Gå til innhold

Jeg trenger en tynn ledning

Ranger emnet

Bård

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge et møbel (se bilder under), som også inneholder en del lysdioder (blå og hvite). Jeg har alle materialer (kjøper plexi i morgen), men mangler ledninger. Jeg har vært på Elfag og hos et TV-verksted og forsøkt å få ledninger, men de ledningene som er tilgjengelige, er for tykke for mitt bruk. Ledningene skal legges i spor som freses inn i plexiglasset og treet. Det skal ikke gå mer enn max 40mA gjennom de fleste ledningene, så jeg trenger ikke spesielt tykke av den grunn heller. Hvor i Trondheim kan jeg kjøpe slike tynne ledninger (slike ledninger som f.eks. brukes i elektronske produkter og til LEDene i PCer).

Bildene er forøvrig laget i et program som heter Sketchup. Det er veldig enkelt å bruke til å lage 3D-modeller. Last det ned her.

140903-mphylle4_bittech.JPG

140903-mphylle5_bittech.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonkabel - det var en god idé. De koster sikkert bare 29,90 på Biltema, kan jeg tenke meg.

Hvorfor ikke bare få tak i en rull krysskoblingstråd?
Jo, det skulle jeg gjerne gjort, hvis jeg visste hvor jeg fikk tak i det. Vet du det?

Lakkisolert kobbertråd så også veldig praktisk ut. Det eneste problemet er at elfa tar en million i frakt selv det man bestiller veier kun et gram...

Ja, jeg skal ta bilder også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bård

Telefonkabel - det var en god idé. De koster sikkert bare 29,90 på Biltema, kan jeg tenke meg.

Jo, det skulle jeg gjerne gjort, hvis jeg visste hvor jeg fikk tak i det. Vet du det?

Lakkisolert kobbertråd så også veldig praktisk ut. Det eneste problemet er at elfa tar en million i frakt selv det man bestiller veier kun et gram...

Ja, jeg skal ta bilder også...

Du kjenner ingen som går elektro/elektronikklinje på skolen da? Evt. en telemontør? Krysskoblingstråd hadde passet ypperlig til det bruket, og jeg kan tenke meg du kan få det hvis du prater med noen som bruker det. Er forbruksvare på alle telefonsentraler.

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sketchup-link <- trykk der for å komme til siden der du laster ned sketchup. Du må legge igjen navn og epost, men det er bare å oppgi fake...

Forresten, på prøveversjonen av sketchup (full funksjonalitet) får man bare holde på i 400 minutter eller noe sånt. Men man får gjort mye på 7 timer.

Jeg kjenner en som går elektro, og jeg snakket nettopp med ham. Han sier at de ikke har slik ledning på skolen - kun tykkere. Men han hadde selv en rull med en helt perfekt ledning, som han kalte det, som han hadde "funnet" ved et sted hvor de hadde montert noen tele-greier. Denne rullen hadde han dog klart å miste...

Jeg kom til å tenke på at jeg faktisk har 10-15 meter med nettverkskabel Cat5 liggende i hagen, ubrukt. Den inneholder fem ledere eller noe sånt, så der har jeg mye å ta av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider