Gå til innhold

Spm ang subber

Ranger emnet

kebabkongen

Anbefalte innlegg

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Regnet med det ja... men allikavel sier du rett ut i et åpent forum at Magma'ene "knuser Alphaen på alle måter". Er det rart jeg er hårløs?

Nei, du har jo ingen sperrer ihvertfall. Føler vel jeg må være noget objektiv, og i særdeleshet etter herværende forumregler, men om du ikke skjønte min ironi over ditt eget, i mine øyne, latterlige utsagn, skal jeg heller la det ligge.

Så igjen; 85 dB er bare "litt tungdrevet" mens 84dB er "ille". Ser du ikke poenget mitt her? Og om Alphaen er på 92dB/w/m, "banker den jo snørra av to Magmaer", for å holde meg til din terminologi.

Selvfølgelig mener jeg det, ellers hadde jeg ikke solgt det. Stiller gjerne med produkter til test, men det finnes ingen HiFi-blader i Norge jeg kunne vurdert å levere noe til, og det som finnes ellers av bilblader har ikke spurt foreløpig. Og med dine forutinntatte holdninger, kan du jo bare drømme om å få låne et eksemplar.

Hvem er "vi" som du refererer til her forresten?

Utsagnet mitt står inntil det motsatte er bevist. Og jeg kunne veddet mye på at det ikke vil skje...

Å være objektiv hjelper jo ikke stort når fakta du presenterer er feil vel?

Når det gjelder å være tungdrevet eller ikke snakker jeg ut ifra personlige erfaringer, men det går selvfølgelig ikke et tydelig skille mellom "litt tungrrevet" og "ille". Akkurat der misforstod du meg nok litt, "like ille" er bare et uttrykk jeg bruker og trenger ikke bety at noe er ille, men verre.

Alphaen er ikke på noe 92 dB/W/m, så det kan du slippe å bry deg med.

Mine foutinntatte holdninger gjelder som nvent inntil det motsatte er bevist...

Jeg har blitt "omvendt" (overbevist) før og det kan skje igjen, men det endrer ikke mitt syn på denne saken.

De norske Hifi- og motorjournalistene har flere ganger tidligere vist seg å være ganske så inkompetente når det gjelder bilstereo, så der skjønner jeg deg godt.

Med "vi" tenkte jeg på noen av oss her på forumet.

Jeg vet i hvert fall at jeg kunne ha gjennomført en objektiv test.

Hadde vært moro med en "blindtest"-lydbedømming i tillegg.

Men om du ikke tør, så er jo det greit nok...

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.

Hva med en norsk versjon av den store 12-tommer-testen?

Jeg har endelig fått meg dB-måler som måler mer enn 126dB :) Kunne godt ha tatt på meg å gjøre en test i samarbeid med andre forummedlemmer, med måling av frekvenskurven fra hvert enkelt element drevet av en referanseforsterker.

Spørs hvor mange som er interessert i å sende meg elementer, så klart. :D

Var det jeg tenkte på :)

Jeg har utstyr til å måle opp til 160 dB, effekt, impedans, fekvensrespons ++.

I tillegg til 5 kW forsterker som venter på å bli montert...

Ulempen er at jeg bor her i vest :rolleyes:

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foutinntatte holdninger gjelder som nvent inntil det motsatte er bevist...

Jeg har blitt "omvendt" (overbevist) før og det kan skje igjen, men det endrer ikke mitt syn på denne saken.

Det er jo nettopp derfor jeg ikke vil la deg teste noe som helst, du gjør deg opp en mening om et element KUN basert på dets utseende og følsomhet. Altså er du 100% totalt ubrukelig som produkt-tester. Mangler bare at du synes et produkt er bra om du får det ekstra billig eller gratis, så har du bestått opptaksprøven som journalist i en rekke HiFi-blader.
Jeg vet i hvert fall at jeg kunne ha gjennomført en objektiv test.
Hvordan i ville verden kan du få til det, når du nå åpent innrømmer du er subjektiv??
Men om du ikke tør, så er jo det greit nok...
Hah... om du tror sånne provokasjoner styrer meg, er du way out.

BoneVoxx'en kan låne hva han vil av meg, han evner ihvertfall å nærme seg ethvert produkt med nysgjerrighet og lyst til å se hvor bra/høyt/bredt/whatever man kan få det til å spille. Dét er egenskapen en produkttester må ha for å fremstå som seriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp derfor jeg ikke vil la deg teste noe som helst, du gjør deg opp en mening om et element KUN basert på dets utseende og følsomhet. Altså er du 100% totalt ubrukelig som produkt-tester. Mangler bare at du synes et produkt er bra om du får det ekstra billig eller gratis, så har du bestått opptaksprøven som journalist i en rekke HiFi-blader.

Hvordan i ville verden kan du få til det, når du nå åpent innrømmer du er subjektiv??

Hah... om du tror sånne provokasjoner styrer meg, er du way out.

BoneVoxx'en kan låne hva han vil av meg, han evner ihvertfall å nærme seg ethvert produkt med nysgjerrighet og lyst til å se hvor bra/høyt/bredt/whatever man kan få det til å spille. Dét er egenskapen en produkttester må ha for å fremstå som seriøs.

Denne diskusjonen har gått altfor langt allerede, vi får ta resten på PM...

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du ute etter av bass i hjemmekinoen da? Hva skal dette spilles sammen med av hovedhøyttalere?

Her er ihvertfall en test av forgjengeren PSW812 fra tyske Car&Hifi fra et par år tilbake. PSW8124J er med 2x4 ohm og med forbedret ytre oppheng OG følsomhet på 92 dB/w/m. Samt en høy pris!

Bare å spørre om noe trenger oversettelse. :)

TestPSW812.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du ute etter av bass i hjemmekinoen da? Hva skal dette spilles sammen med av hovedhøyttalere?

Her er ihvertfall en test av forgjengeren PSW812 fra tyske Car&Hifi fra et par år tilbake. PSW8124J er med 2x4 ohm og med forbedret ytre oppheng OG følsomhet på 92 dB/w/m. Samt en høy pris!

Bare å spørre om noe trenger oversettelse. :)

Vet du bare er ute etter å provosere nå, men jeg synes du kan la vær å feilinformere potensielle kunder...

92 dB/W/m er bare tull!

Glemte forresten denne i PM'en:

:cheers:

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så det er helt utenkelig at den fikk høyere følsomhet etter bytte av opphenget?

Tror du trenger mindre :???: og mer:chairshot .

:D

Så mye, JA det er helt utenkelig!

I så fall hadde det vært verdens eneste 12" med så høy følsomhet...

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ER full du... :drunk:

Så 92 dB er høy følsomhet, 85 dB er litt tungdrevet, 84 dB er verre enn litt tungdrevet. Du har en interessant skalainndeling for lydtrykk, må jeg få påpeke.

Håper nesten det er du som er full, så idiotisk som du oppfører deg...

:roll:

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.

Hva med en norsk versjon av den store 12-tommer-testen?

Jeg har endelig fått meg dB-måler som måler mer enn 126dB :) Kunne godt ha tatt på meg å gjøre en test

Det hadde vel gitt testen like mye tyngde som Paris Hilton som Irak korrespondent for BBC News:oohh hehe

Til trådstarter: Hvorfor ikke få en prøvelytt, Transmedia låner gjerne ut element til basstest, så du kan sikkert få prøve det i bilen din og gjøre deg opp en mening om hvem du liker best, er tross alt det som er spørsmålet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye, JA det er helt utenkelig!

I så fall hadde det vært verdens eneste 12" med så høy følsomhet...

Hmmms, ja vel?

Har da sett både 94 og 96dB 12" jeg da, men kanskje du snakker om noe helt annet?

http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=725

og

http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1538

http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1444

Og er mange andre også, så bare lurte på hvorfor du skrev det du gjorde der..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ER full du... :drunk:

Så 92 dB er høy følsomhet, 85 dB er litt tungdrevet, 84 dB er verre enn litt tungdrevet. Du har en interessant skalainndeling for lydtrykk, må jeg få påpeke.

Tror jeg må tre støttende inn for Stian her nå.

Transmedia; HVIS 92dB/w stemmer for det elementet stemmer MÅ de andre parametrene være helt ute å kjøre.

Det er nå en gang slik at et element med så lav VAS er tung å drive.

Jeg tipper at du blander kortene her nå og snakker om spenningsfølsomhet, altså 2,83Volt/1m.

Dette er noe helt annet som trekker mye mer strøm fra forsterkeren ved lavere impedanser.

2,83volt er det samme som 1watt@8ohm, 2watt@4ohm, 4watt@2ohm etc.

EDIT: Følsomhet måles i dB@2,82volt, effektivitet måles i dB@1watt-1meter eller "no" som angir referanseeffektivitet i prosent.

Og for å gjøre det enda mer vanskelig kan begge deler angis som målt over et gitt frekvensområde eller kalkuleres ut i fra Thiele/Small parametrene.

@trådstarter:

Jeg tror ikke du trår mye feil ved å velge MAGMA til hjemmebruk, det er kjempegode elementer.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider