Gå til innhold

Påkjørt bakfra, av scooter!

Ranger emnet

thklinge

Anbefalte innlegg

På tur på jobb idag, klokka tolv. Kjørte sørover i Sjøgata i Tromsø sentrum, og svingte ned mot domuskaia. Det var speilholke og endel folk på fortau så jeg hadde meget lav fart, ca 5km/t. Idet jeg var omtrent midt i motsatt kjørebane kommer en kar på scooter og smeller rett i ræva på bilen min!

Ingen skader på fyrn, heldigvis, men bilen ser ikke ut. Knust bakfanger, knust innerskjerm og lakkskader på venstre bakskjerm, så bilen må lakkes fra førerdøra og bakover.

Godt det ikke var min feil.

Bilder kommer seinere...

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder:

hekk1.jpg

hekk2.jpg

lakkskade.jpg

Dermed blir reperasjonslista:

• Bakfanger
  • Innerskjerm
  • Lakking av venstre skjerm fra døra og hele veien bak

Jeg ringte Bil I Nord avd. Opel og sjekka prisen på bakfanger til Astra G. Svaret var, hold deg fast, 8200,- (!!) Til sammenligning koster det kr 6904,- for frontfanger, bakskjørt og sideskjørt i ABS plast fra Rieger... Problemet da er at jeg trenger en hel bakfanger som hekkskjørtet kan festes på.

Noen som har en original Astra G Coupè bakfanger liggende å slenge? Alternativt, kan den originale bakfangeren plastsveises sammen?

Kitet jeg tenkte på er Rieger Infinity I, men med den lave Irmschervingen jeg har, med Infinity sideskjørt (lille bildet øverst) og uten catkillers foran og bak:

riegerastra.jpg

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor skittent og vått det er ute, er bilen din alltid like ren :P

Anng Bil i Nord Opel, så er det ikke akkurat noe bombe at de er dyre, men du får dem til å taksere skaden og så tar du pengene selv =)

Da sitter du jo igjen med et par lapper etter bodykitten ;P

Men, så kommer jo lakkering i tillegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg selger kan jeg gi 1000,- rabatt for hver dag noen har sett bilen skitten ;)

Har ikke fått noen endelig takst enda, men får jeg 15 burde det holde bra. Problemet er jo bakfangeren. Om den _må_ byttes er jeg fucked. Kanskje jeg kan finne en i sverige. Ingen på huggere som jeg fant i Norge ihvertfall. Alternativet er jo plastsveising, men mulig det er vanskelig / dyrt, har ikke peiling på slikt.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UPDATE:

Siden fangeren virket troende til å bli revet av på vinterføret fant jeg ut at det beste var å ta den av.

Hekk%20med%20most%20fanger.jpg

Så, om noen andre har planer om å ta av sin bakfanger, et tutorial: :D

Først ut er skruene i hjulbuen, en på hver side:

Skrue%20i%20hjulbuen.jpg

Skrue%20i%20hjulbuen%20closeup.jpg

Åpne bakluka og dra av gummilista i bunn av åpningen. Det er tre skruer her (Torx T20):

Under%20list%20bakluke.jpg

Samme under, tre torx-skruer:

Fester%20under%20bilen.jpg

Til slutt kom den vriene biten, det står totalt fire skruer under lyktene. Løsne strømkontakten og de to mutterne inni bagasjerommet og dra lyktene rett ut av bilen:

Fester%20bak%20lykt.jpg

To klips holder fangeren fast rett bak hjulbuen på hver side, her er det bare å dra ut.

Voilà!

Hekk%20uten%20fanger%20og%20lykter.jpg

Det er godt at jeg tok av fangeren, jeg fant nemlig enda en skade, denne gangen i karosseriet. Scooteren har klart å torpedere seg igjennom bakfangeren og laget en ganske stor bulk under skjermen:

Karosseriskade%20bak%20fanger.jpg

Kjørte bilen tilbake til Olsen Bil og fikk dem til å se på skaden og beregne ny takst. Skal hyle ut når jeg får vite summen men tror ikke dette blir billig...

Siden bilen ikke akkurat er lekker uten fanger...

Hekk%20uten%20fanger.jpg

...tenkte jeg å prøve å få den ødelagte fangeren mest mulig sammen mens jeg venter (minimum 4 uker) på de nye fangerne. Reperasjonen ble enkel, jeg tok DeWalt'en fatt og borret hull på hver side av sprekkene, med ca 5 cm mellomrom og kjørte strips igjennom:

Fanger%20med%20strips.jpg

Fanger%20med%20strips%20bakside.jpg

Det ser ikke bra ut, men får holde til jeg får delene. Jeg var innom to opprettingsverksteder men ingen av dem hadde noen tro på at de klarte å redde den gamle fangeren så jeg har bestillt ny.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune

Er spent på å høre den nye taksten! Er dyrt å kræsje, fysj. Hadde en smell sist vinter som endte på 55 000kr bare på min A4, var ikke så mye verre enn din, dog fremme.

Men du mottar jo penger, så da ordner det seg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du tar deg tid til og borre stripse uff a meg ,,hehe

Og skal du ha den bakfanger ikke noe hønse netting hver så snill

I Tromsø er det vinter, med bakfangeren hengende å slenge slik du ser lengre opp i tråden så hadde den blitt revet rett av etter kun kort tid. Jeg er ikke interessert i å potensiellt skade bilen mer og heller ikke ute etter å kaste en bakfanger i fronten på bilen bak, dermed har jeg stripset den sammen. Om jeg skulle miste bakfangeren gjør jeg samtidig bilen ulovlig å kjøre med ettersom skiltlyset bak er i fangeren.

En ny fanger vil, som de fleste andre biler på planeten, ha gitter i enten alu eller plast i åpninger / luftinntak.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jepp, fikk taksten:

Karosseriarbeid - Demontering / Skifte: 4.343,20

Annet Materiale: 6.717,-

Lakkering materiale lakktype 2: 784,30

Lakkering arbeid: 2.079,66

Totalt: 13.924,16

Mva: 3.481,04

Sumtotal: 17.405,20

Såh, sytten og et halvt tusen kroner.

Ellers så hadde jeg et raid på tyske Ebay... Endte opp med Irmscher-pedaler i alu, OPC sportsratt i skinn, Xenonkit til langlysa (har original xenon på nærlys) og div annet småstash. At jeg aldri lærer, Tyske Ebay er som narkotika og jeg er avhengig :P

I norge har jeg fått ny bakfanger, håndbrekkwire, skvettlapper foran, innerskjerm bak og noen andre småting fra Opel-Deler.no. Rieger front, sideskjørt og hekk er på tur oppover, sist sett på terminalen i Oslo den 28. feb, på tur fra BS Bildeler, som faktisk leverte delene FØR de sa de skulle! Er godt fornøyd med BS, anbefales :)

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...