Gå til innhold

Kjøpsråd: Aud A3 2,0TDi vs Golf 5 TDi

Ranger emnet

mistercartman

Anbefalte innlegg

Hei,

Først og fremst må jeg få si at jeg er veldig fornøyd med min Polo 1,3. Bånn pinne i oppoverbakker=maksimalt 100-120km/t ved 5500rpm i 4-gir (i 5-gir går farten NED).

Har lyst på en ny "liten bil", og denne gangen skal det være litt sprut i motoren! Ikke nødvendigvis for å kunne kjøre veldig fort, men for å få motoren til å arbeide ved et litt mer moderat turtall.

I den forbindelse har jeg kikket litt på Golf 5 og Audi A3 (3-dørs og sportback). Eksteriørt liker jeg fronten til Golf 5 godt, men på A3`n synes jeg både bakenden og fronten er kul. På sportback`en synes jeg ikke baken er like sprek, men til gjengjeld er det en mer anvendelig bil enn 3-dørs versjonen.

Interiørmessig liker jeg dashbordet til A3 best.

Prismessig kan man få en 140hk TDi ned mot 220" hos VW, mens A3 begynner drøye 20-30" over. Med chip kan 2,0TDi motoren yte 170hk og 400nm, noe som bør være tilstrekkelig i en sånn bil.

Så, hva skal jeg velge? Noen her på forumet som har A3 eller Golf 5 som har lyst til å si litt om kvalitet, kjøreegenskaper, og hvorfor jeg skal velge hhv. Golf eller A3? Sleng gjerne inn bilder av egne biler

Den økonomiske Øyvind holder igjen, men den kjøpegale Øyvind får forhåpentligvis overtaket etterhvert :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf'en. Uten tvil Mye fetere eksteriørt for en lavere pris.

En kompis av meg har en 06 A3 2.0TDi med Chip (påståes 184hk??) og den går rimelig godt, men eneste effekten man har sånn til vanlig er att antispinnlyset kommer oftere på en ellers... Men en deilig bil å kjøre, og det kommer fra en som ikkje er spesielt begeistret for Audi.

Men eg må si det; når eg møter en Golf 5 som er horet opp bare 1%, så smelter eg litt.. Går en hvit en her i Bergen og det må være noe av det tøffeste av orginale serieproduserte biler til en overkommelig pris som er laget.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med chip får den vel drøye 180hk og drøye 400nm. Iflg. benken til superchips hadde Audi`en 158hk originalt, 18 mer enn tallene fra fabrikken.

Synes Golfen har størst potensiale stylingmessig, men A3`n er fetere original (eksteriørmessig). Den 2,0TDi motoren er vel kanskje den samme i Golfen som i A3`n?

MEN alternativet til Sportback blir vel egentlig Golf Plus, og den vil jeg IKKE ha :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at Golf 5 dørs og A3 5 dørs er ganske like biler, og at Golf Pluss ikke er et alternativ til sportsback!

Ah, da er jeg med:)

Uansett så er A3 ikke pen som 5 dørs, praktisk ja, men ikke pen.

Golfen er også mye penere som 3 dørs, men her kan en få et lite problem senere hvis en kjøper 3 dørs. Disse selger dårligere enn 5 dørs utgavene her i landet, så en må kanskje regne med å gå ned i pris eller ha bilen annonsert lenge ved et videresalg.

Men, nok blablabla fra min side.. Gå for Golfen, er den peneste bilen i mine øyne..

Er du veldig i tvil, ta deg en prøvetur i begge. Hvilken bil sitter du best i?, hvilken bil er lettest å kjøre? osvosv, altså småpirk:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audien ser mye dyrere ut. Når du kjører A3'en så får du fram at du kjører en bil av høyere klasse. Hvis du velger golfen så er det bare "enda en golf" på veien. Jeg regner med at du skjønner hva jeg mener. Begge bilene er kjempe fine, men jeg synes Audien ser mer eksklusiv ut.

Helt enig. A3 eksteriøret er penere og ikke like "vanlig". Ikke det at A3 er en eksklusiv bil, men Golfen er jo bare en Golf.

Og Sporback`en er mer enn bare en 5 dørs A3. På samme måte som Golf Plus ikke bare er en 5 dørs Golf.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A3`n helt klart. Synes utseende er frekkere, spesielt i Sportback. Går en hvit Sportback med gromme hjul på Hamar her. Gud hvor nydelig det er! Nå er vel egentlig Golfen hakket under Audien i kvalitet og pris. Som sagt tidligere her, A3`n virker mere luksus og er vel det også. :)

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider