Gå til innhold

Oljelekasje

Ranger emnet

CrazyLoff

Anbefalte innlegg

Den svarte "boksen" er oljefilteret (som nevnt ovenfor).

Den firkanta saken ovenfor er VAG's komplett ubrukelige olje-/vannkjøler (altså en varmeveksler), som stort sett greier å gjøre to ting:

1) Lekke.

2) Blande olje og kjølevann (når varmeveksleren er gammel).

Det du kaller ledninger er vannslanger. Tanken er at kjølevannet skal hjelpe til å få opp oljetemperaturen ifm. varmkjøring og at man skal sørge for en jevn, harmonisk driftstemperatur når denne er oppnådd. I praksis er min erfaring at kjølesystemet blir overbelasta når kjølevannet både skal kjøle motoren og oljen, med stadig varmgang ifm. banekjøring som resultat. Personlig foretrekker jeg å erstatte varmeveksleren med en separat oljekjøler, men så bruker jeg sikkert bilen min på en annen måte enn du gjør med din. Uansett, så var dette sikkert en unødvendig digresjon fra min side..

Øverst på varmeveksleren (mellom oljefilterfoten og varmeveksleren) sitter det en sandwichpakning, som kan lekke. Ettersom hele varmeveksleren din er dekket av oljegurba vil jeg anta at det er denne som lekker. Den fås kjøpt hos din nærmeste, vennlige VW-forhandler og koster en håndfull kroner.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh. Jeg ser da forskjell på ledninger og vannslanger. Skal prøve og få tatt ett bedre bilde :P

Takker

På toppen av oljefilterfoten sitter det en trykkbryter (med ledning). Mulig du har foten med to trykkbrytere (dette er jeg ikke sikker på, da jeg så godt som aldri titter nedi et G3-motorrom).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider