Gå til innhold

VW Polo 1.4 , ujevn tomgang.

Ranger emnet

Ole_3400

Anbefalte innlegg

Heisann!

Ja, bilen til muttern streika for litt siden, hun skulle ut å kjøre en morgen, den kaldeste dagen i løpet av hele vinteren ( 20 - ) , men den stoppet til slutt, med blinkende oljelampe, samt piping fra varsleren for denne.

Jeg kommer hjem fra skolen, skal prøve å få i gang bilen, den starter såvidt pga. muttern tømte batteriet på å prøve å starte den om morgenen, så stopper den igjen etter ca 2 sekunder, og blir helt død. Jeg peiler olja siden det var oljelampa som slo ut, men den ser helt fin ut. Tenkte på kondens, så heller på litt kondensfjerner på tanken. Fattern kommer hjem, vi kobler til startkabler og jeg får kjørt den hjem i garasjen, men den går hele tiden litt trått, men stopper iallefall ikke så lett lenger.

Oljelampe med alarm slår ikke ut på tomgang, men når vi går over 2000 rpm begynnr den å ule. Tankene går jo da til at en av følerene i motoren har frysi til i løpet av natta, og hengt seg opp. Den jager fortsatt på tomgang, fra rundt 7-800 rpm og opp til 12-1300 rpm , er nær ved å dø ut hver gang den detter ned på turtall. Vi spurte litt rundt om dette, og fikk høre at en lufting til olja kunne blitt fylt med kondens, som så frøys pga den sterke kulden, og førte til at oljepumpa ikke fungerte som den skulle, noe som kunne føre til tenningsbank å det som verre var. Jeg tenkte på falskluft pga jagingen på turtall, men slo det i grunn litt fra meg da dette plutselig kom med den sterke kulden.

Noen andre som har vært borti dette, og kan gi oss en pekepinn på hva det kan være?

Mvh

Mvh Ole_3400

2005 Subaru Impreza WRX

x:'86 Subaru L-serie - Wannabe Rally Edition

x: `94 Opel vectra

"Ellers så ere jo mye enn får gjort med litt trolldeig...." - Nils Wærstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

setter en femmer på at inntaket til oljepumpa har frosset, dette skjer når det er endel kondens i olja, dvs. ved mye småkjøring, motoren får ikke oljetrykk og motoren kan skjære seg......

Oljetrykksvarslingen slår ikke ut før du ruser motoren fordi den ikke trenger samme trykk på tomgang.

-05 Skoda Octavia

-96 Ford Exploder

-89 Jeep Cherokee Limited

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er vel i grunnteorien min også nå, men merker ingen forskjell på motoren bortsett fra en slags klirrelydd, akkurat som om noe ligger løst i motorrommet, men denne lyden kommer kun når man gir gass, når den er kommet opp i turtall og ikke øker mer forsvinner lyden. Rare greier...

Den går fortsatt ujevnt på tomgang forresten, men er blitt litt mildere her nå, og har ikke hatt startproblemer på bilen siden.

Mvh Ole_3400

2005 Subaru Impreza WRX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om noen følger emd her, men kan være til nytte for andre som skulle få dette problemet. Hadde bilen på verksted i dag, og koblet den opp mot vag com, hvor han så at lambdasonden i manifoilen ikke ga de signalene den skulle, dens oppgave er å regulere bensinmengden i forhold til noe jeg ikke husker, men til dere som skal skifte denne, var visst veldig viktig å kjøre motoren god å varm før man skrudde den ut, ellers kunne man skru ut gjengene i manifoilen. Når man skulle ha den inn igjen gjorde det ikke noe om den var kald.

Mvh

Mvh Ole_3400

2005 Subaru Impreza WRX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...