Gå til innhold

Skjøte en høytaler ledning

Ranger emnet


sssss

Anbefalte innlegg

For det første vet jeg ikke om denne er rett plassert, men det jeg lurer på er om det finnes noen metoder og skjøte en høytaler ledning i bil(vanlig 6x9 og 2,5 mm ledning)? En jeg kjenner sa at jeg kunne reise innom nærmeste elektro-forhandler og spørre om de hadde en "sukkerbit" til og skjøte høytaler.. Det trodde jeg ikke noe på. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sssss

Hvor kan jeg finne: Isolerte presshylser (blå), og hvor mye koster en sånn og hvor mye koster en brukbar tang? hvis noen har peil da? Legge om kabelen blir for tidskrevende, siden jeg ikke har peil på hvor kabelen går, og han som hadde bilen før husker det ikke.

 

Biltema har en tang som funker til ca. 200 kroner. De har og presshylser (selv om de ikke er så fancy, jeg liker bedre ElPress sine)

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet elektrikker, og med min erfaring mener jeg at du burde trekke om kabelen(e). Det er det enkleste, for det går ikke vanlig strøm i en phonokabel. Hvis dette ikke er aktuellt, kan du dra til "biltema", "torshov", "Jernia" eller lignende butikker som driver med "alt mulig", og spørre etter noe som heter "toriks"/"Wago". Dette er noe som gir godt kontakt og et sterkt holdt. Så kan du sette en strømpe utenpå kabelen(e).

-Moj0^-

Steinar Bjerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste ville vært å utvide tipset med skjøtehylsene/presstang til å inkludere en krympestrømpe også. Biltema selger nok sånt. Du tar først en liten strømpe rundt hver leder og "smelter" den på med varmlutspistol eller blåselampe og så smelter du på en stor strømpe utenpå det igjen. Da har du god kontakt pluss at kabelen er like sterk over hele.

- 2005 Audi 2.0TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Moj0^

Jeg er utdannet elektrikker, og med min erfaring mener jeg at du burde trekke om kabelen(e). Det er det enkleste, for det går ikke vanlig strøm i en phonokabel. Hvis dette ikke er aktuellt, kan du dra til "biltema", "torshov", "Jernia" eller lignende butikker som driver med "alt mulig", og spørre etter noe som heter "toriks"/"Wago". Dette er noe som gir godt kontakt og et sterkt holdt. Så kan du sette en strømpe utenpå kabelen(e).

-Moj0^-

 

Det er flere som er elektrikere her. Hvis du ser første innlegget mitt, så har jeg ramset opp flere muligheter. Jeg inkluderte ikke Wago eller Torix blant de. Årsaken er: Wago funker dårlig på mangetrådet kabel (slik det er i høytalerkabel, tilsvarer RK eller.no) uten niter, og det er jo et lite prosjekt å få tak i. Torix er en vits, derfor ble ikke den nevnt.

 

Slimline: med isolerte skjøtehylser skal det strengt tatt ikke være nødvendig med krympestrømpe, det er iallefall ikke påkrevet. Kan jo være lurt for sikkerhets skyld.

 

sssss: fikk PM'n din, men har ikke fått svart. Bildet du la med var dårlig, vanskelig å se. Hvor bor du forresten? Kanskje det er noen på forumet som hadde giddet å hjelpe deg, det tar jo bare et par minutter.

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg følger deg på isolerte skjøtehylser, men om det er det samme jeg kaller presshylser (små rør som er ca 2cm lange med en indikering hvor midten er. Gjerne med et fargebånd for å indikere størrelse) så vil jo strømpen bare virke som en ekstra sikkerhet.

- 2005 Audi 2.0TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøtehylser og div kabelsko er et must for alle som driver litt med biler. Men bare om man bruker en egnet tang. Bruk for all del IKKE slike tenger som du får kjøpt på bensinstasjoner og enkelte bilrekvisitaforhandlere. De er ALT for dårlige. Umulig å få til bra nok klem. Og om man skulle være i nærheten, så er det stor risk for deformering og ødeleggelse av isolasjonen utenpå kobberet.

 

Den tangen som er best egnet for vanlig folk, er nevnt høyere opp i tråden... Biltema's 200-300,- tang. Jeg har jobbet med produksjon av alt mulig elektriske tavler og systemer i 11år, og da bruker vi tenger i 2000,- klassen. Men Biltema's tang er faktisk et greit hobby-elektriker alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår