del, så lenge man kjøper en chip, nytt filter og "sportseksos" så er man på trygg grunn.

 

Hei! Har ikke vært helt klar over hva jeg har skrevet ser jeg :)

Du har helt rett!! En viss motstand må det være i eksosen,hvis ikke kan du heller tape effekt i stedet. et 2.5" eksos skal jo holde til 600 hk,bare tull med 3" på "normale" biler,men det er kult :)

Er ikke helt sikker på hvor mye en 9-3 cooler greier,men den gjør helt sikkert omtrent det samme. Men orginal turboen greier da vel bare så vidt å lade så mye,da tenker jeg på 2.0t snurren.

Har selv "sprengt" en cooler på en og900,men dem holder vanligvis mye mere en en tror:) Det finner du ikke ut før du har fått nokk trykk,å da er det litt for seint :)Var oppe i over 2 bar med den.

En motor er aldri sterkere en sitt svakeste ledd.

GT - R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår