Gå til innhold

Skivebremser

Ranger emnet


Rat Fink

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med å bytte ut trommel brems med skiver foran på GM A-body?

Jeg har en 66 Buick Skylark, kjøpte 'serious street' skiver, front, i fra Baer brakes. Monterte disse sammen med ny master cylinder som fulgte med og var beregnet for skiver fwd drums rear og power brakes. Etter innkjøring av skiver/brake pads, som beskrevet av Baer, var bremsevirkningen fremdeles kraftig bak, prøvd på grus vei. Monterte bremsereduserings ventil i fra Summit på kretsen bak. Denne kunne redusere bremsevirkningen med 50%. Reiste deretter på verksted og prøvde på en bremsetester. Hadde da ca 75% bremsevirkning bak, reduserte max på ventilen og hadde ca 60%

er dette mye? (tom bil= mye vekt over fremre aksling kontra bakre) På grus vei virker det som bakhjula låser tidlig. Må jeg redusere trykket bak mere evt. hvordan?

:rolleyes:

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke dumme spørsmål!!

Har tenkt tanken ja.... kjøpte settet rett i fra Baer i statene. For prøve å snekre sammen en mail på english... Forøvrig er booster`n den originale har bare byttet hoved cylinderen og den som fulgte med kitet var en original GM sak.

Før jeg spør produsenten tenkte jeg å prøve å få greie på hva som er ca riktig bremse fordeling i % mellom foran og bak.

Er det ingen som har noen formening om det....?

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne fordelingen ganske allmengyldig for alle biler med motor foran og bakhjulstrekk, eller er det normtall for hver enkelt bilmodell?

Hva med å ringe en NAF teststasjon? Man kan sikker mene mye om NAF, men dette er vel typiske ting de sjekker på en såkalt NAF-test?

 

Hva med verkstedhåndbok? Finnes sikkert til bilen din det. Hvis du vil bestille direkte fra USA, anbefales Amazon.com. Kjøper du i Norge så er Automobilia-bokhandelen i Oslo stedet.

 

Kan også høre med Øyvind Henriksen, sjef i Nosra (Norwegian Street Rod Association) tlf 33 36 92 38. Ikke at han driver noe særlig med muskelbiler, men selve problemstilligen og bruk av reduseringsventiler er velkjent i hotrod miljøet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke dumme spørsmål..bare dumme svar!!

 

På den nye hoved sylinderen var det merket i fra produsent fremre kammer til "rear" og bakre til"front" dette tror jeg stemmer ut ifra størrelsen på kammerene, det fremre var lite og det bakre stort.

Men en ting som jeg kom til å tenke på i dag er diameteren på røra, sto ikke noe om det i fra produsent (tror jeg skal spørre om det) La opp nye rør til forhjula med samme dim som det eksisterende som ble brukt til bakhjula. Burde kanskje gått opp en dim i og med at skivene trenger høyere trykk...eller?:(

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GS 66

Finnes ikke dumme spørsmål..bare dumme svar!!

 

På den nye hoved sylinderen var det merket i fra produsent fremre kammer til "rear" og bakre til"front" dette tror jeg stemmer ut ifra størrelsen på kammerene, det fremre var lite og det bakre stort.

Men en ting som jeg kom til å tenke på i dag er diameteren på røra, sto ikke noe om det i fra produsent (tror jeg skal spørre om det) La opp nye rør til forhjula med samme dim som det eksisterende som ble brukt til bakhjula. Burde kanskje gått opp en dim i og med at skivene trenger høyere trykk...eller?:(

 

Dette er normalt...

 

Men sjekk om bremsepumpene bak har riktige størrelse iforhold til calipperne.

Jeg gjorde noe sånt for noen år siden, og fant ut at pumpene bak hadde 3mm større stempler enn hva calipperne var designet for. Da låste bakhjula først. Nå har jeg satt på større calippere forran, som forresten er typegodkjent med typen pumper jeg har bak. Nå er balansen i bremsene bra.

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tromelbrems bak enda. Har forhørt meg litt rundt og det ser vel ut som jeg må opp med dimensjonen på røra til skivene forran.

Men det blir jo fint med litt vinterjobb... ønsker meg jo skiver bak også men det spørs hva det blir rom for i revidert husholdnings budsjett....;)

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke digital kamera, men en kompis tok noen bilder når vi var i Vesterås på Power Big Meet i sommer. Her er et som ble tatt under crusingen på lørdag...... Et besøk på Power meet er forøvrig å anbefale..i år var faktisk crusingen bra, ikke bare kø, treffet er stooort! :D :D

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår