Gå til innhold

volvo 740 16v

Ranger emnet


Turbo 245

Anbefalte innlegg

ok AC da kjører jeg med oginal kamene.

vor mye hk tåler orginale 16v stempel.?

Er det noe annet jeg må passe på når jeg

skal ha 16v toppen på ei b230ft blokk.?

eller kan jeg bruke b234 blokka med turbo.??

 

Hva org stempel tåler veit jeg ikke, det er det andre her inne som her peil på, hør m GMV, han kan litt om org better trur jeg...

Du burde bruke B230 blokka etter 95, det er den aller sterkeste..

Men om du ikke skal ha ut over 500hk kan du kjøre med B23 blokk og veiv, den tåler nok over 500 og.. Men 23 har smidd veiv og det har ikke 230..

Står endel om dette i prosjekttråden til Frode740R:

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=114898

Les litt uti den så ser du noen forskjellige kombinasjoner...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fins ikke b234 med turbo.

 

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/16_valve_turbo_volvo.htm

 

Volvo didn't combine a 16V head with a modern 2.3 litre B230 Turbo block, probably due to high cost, however, a 16V head can be sourced from a production non turbo Volvo B234 engine, or from Penta marine engines particularly the sterndrives.

 

Volvo leverte 16V turbo i Italia..

Derfor er det viktig å se etter at det er suge toppen en får tak i... De turbo kammene er jævlig slappe i forhold...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med bilder...

Er org topp.. Se i tråden til GMV på 200 forumet..

Nå har jo ikke jeg no værtstig da... Er jo bare en konvensjonell volvo motor m 16V topp og en slenger av en turbo på...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok AC da kjører jeg med oginal kamene.

vor mye hk tåler orginale 16v stempel.?

Er det noe annet jeg må passe på når jeg

skal ha 16v toppen på ei b230ft blokk.?

eller kan jeg bruke b234 blokka med turbo.??

 

B234F blokka er den beste løsningen til turbo og 16V, rett og slett for at oljepumpa klarer mer, og at register oppsettet er ferdig. Bare og fjerne balanseakslene og plugge hullene i blokka.

Ellers så har dette emnet vært oppe maaaange ganger før.

16V stemplene klarer 400Hk minst! Jeg har kjørt med 500Hk på de uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svaret GMV.vet du vor man får taki kamaxler til 16v?

eller er orginal kamene bra nok..??

har du noen bilder av motoren din da..??

 

De orginale kammene rekker langt til tubokonvertering. Tror ikke du trenger å bytte før du passerer 500Hk. Du kan levere kammene du har til omsliping hos Kmcams http://www.kamaksel.no det koster 3500,- for begge to å få de slipt til ønsket profil.

Bilder finner du på Volvo 200 serie forumet. Tråden heter "bilder av grombilen" Der finnes det masse bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall bare svada å slipe dem kammene for å si det sånn... Skal du til med no mer vasse kamprofiler kan du uansett ikke kjøre hydraulisk topp...

Underspyling er strengt tatt ikke nødvendig på 500hk

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår