eiriksmil Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Jeg irriterer meg over de som blinker inn i rundkjøringen, med mindre de skal av på første avkjørsel og avkjørselen kommer før 90 grader av rundkjøringen har passert (ergo; dersom rundkjøringens første utkjørsel er rett ovenfor der man kommer inn, bruk ikke blink inn). De få gangene jeg blinker inn i en rundkjøring, til høyre altså, er det enkelt og greit fordi jeg skal av på aller første avkjørsel som kommer brått, og legger meg da helt inn til høyre kant av veien, for å markere at jeg skal av på den første. Da bruker jeg innblikingen som utblinking, rett og slett fordi noen avkjørsler kommer så skrått/brått at man ikke får lagt ut viseren i god tid før man skal svinge av. Hvorfor misliker jeg folk som alltid blinker inn i rundkjøringen? Vel, enkelt og greit fordi blinken har en tendens til å bli stående på rundt hele rundkjøringen fra de blinka inn. De kan gjerne kjøre forbi en 2-3 utkjørsler med blinkeren til høyre. Blinker du til høyre, skal du ut. Blinker du ikke, skal du ikke ut ennå. Du har også de idiotene som ligger helt inntil senter av rundkjøringen og tverrer rett over når de skal ut, eller de som ligger helt inntil høyre kant av rundkjøringen uten å skulle ut. Skjønner ikke at rundkjøringer er problemer for folk. Man skal blinke ut, that's it. Og det er iallfall ingen grunn til å blinke seg inn i rundkjøringer med venstre blinker. Det er bare én vei du kan kjøre. Huff, nordmenn har mye å lære på rundkjøringsbruk. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thxman Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 for eks i en rundkjøring med 2 filer ligger jeg i ytterste fil såfremt jeg ikke skal hele veien rundt rundkjøringen eller at annet er skiltet..... dvs at de som ligger i innerfila for meg har da vikplikt for meg ut av rundkjøringen..... som vi alle vet har man vikeplikt ved feltskifte... skal legges til at dette var tilfelle da dama kjørte rett ut foran meg uten at jeg fikk stoppet.... dette ble jeg 14500kr rikere av.... :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest SieRRa-rollercam Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 på vei hjem fra jobb, må jeg igjennom en ganske så liten rundkjøring, den har bare en enkelt fil om du skal rett frem eller svinge til høyre eller venstre... jeg skal rett frem, bilen som kommer møtende blinker ikke til noen sider, så jeg kjører inn, bare for å se bilen som ikke blinket skulle svinge alikevel... Jeg stopper midt i rundkjøringen,satte bilen i park, gikk ut av bilen og banket på vinduet til den andre bilen, som har stoppet med fronten pekende mot min høyre side, han ruller ned og jeg smiler fint, spørr om han kan lene seg ut litt, jeg vil fortelle ham en hemlighet om bilen hans, han kikker rart på meg lener seg ut, jeg lener meg inn mot øret... og brøler for fulle lunger "DEN HAR BLINKLYS!" går tilbake til min egen bil, og kjører hjem. noen andre som blir noe irritert over mangel av blinklys bruk? Du har vikeplikt for biler i rundkjøringen,og personen som er inne i rundkjøringen skal blinke seg ut av den, men skal vell ikke blinke først til venstre for å si at jeg svinger ,for så å blinke seg ut til høyre ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Du har vikeplikt for biler i rundkjøringen,og personen som er inne i rundkjøringen skal blinke seg ut av den, men skal vell ikke blinke først til venstre for å si at jeg svinger ,for så å blinke seg ut til høyre ! Nei, man skal ikke blinke til venstre for å signalisere at du skal videre. Og ja, de som er inne i rundkjøringen har forkjørsrett, så det er galt å kjøre før man er sikker på at den andre skal ut. Det hadde vært mye enklere om alle forstod riktig bruk av blink, riktignok. Da kunne man vært sikre på at andre ikke skulle ut hvis de ikke blinka, eller at de skulle ut hvis de blinka. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Da jeg tok lappen for 21 år siden lærte jeg at det kunne være hensiktsmessig å gi tegn til venstre i små rundkjøringer, nettopp fordi det er så vanskelig å forstå hvor bilen skal bare ved å se på plasseringen. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xander Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Jeg irriterer meg over de som blinker inn i rundkjøringen, med mindre de skal av på første avkjørsel og avkjørselen kommer før 90 grader av rundkjøringen har passert (ergo; dersom rundkjøringens første utkjørsel er rett ovenfor der man kommer inn, bruk ikke blink inn). De få gangene jeg blinker inn i en rundkjøring, til høyre altså, er det enkelt og greit fordi jeg skal av på aller første avkjørsel som kommer brått, og legger meg da helt inn til høyre kant av veien, for å markere at jeg skal av på den første. Da bruker jeg innblikingen som utblinking, rett og slett fordi noen avkjørsler kommer så skrått/brått at man ikke får lagt ut viseren i god tid før man skal svinge av. Hvorfor misliker jeg folk som alltid blinker inn i rundkjøringen? Vel, enkelt og greit fordi blinken har en tendens til å bli stående på rundt hele rundkjøringen fra de blinka inn. De kan gjerne kjøre forbi en 2-3 utkjørsler med blinkeren til høyre. Blinker du til høyre, skal du ut. Blinker du ikke, skal du ikke ut ennå. Du har også de idiotene som ligger helt inntil senter av rundkjøringen og tverrer rett over når de skal ut, eller de som ligger helt inntil høyre kant av rundkjøringen uten å skulle ut. Skjønner ikke at rundkjøringer er problemer for folk. Man skal blinke ut, that's it. Og det er iallfall ingen grunn til å blinke seg inn i rundkjøringer med venstre blinker. Det er bare én vei du kan kjøre. Huff, nordmenn har mye å lære på rundkjøringsbruk. Eirik Glitrende eksempel på den typen personer jeg synes burde holde seg laaaangt unna rundkjøringer. I garasjen f.eks. Som beskrevet i paragrafen over er all lysbruk som kan være til informasjon for andre trafikanter, påbudt. Blink til venstre informerer personen rett ovenfor deg om at han må vente til du har passert. Ikke blink vil bety at han ikke skal 90 grader til venstre, men rett frem. Blink til høyre betyr at han skal til høyre. Røft sagt. Finnes selvfølgelig unntak. Men, for all del... Hadde dere alle brukt blinklys så mye som mulig og så fornuftig som mulig kunne _mange_ ulykker vært avverget. Siter Reservert Tesla Model S Saab 93 '09 Hyundai Coupe '06 - solgt. Audi A4 Cabrio '03 solgt. Hyundai Coupè '04 - solgt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Hvis man skal begynne å blande "blinke inn" sammen med "blinke ut" ser jeg for meg at det blir mye surr. Dersom ALLE blinker UT av rundkjøringen ser man jo at dersom bilen ikke blinker så skal den ikke ut enda. I de aller fleste små rundkjøringer trenger man nesten ikke bremse om man skal rett fram, men skal man til venstre må man kjøre veldig sakte (for å unngå at bilen velter) og med litt trafikkforståelse skjønner man fort om bilen som kommer i mot har tenkt seg rett fram eller til venstre. Blinker vedkommende i tilleg Ut av rundkjøringa så ser man det også. Trenger jo ikke gjøre det så vanskelig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Hvis man skal begynne å blande "blinke inn" sammen med "blinke ut" ser jeg for meg at det blir mye surr. Dersom ALLE blinker UT av rundkjøringen ser man jo at dersom bilen ikke blinker så skal den ikke ut enda. Dersom du tenkte på meg var det ikke meningen å blande inn noen blinke inn; problemet er at mange faktisk blinker inn i rundkjøringen selv om de skal til venstre. Mitt poeng var bare at av og til må man blinke "inn", i samme prosedyre som når man blinker ut, rett og slett fordi det ikke er plass til å gi tegn når man er inne i rundkjøringen; ergo, man må gi tegn litt før. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Jeg tenkte på de som er ute i trafikken. Dersom 1/3 blinker til venstre når de skal til venstre (og til høyre når de skal ut), 1/3 ikke blinker til venstre (men til høyre når de skal ut) og 1/3 ikke blinker i det hele tatt - ja, da har man større problemer med å få til en normal trafikkavvikling enn om man prøvde å "omvende" de som ikke blinker i det hele tatt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andette Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Da jeg tok lappen for 21 år siden lærte jeg at det kunne være hensiktsmessig å gi tegn til venstre i små rundkjøringer, nettopp fordi det er så vanskelig å forstå hvor bilen skal bare ved å se på plasseringen. samme lærte jeg da jeg tok lappen for ett år siden.. :) ikke alt som forandrer seg.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Har en regel i rundkjøring jeg. Tar ingenting for gitt før jeg ser hvor bilene faktisk kjører, har sett litt for mye rart til å stole på blinklys og plassering, det må være mange biler med forferdelig dårlig svingradius ute å kjører Den som foreslå å blinke til venstre inn i rundkjøring, gjorde etter min mening noe dumt. Rett og slett fordi nå vet folk at de skal blinke, men de finner ikke ut av når de skal blinke inn og ut. Sett mange som blinker venstre på vei ut av rundkjøring. Står det høyre blinklyset på kan man i hvertfall gå ut fra at vedkommende en eller annen gang skal ut av rundkjøringa.. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VeilSide Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Masse merkelige meninger her synes jeg. Noen mener det ene og noen mener det andre. Personlig er jeg helt enig med Hemi i denne saken her. Er rundkjøringa liten så mener jeg det er mest praktisk for andre medtraffikanter å se på det som ett kryss. Skal en svinge mer enn 90 grader rundt rundkjøringa så blinker jeg til venstre for å indikere at jeg IKKE kommer til å kjøre til høyre eller rett frem. Selv har jeg absolutt ingen problem å blinke til høyre når jeg da skal ut (utgangspunkt i at jeg da skal "til venstre" fra der jeg kommer i fra slikt som personen kjørte i første post). Vist en har problemer med å bytte "hurtig" nok om til høyreblink for å indikere at en er ferdig med å leke i rundkjøringa så kjører en etter mitt hodet for fort og uansvarlig i utgangspunktet. De aller fleste rundkjøringer her (spesielt på sørvest-landet) er såpass små at det gir bedre tegn å blinke til venstre vist en skal til venstre. Og ikke minst ... det er en grunn til at det blir kø o.l. for folk gir for dårlig/lite signal om hva dem har tenkt å foreta seg. Siter "Camry Turbo" Why try to fit in when you where born to stand out? Sandnes & Stavanger Gatebilklubb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leon Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Blink til venstre når dere skal til venstre, og høyre når dere skal til høyre! Jeg kan ikke fatte og begripe at enkelte mener at det å kun blinke UT av rundkjøriingene er tilstrekkelig.. Dette er jo overhodet ikke til noen nytte i små rundkjøringer. Se for dere en liten rundkjøring med avkjørsler til høyre og venstre. Du skal rett frem. relativt tett med biler kommer mot deg. Så er spørsmålet: Hva hjelper mest av at en person som kommer mot deg og skal til venstre (du har altså vikeplikt) blinker seg UT, eller at han blinker TIL VENSTRE?? Det å blinke ut er sjelden til særlig hjelp. Man kan jo ikke blinke seg ut før høyre avkjørsel er passert, og da er det til liten hjelp. Det eneste man rekker er stort sett et ynkelig lite blink før rundkjøringen er passert. og det er det omtrent bare bilen som kjører bak som registrerer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vantage Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Jeg prøver alltid å være alene igjennom rundkjøringa.. litt avpassing av farten, beregne, også flatt jern! Funker hver gang, untatt ved køkjøring, da er det bare å bruke litt sunn fornuft og være litt våken. MEN, det finnes tonnevis av folk som kunne hatt godt av en oppstrammer der ute. Synes det er helt greit at du skriker litt jeg! :D Siter Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xander Skrevet Februar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2007 Som Leon sier. Blink til venstre når du skal til venstre, blink til høyre når du skal til høyre. Og blink deg alltid ut. La oss si jeg skal rett over en rundkjøring, den har 4 utkjørsler. Det kommer en bil i mot meg og jeg skal som sagt rett over. Hvis han ikke blinker, da kjører jeg. Hvis han blinker til venstre, så venter jeg. Hvis han som sagt ikke blinker, da kan jeg trygt kjøre og spare start, stopp, kjør tingene. Hvis alle gjør dette, så reduserer det køtidene ganske dramatiskt i lengden. Si 100 biler passerer fra der jeg sto og skal igjennom. Hvis du sparer 2 sekunder per bil av de reelle 50 bilene det vil funke for (at de kan kjøre, fordi de vet det er klart - da møtende bil blinker at han skal til høyre for seg, eller ikke blinker og indikerer at han skal rett frem.) vil det gi 100 sekunders fortjeneste i køen. det er nesten 2 minutter mer til å trøkke biler igjennom hølet på. Og det er urealistiske tall, i virkeligheten er det snakk om at man kan frigi rundkjøringen i kanskje en time ekstra per døgn. DET gir mange biler og MYE bedre flyt. Ikke bare blir informasjonen du viser ved å blinke "riktig" nyttig der og da, den hjelper på helheten over hele døgnet! Stå på og lær de kjøtthuene som ikke kan sunn fornuft hvordan man skal blinke! *blink out people!* Siter Reservert Tesla Model S Saab 93 '09 Hyundai Coupe '06 - solgt. Audi A4 Cabrio '03 solgt. Hyundai Coupè '04 - solgt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.