Gå til innhold

Skal kjøpe Golf II, noen tips ?

Ranger emnet

thanatos

Anbefalte innlegg

Hei, hei ! Har fulgt med en stund på forumet, og det er mye interessant å lese her, mange morsomme prosjekter å følge med på. Tiden har flydd, og snart skal jeg ha egen bil. Riktignok blir det vel ikke no råskinn som enkelte her er, og jeg har heller ikke ubegrensede midler..

Jeg har rundt 25'000 ,- ved februar, og det er nok da jeg kommer til å kjøpe, hvis olle noe heelt spesielt dukker opp før det..

Så, noen tips om hva jeg bør se etter når jeg skal ut og kikke på bil ? (Vet det er lenge til, men).

Har veldig lyst på en GTI (helst 16v, men greit nok med 8v :)), noen som vil fraråde / anbefale meg dette fremfor en vanlig 1.8 ?

Forsikring, hva har dere der ? Noen tips å komme med?

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til 25k vil jeg foreslå Gti 8V.... Mye bil for pengene, og tror kanskje de 16v'ene til den prisen er litt sånn halvsarva... Da må du gjerne belage deg på å ta litt mye småfiks og unødvendig tull... 8V er jo en bil det flyter over av, så brukte deler er jo kjøpers marked, og det er en enorm fordel... Forsikring er ikke så ille heller....

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpe GTI med en gang , greit nok du får mye fart og morro , men hva er vitsen når du må betale masse i forsikrning . Begynn heller med en 1.6 evt 1.8 hvis 1,6 blir lite, slik at du unngår så satans mye penger til forsikring, det blir garantert mye mekk og slit som du heller trenger å bruke spenna på , oj der røk den , oj der røk dat ... osv Så etter å ha kjørt i noen år så går du for en bil med motor , da er du en erfaren billist og du får billigerer forsikring ..

Et annet tips er å ikke kjøpe golf i oslo området , eller der det er kalde vintere. Salt og annen drit kan resultere i mye rust og dritt . En annen ting er biler som er by kjørt er mye mer slitt en de som ikke er det pga , mye klutching, bremsing trikkeskinner osv.. Dra heller ned til sørlandet å finn en pen golf der :)

Det er mitt tips til deg , gå inn på Prosjekt rust sin side, der er det en link til en side der står alt du skal se etter når du skal kjøpe golf

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du vurderer Golf GTi, sjekk forsikringen. Jeg er 25 år og har 70% bonus, måtte betale 12000 i året i delkasko for en 1988 GTi 8v!! Jeg sa selvfølgelig at det var en vanlig GL og slapp unna med ca 3500 i året... (Betaler til sammenligning 12000 for full kasko på en BMW 318is 92 modell) Jeg ville heller gått for en vanlig 1,8 ltr, helst sport eller hvis du kommer over en med injection. (finnes jo noen av de som ikke er GTi), 1,6 er alt for dau! Eller ta en Golf I GTi, billigere forsikring, finere bil, og gøyere å kjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf 2 er en grei bil det! :)

Artig nok, dritftsikker nok og finnes mye man kan gjøre med dem.

25000, da finner du deg Gti'er som er ganske slitne egentlig, gått ganske langt, og det er sikkert litt å fikse på.. Delene til Gti er relativt dyre. Og du vil få deg en tidlig modell, som f.eks 1985-1987..

Jeg vil heller anbefale deg en Golf GL 1,8 1990/1991 modell som er i bra stand. 1,8l går ikke så veldig dårlig, og i en så ny Golf har du nytt interiør, nye dører, nye fangere, osv osv.. Da skal det egentlig ikke så veldig mye til, senke og et par 9x16 felger, så er den ganske grom! :) Så kan du heller i ettertid når du har tjent deg mere penger bygge om til en grommere motor, 16v eller G60 med turbo! :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte min 86 cab for 25 000,-

har kosta på den litt da, men fin bil det. den har 112 hestern og er iofs en gti 8v. dog er den import og heter gli.. ergo forsikring på lett under 4 000,- i året

om du er rolig bak rattet, ville helt klart jeg gått for gti (8v, 16v blir nok for dyrt). om du ser for deg bilen skikkelig grøftekjørt etter 2 mnd ville jeg starta med en vanlig 1.6, og heller gått for no litt mer sinna neste gang du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by thaugen

Før du vurderer Golf GTi, sjekk forsikringen. Jeg er 25 år og har 70% bonus, måtte betale 12000 i året i delkasko for en 1988 GTi 8v!! Jeg sa selvfølgelig at det var en vanlig GL og slapp unna med ca 3500 i året... (Betaler til sammenligning 12000 for full kasko på en BMW 318is 92 modell) Jeg ville heller gått for en vanlig 1,8 ltr, helst sport eller hvis du kommer over en med injection. (finnes jo noen av de som ikke er GTi), 1,6 er alt for dau! Eller ta en Golf I GTi, billigere forsikring, finere bil, og gøyere å kjøre!

Nå betaler nå jeg 5700 for min 8V med 50% bonus og 8300 for Golf GTI G60 Syncro'en min.... (Samme bonus selvsagt) og er 22 år... Sååååå......... Har og hatt 323i og 325i E30 (og skal aldri mer ha BMW), til under 10k... Alt hos Gjensidige..... Jeg ville sjekket hvilket forsikringsselskap Haugen har, og skygget unna det ja.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er motorkoden din?

Originally posted by metz

jeg kjøpte min 86 cab for 25 000,-

har kosta på den litt da, men fin bil det. den har 112 hestern og er iofs en gti 8v. dog er den import og heter gli.. ergo forsikring på lett under 4 000,- i året

om du er rolig bak rattet, ville helt klart jeg gått for gti (8v, 16v blir nok for dyrt). om du ser for deg bilen skikkelig grøftekjørt etter 2 mnd ville jeg starta med en vanlig 1.6, og heller gått for no litt mer sinna neste gang du kjøper.

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GolfG60Syncro

Jeg tipper PF... De heter Gli i Tyskland, Gti med digifant og kat...

Jeg har nemlig GLi selv, med K-Jet innsprut. Den ser ut som en GTI, du klarer ikke å se forskjell på den og en GTI, men alikevel har den 90hk. Kompresjon, ventiler og katalysator.

Motorkode GX.

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Hvis du skal ha GTI, legg på 5000 og du har til en 16V.

Men det er denne forsikringen.... har du råd, så kjøp 16V.

Enig i: Har du råd så kjøp 16v, men synes 25-30k er for lite hvis du skal ha en brukbar 16v. Ville kanskje gjort dette selv og, men dette er vel en som skal ha sin første bil, og ikke har ræva (unnskyld uttrykket, skal kanskje editere det bort) full av erfaringer, garasjen full av deler, og madrassen full av penger.... Ville nesten heller lagt 5000 ekstra og kjøpt en finere 8v... Eller spart de 5000 til første problemet eller forsikringsregninga dukker opp... For den saks skyld.... Det er sinnsykt mange av 8v'ene, og delemarked/priser har mye å si når du er i begynnerfasen, og det dukker opp et og annet uventet... Det gjør jo alltid det med disse helsikkes 80talls bilene våre.... ;) Tenker og litt forsikring, vet ikke helt hva forskjellen på 8 og 16 er i dag, men det er jo penger det og selv om noen tok LITT hardt i lenger oppe..........

Grunnen til at jeg ville valgt en Gti er fremfor alt utstyr, og komfort. Det er ikke noe problem å få en hvilkensomhelst Golf kjapp, men de fleste som er innpå her vet en ting: Kjøper du Golf, så blir du MULIGENS hekta.... Da går du gjerne nattevåken og tenker på hvordan du skal få råd til ditt og datt som du hgar sett i VW Speed, VW Scene eller et eller annet.... JEG VET....:) Og da er det greit at du har Begynt litt oppå stigen sånn at du slipper tenke på altfor mye... Gti'ene har tross alt litt mer enn de andre..... Interiør f.eks... Bremser.... Det er jo endel andre detaljer og som vi vet veldig godt om vi som har hatt GL,C, CL, ja til og med en LD har jeg hatt....:rolleyes:

De bilene jeg har vært mest fornøyd med er 8v'ene mine... "Aldri" problemer, "alltid" en drøm.... Har hatt 3stk 2'er Gti 8v, vært fornøyd med alle.... De problemene som er med dem vet alle veldig godt om, og du får hjelp av en eller annen før du har spurt nesten...

Nå er dette mine meninger og erfaringer, har nemlig endel erfaringer, men andre kan selvsagt mene noe annet.... Nå har jeg skrevet mye, og HÅPER at noen er enige for engangs skyld...:D

God helg til alle!:fire: Tenna i tapeten eller noe......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by thaugen

Å si at det er GL er jo superlurt dersom den blir stjålet eller du krasjer...:rolleyes:

og ang golf 1 gti så er ikke forsikringen noe lavere på den kontra en golf 2 gti....

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider