Gå til innhold

fjelling: 1982 242-242 sugis (m/filmsnutt)

Ranger emnet


fjelling

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...
  • Svar 158
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sant som ruzlebiff sier...

Nå er den justerbare termostaten byttet ut med en fast da.

 

Nå er motoren ribbet og klar for en liten ombygging, se ut til å bli en borra B23 blokk med langslagveiv, regner med litt i overkant av 2,5L

 

Har kjøpt meg nytt hus med verksted i kjelleren så da blir det nok litt skruing imot sommeren.

Håper på å få den klar til påske.

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt dette prosjektet i det stille en stund. Bra du prioriterer som du gjør. Det skaper mangfold. :)

 

Så, jeg merker meg at du vurderer 1031 til ~ dobbelt så tung som 1030. Det må jeg få konkretisert en dag. Men hvorfor bytta du? :) Holder ikke en 1030 til sånt bruk? Bortsett fra en mye grøvre pinjong er det bare 1/2" forskjell på ringdrevet.

 

Fikk du kjørt med 25/25mm IPD og Truetrac i sommer? Opplevde du noen problemer med hjulløft på indre bak og påfølgende frafall av fremdrift? Lurer på hvor mye som skal til før dette blir et problem.

 

Håper på å få se og høre bilen nærmere sommern hvis du ikke rekker et isbanetreff før den sene påsken i år. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet til 1031 fordi jeg overhalte en aksel mens jeg fortsatt hadde bilen kjørbar for å bare bytte over en helg og etter alt jeg har hørt om aksler så overhalte jeg heller en 1031 i steden for en 1030. Den jeg hadde var det også bra med slark i så måtte bytte den uansett, men den er blytung i forhold ja, veit ikke hvorfor det men...

 

Jeg fikk kjørt litt ja og jeg merket ikke så mye til hjulløft etter at jeg hadde satt inn sperra, men med de stagene uten sperre var ubrukelig! Jeg har forholdsvis myke dempere bak og tror at det gjør at den setter seg bedre, men det hadde nok satt seg enda bedre med f.eks. 19mm stag. Spørs om jeg prøver litt forskjellige stag i sommer for å se hvor mye det utgjør.

 

Kommer nok ikke til å ha den ut av garasjen før isen har gått=)

Den har ikke vært brukt vinterstid på snart 5år og kommer nok til å fortsette med det, fordi om det frister å ut med ispigg nå!

 

 

Får nevne at jeg fikk meg ny bruksbil denna uka også da.

1997 Toyota carina 2l D-turbo, gått 410 000km så begynner å bli innkjørt=) håper på at den går hvertfall en runde til.

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hvertfall bedre med 25mm enn 19mm på min.

 

Nye verkstedet mitt er på ca 50kvm så er sånn passe til en bil.

Har grav med stålplater som ligger over når grava ikke er i bruk.

Løpekatt i taket er også kjekt=)

Noen bilder av litt oppussing av verkstedet:

 

DSC00232.jpg

 

DSC00231.jpg

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei garasje det der.. Men 50kvm blir vel litt lite? Har 100kvm jeg, å synes det er ALT for trangt.. (Har riktignok 4-5 biler inni der, men)..

 

Hva er den tanken som er i hjørnet forresten?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du får komma deg på landet du også, eneste som er dritt her er at nabo'n har 30hester flyganes rundt!

 

Tanken er en bereder.

Er stort nok og det skal IKKE brukes som garasje, er kun til skruing.

Har dobbel garasje med kjeller for lagring av div i tilegg så da blir det grei plass uansett.

 

Får legge ut litt "skrytebilder" av det jeg har pussa opp også da=)

 

Stikker hit for en dram eller pils etter skruinga:

DSC00218.jpg

 

Eller hit for en film:

DSC00216.jpg

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn du.

 

Står sikkert tidligere i tråden her, men hva er gjort med motoren din?

Hvor store ventiler, kamløft og hvor mye har du tatt av blokk og topp?

 

Mange spørsmål her nå, men har slengt sammen en sugemotor sjøl og lurer litt på åssen detta kommer tel og funke.

 

Bruker du originale stempler og råder el?

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står først i tråden det ja.

 

"Blokk: Bygd av Jahrman og brukt i 3 rally løp av Stian Håre. B230F blokk som er boret til 2. overdim (96,6) med smidd toppdel av stempler, lettet B21 svinghjul, zinter lamell med sachs trykkplate. Alt er ballansert. Ca. 2,4L. Original veiv og råder. Den originale bensinpumpen blir brukt men med en filterking trykkregulator.

Da denne blokka satt i rallybilen hadde den et maks turtall på ca 8600.

 

Topp: Overhalt av Jahrman. Det er en maks portet 531 topp med 48mm og 38mm rustfrie ventiler, doble ventilfjærer, justerbart kamdrev, Kammen er jeg usikker på men den har et løft på 14,2mm. Komp. ligger på ca 11.7:1."

 

Hva som er tatt av til sammen er uvist ettersom forbrenningskammeret er omgjort og både blokk og topp er rettet flere ganger.

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer stemmer.

Åssen regreim bruker du? Ei tann mindre?

 

Jeg har tatt av 2,9mm til sammen og original reima blei alt for løs og ei tann kortere blei jævli stram og reima har strekt seg så ventila begynte og klapre i stempla.

Så må tel og modifisere strammerullen nå.

Bruker du original strammerull?

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår