Gå til innhold

Bilen holder på å koke...

Ranger emnet

safoll

Anbefalte innlegg

Da jeg startet bilen i går, så lyste kjølevæskelampen i dashbordet. Jeg gikk ut og sjekket kjølevæskenivået, og fylte på slik at det ble fullt med kjølevæske. Startet bilen igjen, men likevel lyste lampen. Brydde meg ikke mer om det, regnet med at den forsvant av seg selv etter hvert..

Etter å ha kjørt en stund, så forsvant varmen i varmeapperatet, og temperaturnålen begynte å gå mot skumle temperaturer. Jeg stoppet da bilen, og oppdaget at den ene slangen mellom radiator og termostathuset hadde glidd av, slik at motoren ikke fikk vann. Jeg koblet så til slangen igjen, men likevel holdt bilen på å koke, og radiatorviften ville heller ikke starte.

Hva kan være galt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er forsåvidt greit nok, men det var rikelig med kjølevæske igjen i systemet da jeg koblet til slangen igjen..

Hvordan lufter jeg systemet?

Rikelig var det absolutt ikke, i og med at bilen ikke får tilstrekkelig kjøling,du har så lite kjølevann at det ikke blir sirkulasjon i varmeapparatet, og vannnivået i radiatoren er så lavt at vifta ikke starter. (Når temp.sensoren ikke har kontakt med kjølevesken, kan den heller ikke måle tempen på kjølevesken.)

Godt mulig kjølesystemet ditt er selvluftende, om det ikke er det, står luftinga beskrevet i instruksjonsboka di.

Husk å fyll på kjøleveske før du begynner å lufte da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikelig var det absolutt ikke, i og med at bilen ikke får tilstrekkelig kjøling,du har så lite kjølevann at det ikke blir sirkulasjon i varmeapparatet, og vannnivået i radiatoren er så lavt at vifta ikke starter. (Når temp.sensoren ikke har kontakt med kjølevesken, kan den heller ikke måle tempen på kjølevesken.)

Godt mulig kjølesystemet ditt er selvluftende, om det ikke er det, står luftinga beskrevet i instruksjonsboka di.

Husk å fyll på kjøleveske før du begynner å lufte da..

Ok, får ta en titt på det.

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider