Gå til innhold

Blinklys i rundkjøring...

Ranger emnet

HemiCuda

Anbefalte innlegg

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har bare teori og oppkjøring igjen . Og dere som tok lappen for x antall år siden kan egentlig bare glemme å komme med slike kommentarer: slik var det ikke når jeg tok lappen. Det har noe med at lover og regler forandres. ;)

En spennende innstilling fra en som ikke engang har kjørt en meter uten kyndig personell ved sin side...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinker meg kun ut av rundkjøringer jeg også, noe annet er ikke bestemt ved norsk lovverk.

Hvis en fordømt tulling springer ut å kjefter fordi man ikke blinket INN i rundkjøringen, så kan dere være ganske sikker på at han/hun treffer på feil person engang og må kjøpe nye fortenner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor F: vel ja kanskje det, men uansett så kjønner du at det er mye som er blitt annerledes nå enn det var for 20 år siden. Og hvor vidt jeg ikke har kjørt uten folk på min høyre side, har ingenting med saken å gjøre. Erfaring på veien og lover og regler som gjelder har ingenting med hverandre å gjøre. Men kan skjønne at det er vanskelig for en som er 39 år å bli rettet på av en som er 18.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Reodor du.....og kom tilbake om 10 år så kan vi se hvordan du tolker reglene basert på din personlige erfaring...

Veitrafikkloven pålegger deg å kjøre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt og her spiller erfaring i høyeste grad inn med denne loven, siden du ikke har nok erfaring til å se alle farene i trafikken etc.

Poeng til Reodor som påpeker at tomme tønner skrangler mest.

Erfaring på veien og lover og regler som gjelder har ingenting med hverandre å gjøre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel gidder ikke å krangle om det. Men det strider ikke mot loven å ikke bruke venstre blinlys når du skal 3/4 eller hele veien rundt. Uansett så syns jeg at det er litt smør på flesk å bruke venstre blinkly, bruker ikke personen høyre blinklys så skal personen 3/4 eller hele veien rundt, enkelt og greit. At det er flere som ikke bruker høyre blinlys er irriterendes....

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gadd ikke å lese gjennom hele posten, men here it goes:

Nei man trenger ikke å blinke til venstre i en rundkjøring. Dette har jeg fått klar beskjed av kjørelæreren min.

Hvis du HemiCuda hadde sett litt bedre så ville du nok sett at bilen i rundkjøringa ikke blinket til høyre, ergo så skal den bilen hele veien rundt eller 3/4.

Jeg har bare teori og oppkjøring igjen . Og dere som tok lappen for x antall år siden kan egentlig bare glemme å komme med slike kommentarer: slik var det ikke når jeg tok lappen. Det har noe med at lover og regler forandres. ;)

les igjennom hele posten først :p

og det er bare en 4 år siden jeg tok lappen, så noe har jeg sannsynligvis glemt, men i akkurat denne "rundkjøringen" er det noe forvirring rundt, den er bare en liten klump i veien, brannvesenet i utrykkning kjører bare rett over den.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nettet kan man lese mye om rundkjøringer:

http://forbruker.no/bil/article527397.ece?service=print

"- Det er kanskje ikke så rart at mange sliter med rundkjøringene. De aller fleste som tok lappen for 20-25 år siden fikk jo ingen opplæring i å takle denne type trafikkmaskiner, sier Leif N. Olsen. Den tidligere UP-sjefen er nå leder for alle landets trafikkskoler.

Alminnelige kjøreregler

- En annen forklaring er nok også at det ikke finnes egne regler for hvordan man skal forholde seg i rundkjøringene, sier Olsen.

- Det er de alminnelige kjørereglene som gjelder, bortsett fra at alle som er inne i rundkjøringen har forkjørsrett, legger han til.

For mange av oss er det også forvirrende at det knapt finnes to like rundkjøringer. Både størrelsen og antall avkjøringer varierer."

http://www.blogging.no/index.php?searchTerms=bilist&op=Search&blogId=181&tagsOnly=1

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i år 2000 og jeg lærte heller aldri å blinke til venstre.

Derimot, vet jeg at for mange år siden, var det diffuse regler angående blinking i rundkjøringer.

Nå har vi ingen så små bonderundkjøringer i Bergen, men i rundkjøringene her har man såpass god tid å vente på bilen skal komme rundt, at jeg personlig mener det bare bør gjøres slik:

Blink v/ feltskifte

Det er også den generelle trafikkregelen.

Om du ligger i høyre felt i rundkjøringen og skal lengre rundt enn du trodde, må du blinke til venstre for å bytte felt. Jeg ville da slått av blinklyset etter feltskiftet, selv om jeg skal videre i rundkjøringen. Når jeg da skal av, vil jeg blinke UT av rundkjøringen, når jeg er i utkjørselen før, så personene har tid å reagere på og da akselerere seg inn i rundrkjøringen mens jeg kjører ut.

Som sagt, jeg tenker her gjerne på helt annen størrelse rundkjøring og jeg har aldri kjørt i en så liten rundkjøring som du snakker om. Jeg tror derimot at jeg ville gjort det samme der, nettop pga. det er min vane, å blinke ut.

Det eneste jeg synest er irriterendes, er folk som ikke blinker ut!

Om du sitter i rush trafikken og venter, venter, får ikke kjørt inn, du venter..

en bil kjører ut i utkjørsel før deg, men du får ikke kjørt inn pga. du trodde han skulle videre.

Du må nesten gå utifra at folk skal videre, med mindre de blinker seg ut.

Noen folk velger feile felt, noen rundkjøringer er unntaksrundkjøringer, o.l., faktorer som gjør at du ikke kan alltid "stå på ditt", med mindre du VIL kræsje da.

Alle gjør feil, alle er svimete en dag, kjører hjem med hodepine eller kanskje de er på vei til sykehuset for å besøke et familiemedlem som nettop falt ned fra hustaket eller whatever..

Det sies at alle har vikeplikt for alle i rundkjøringen, men den som kom først inn har forkjørsrett. Om du da bryter deg inn foran han og stopper bilen, har du faktisk gjort noe uaktsomt og jeg tror nok at om du var 18 år og politiet så dette, hadde lappen hengt i tynn tråd.

Det er iallefall en oppførsel jeg ikke anbefaler noen å ta i trafikken, provosering og sjikanering, samt da risikoen å stoppe i rundkjøringen. Andre personen kunne jo feks. holdt på med å bytte cd/radiokanal, sjekket dødvinkel, elns. mens du da var stoppet og ble derfor kjørt i.. Jeg tror du også hadde fått skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veitrafikkloven pålegger deg å kjøre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt og...

Nå begynner dere å fase tråden over til offtopic.

Samme om han gutten har sett bilfilmer på tv eller om han har hatt lappen i 20 år, lover og regler er lover og regler. Han har et poeng han også, men det blir uansett å fase tråden over i offtopic, om man skal skryte over hvem som har hatt lappen lengst.

Hele poenget med tråden her var jo å "disse" han som ikke blinket mot venstre.

Når jeg tok lappen, så lærte jeg at man bryter vikeplikten når ens kjøring tvinger den andre bilen til å tilpasse sitt kjøremønster (endre fart eller retning).

Det er jo også gjort klart at bilen som var i rundkjøringen hadde forkjørsrett (iht. rundkjørings-regler). Sådan er vel det brudd på vikeplikt, ved å presse seg inn i rundkjøringen og stoppe bilen?

Den andre bilen måtte ikke bare bremse, men han måtte stoppe helt opp og rulle ned vinduet sitt, for å få skreket inn vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok lappen for 21 år siden lærte jeg at det kunne være hensiktsmessig å gi tegn til venstre i små rundkjøringer, nettopp fordi det er så vanskelig å forstå hvor bilen skal bare ved å se på plasseringen.

Dette her lærte jeg i juni når jeg var på forsvarets vognfører skole på sessvollmoen og kjørte mini buss. Gi så mye info du kan så tidlig så mulig.. Dette gjelder da spessielt for større kjøretøyer da plasseringen ikke alltid sier noe om hvor en skal (denne "regelen" gjelder uansett hvor mange filer det er inn i rundkjøringa og ut i min verden... har fått for vane og blinke venstre selv om det er fil med påbudt kjøre retning..)

Mener jeg har lest noe om en regel endring som sier at det skal blinkes venstre inn i rundkjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir helt forvirra her jeg... er mye fram og tilbake på de reglene gitt...

i den rundkjøringen jeg var i, er bitteliten, og har ikke vikeplikt skilter, så jeg trodde det skulle være noe mere som et slags kryss... bare med bedre fletting.

I flere rundkjøringer her i byen, har vi to filer som en har lov å kjøre rett frem i, eller at den innerste er til rett frem, vil folk fortsatt ikke bruke blinklys?

og de som absolutt ikke skal bruke blinklys... skjønner jeg meg ikke på... akkurat som de som er anti sikkerhetsbelte... i 240'n jeg hadde, så tikka å blinka det hvis passasjeren ikke tok på seg belte, noen var så irritert over den blininga, men de skulle IKKE ha på seg selen... noen tok faktisk selen bak ryggen, bare for å stoppe tikkinga, er dette de samme personene som absolutt ikke skal gi tegn på hvilken vei man skal?

i mitt hode, ikke sikkert dette er rett da...

blinke til høyre ved høyre sving, ikke blink før du skal ut ved rett frem, og blink til venstre hvis en skal til venstre, idet du har snuten mot utgangen din, blinker du ut (høyre)

og alle de som kommenterer min oppførsel, ja det var galt av meg (uansett hvem av oss som hadde feil), ferdig med det, la hos heller få en oppklaring på hva en skal gjøre i en rundkjøring.

og til han som kom utsagnet "tenk om han byttet sang på CD spilleren"

I EN RUNDKJØRING!? ikke rart han ikke blinka :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vegvesenets egne sider står følgende:

"Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte."

http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?cid=1069341128417&pagename=vegvesen%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert&c=SVVartikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg lærte var at man skall blinke en utkjøring før den utkjøringa man skall ut. altså skulle han ha slått på blinkeren når han var ved deg for å kjøre ut der han gjorde.. om dette er riktig veit jeg ikke men er jo ganske fornuftig. å blinke seg inn i en rundkjøring er jo teit hvis man ikke skall svinge av ved første utkjørining i rundkjøringa. men det er min mening.

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Reodor. Når en er ute å kjører i trafikken så synes JEG det er smartest å gi ANDRE medtraffikanter beskjed om hvordan jeg har tenkt å kjøre. Er det mest hensiktsmessig for meg å blinke til VENSTRE når jeg entrer rundkjøringen så gjør jeg det.

Det er mange som sier dem kun blinke seg ut av en rundkjøring men kan da ikke ett problem være at når du blinker med ditt høyre blinklys så kan vedkommende bilist som står å venter til venstre fremfor deg ha problemer med å lese ditt kjøremønster? Vist jeg ser en bil til venstre forfra så er det ikke alltid jeg ser høyre blinklys iallefall. Biler som kommer imot går det helt greit med.

Hva er egentlig problemet med å blinke til venstre når en entrer for å vise at en har til hensikt med å vri om rattet til venstre? INGEN rundkjøringer er laget slikt at en på en sikker og trygg måte IKKE har tid til igjen å skifte blinklysindikatoren over til høyreblink for å vise en skal svinge av til HØYRE ved neste avkjørsel. Forstår ikke at folk mangler evnen til å kunne gi medtraffikanter beskjed om hvor dem skal.

Forresten er det ALLER verste jeg vet når det kommer biler fra venste mot rundkjøringer som skal svinge "direkte" høyre og som IKKE viser noenting som helst. Bare kjører på og svinger av. Det skaper jo ikke flyt i trafikken i det heletatt ...

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider