Gå til innhold

moms og toll:S

Ranger emnet

AsconaRace

Anbefalte innlegg

Halla folks! lurer på en ting, å bestille deler fra utlandet, england etc.

hva skjer når pakken kommer til norge? må man betale store summer med toll og moms osv, som gjør at det ikke er noe billigere å bestille fra utlandet alikevell? hvordan vet jeg hvor mye jeg må betale :S og noen måte å slippe unna dette på+ hehehe

1993 Honda Accord 2.2 VTEC 200hk

2000 Honda CBR900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla folks! lurer på en ting, å bestille deler fra utlandet, england etc.

hva skjer når pakken kommer til norge? må man betale store summer med toll og moms osv, som gjør at det ikke er noe billigere å bestille fra utlandet alikevell? hvordan vet jeg hvor mye jeg må betale :S og noen måte å slippe unna dette på+ hehehe

Hvis du har betalt mindre enn 1000,- kr varen, slipper du toll, men må fortsatt momses. Slik sett kan du jo dele opp forsendelsen der det lar seg gjøre, slik at ingen av disse kommer over 1000 :) Jeg bestilte noen deler fra Tyskland på mandagen, og fikk disse rett hjem i posten i dag(uten at den måtte gjennom tollen). Usikker på hvordan det er med moms innen EØS vs fra feks USA da, men det vet kanskje noen andre?

Uansett så vil det i veldig mange tilfeller lønne seg å handle fra utlandet :)

AlexTheMan

- VW Corrado G-60 -90 mod(lett prosjekt)

- Seat Ibiza GTI -94 mod (Solgt)

- Nissan Primera 2.0 LX -91 mod (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toll og moms er vel d samme.

Varer under 200 kr slipper moms, men alt over må momses.

Posten tar 180 kr for å fortolle for deg og det er vel det enkleste.

UPS, TNT og de derre tar litt mindre for å fortolle en vare for deg.

Får du tilsendt en pakke som gave slipper du moms så lenge verdien ikke overstiger 3000 kr.

Får du tilsendt en pakke som prøve slipper du moms uansett har jeg forstått.

Får du den tilsendt uten noe som helst kvittering, så holder de den tilbake til du kan bevise at det enten er gave eller hva du har betalt for den.

Posten sin omfordelings terminal ligger på gardermoen og første gang du mottar en pakke vil det ta lang tid før den kommer.

Posten må ha person nr ditt for å fortolle varen. Og det skjer ved at du får et brev i posten om at du må sende inn et skjema....

Beste er vel kanskje å gjøre det i forkant av bestillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten må ha person nr ditt for å fortolle varen. Og det skjer ved at du får et brev i posten om at du må sende inn et skjema....

vel man må ikke sende inn da, man kan også bare ring inn og oppgi fødselsnr..(hvertfall det jeg gjorde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toll og moms er vel d samme.

Varer under 200 kr slipper moms, men alt over må momses.

Posten tar 180 kr for å fortolle for deg og det er vel det enkleste.

UPS, TNT og de derre tar litt mindre for å fortolle en vare for deg.

Får du tilsendt en pakke som gave slipper du moms så lenge verdien ikke overstiger 3000 kr.

Får du tilsendt en pakke som prøve slipper du moms uansett har jeg forstått.

Får du den tilsendt uten noe som helst kvittering, så holder de den tilbake til du kan bevise at det enten er gave eller hva du har betalt for den.

Posten sin omfordelings terminal ligger på gardermoen og første gang du mottar en pakke vil det ta lang tid før den kommer.

Hehe, toll og moms er IKKE det samme nei.. det oppdager man når man skal ha inn noe some er BÅDE tollbelagt og MVA pliktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, toll og moms er IKKE det samme nei.. det oppdager man når man skal ha inn noe some er BÅDE tollbelagt og MVA pliktig..

Ja seff tenkte meg ikke om. Toll kan vel kalles avgifter, mens posten kaller momsing for fortolling. Samme gjør vel de fleste andre.

Står alltid fortollings utgifter på pakkene jeg får nemlig.

Men på innføring av bil er d moms på kjøps prisen og toll som er de herlige avgiftene som vi så gledelig betaler :D

Uansett så sparer man penger på å handle fra utlandet selv om man må betale gebyrer og avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel man må ikke sende inn da, man kan også bare ring inn og oppgi fødselsnr..(hvertfall det jeg gjorde)

Når du får brev fra posten at de har en pakke til fortolling og du må sende inn faktura osv.. så kan dette gjøres per mail!

Jeg tar alltid en kopi av Pay pal eller visa og sender på mail.. altså et screenshoot av webleseren.. har holdt alle gangene jeg har fått.. Bare en gang har de tvilt på verdien og åpnet pakken fysisk...

I like big butz and I can not lie!

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får brev fra posten at de har en pakke til fortolling og du må sende inn faktura osv.. så kan dette gjøres per mail!

Jeg tar alltid en kopi av Pay pal eller visa og sender på mail.. altså et screenshoot av webleseren.. har holdt alle gangene jeg har fått.. Bare en gang har de tvilt på verdien og åpnet pakken fysisk...

Jeg fikk en slipp fra posten som jeg måtte signere for å gi dem fullmakt til å betale moms for varen. denne scannet jeg bare inn og mailet inn sammen med kvittering fra PayPal som Skillz2k sier. Så betaler du bare posten tilbake ved henting.

AlexTheMan

- VW Corrado G-60 -90 mod(lett prosjekt)

- Seat Ibiza GTI -94 mod (Solgt)

- Nissan Primera 2.0 LX -91 mod (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Hm, har bestilt lykter fra Tyskland til en verdi av ca 3000,- Får jeg ett brev i posten som sier jeg må betale mva ? Så betaler jeg det til oppgitt konto med oppgitt referansenr så "releases" pakken og jeg får den ?

du får den sendt pr post med prisen på toll og moms i oppkrav ;)

det gjorde hvertfall jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider