Gå til innhold

Blinklys i rundkjøring...

Ranger emnet

HemiCuda

Anbefalte innlegg

på vei hjem fra jobb, må jeg igjennom en ganske så liten rundkjøring, den har bare en enkelt fil om du skal rett frem eller svinge til høyre eller venstre...

jeg skal rett frem, bilen som kommer møtende blinker ikke til noen sider, så jeg kjører inn, bare for å se bilen som ikke blinket skulle svinge alikevel...

Jeg stopper midt i rundkjøringen,satte bilen i park, gikk ut av bilen og banket på vinduet til den andre bilen, som har stoppet med fronten pekende mot min høyre side, han ruller ned og jeg smiler fint, spørr om han kan lene seg ut litt, jeg vil fortelle ham en hemlighet om bilen hans, han kikker rart på meg lener seg ut, jeg lener meg inn mot øret... og brøler for fulle lunger "DEN HAR BLINKLYS!"

går tilbake til min egen bil, og kjører hjem.

noen andre som blir noe irritert over mangel av blinklys bruk?

runkjringhx5.jpg

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lett å hisse opp du? Er seff litt irriterende, men ikke så irriterende at jeg hopper ut av bilen og skriker

ja, jeg har litt problemer med det, jeg dreit i alt da jeg var yngre, og det samla seg opp, nå er jeg en litt vel hissig billist, burde vel egentlig roe meg ned litt, har tendenser til å sitte å skrike til folk inne i bilen :p

glad jeg ikke har cab jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingen plass at det er påbudt å blinke til venstre i en rundkjøring... Hvis du hadde stoppa midt i rundkjøringa foran meg skal du ikke se bort fra at jeg hadde fått litt "vanskeligheter" med å stoppe for deg.

her er regler for blinklys i rundkjøring, kos deg.

Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

den lille informasjonen, er meget bra for fletting, ingen bruk av blinklys gir ingen informasjon, dermed missforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analex: Men blinker dere til venstre når du skal 3/4 runde rundt rundkjøringa? ;)

Skal man blinke seg ut av en rundkjøring blinker man med høyre blinklys. Hvis man kjører rett vei i rundkjøringa såklart

tingen er, ingen vet om møtende bil skal rett frem eller til venstre, det blir en gjettelek, noe som er ganske så tragisk egentlig, så hvorfor blinking ikke er påbudt... må gudene vite, denne rundkjøringen har bare en fil, ikke flere hvor en enkelt kan se om den skal rett frem eller til venstre, siden de er i forskjellige filer... vanligvis... her i byen, veksler det, noen rundkjøringer ligger du i venstre fil for å kjøre rett frem, andre i høyre... kan de ikke bestemme seg om en normal snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk blinklyset inn og ut av runkjøringer!

Mye enklere for medtrafikkanter å skjønne hvor folk skal hen.

Det som virkelig irriterer meg er folk som blinker seg inn i runkjøringer, ved å bruke HØYRE blinklys og skal ikke ut første vei!!

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

Dvs at det er til nytte for meg at han blinker til venstre, og da blir det automatiskt påbudt!

Er enig med trådstarter.

Har selv vært nære på å gjøre dette flere ganger, men har vært "litt" for trafikert hver gang sjangsen har bydd seg (egentlig, ofte.).

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Hyundai Coupe '06 - solgt.

Audi A4 Cabrio '03 solgt.

Hyundai Coupè '04 - solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må huske at om du ikke ser et blinklys i en rundkjøring skal man anta at vedkommende skal fortsette sin ferd videre rundt rundkjøringen..

husk også vikeplikten inn til rundkjøringen.

ps! æ hadd itj stoppa om du hadd kommet utenifra og inn i en rundkjøring jeg var i..... blir som regel dyrest for den som kommer til rundkjøringa d.....

gjensidige kan bekrefte dette.... :) 14500kr i lomma mi det....:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider