Gå til innhold

210km/t !!!!!!!!!!!!1

Ranger emnet


rdl

Anbefalte innlegg

Originally posted by Överladdaren

 

 

I og med at jeg ikke kjenner til den aktuelle tunnellen kan jeg ikke uttale meg om det var klokt/uklokt å kjøre 210 km/t der.

 

Men å påstå at det er stor forskjell på autobahn og norsk motorvei klasse A er tull ! Kjørte flere hundre km på autobahn i går og i natt (München til Puttgarden) og kan med sikkerhet si at standarden på autobahn i mange tilfeller er dårligere enn f.eks E6 fra Oslo til Gardermoen og nye E18 i vestfold. Men til tross for dette er det overhodet ikke sååå farlig å kjøre 200+ km/t der. Sikkerheten ligger i en ryddig kjørekultur. Helt ulik den norske egoismen som råder i trafikken på våre motorveier.

 

Er veldig spent på hvilke strekninger du har kjørt på autobahn og hvor lenge det er siden.

 

 

Du har tydeligvis ikke lest grundig det jeg skriver her. De "fine" veiene du refererer til ligger - surprise - rundt Oslo!

Husk at ikke alle nordmenn bor der borte da. Veiene andre steder i landet kan ikke sammenlignes engang. Dette fordi politikerne på stortinget vil ha det fint i sin egen "bakgård" ): Oslo.

Du må ikke være så navlebeskuende, överladdaren.

 

Jeg har kjørt mest i området München - Wangen (Lindau) og mot Bregenz. Også har jeg kjørt litt i Frankfurt området. Senest i Mai i år.

BMWCCN avd. Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by kiv_tuning

 

Regner med att du ikke er noen sinke, men hvis det kommer en fort opp i bakhjula dine. Bremser du da ned og legger deg inn til siden for og slippe han forbi? Eller tenker du: Jeg kjører så fort som forholdene tillater. Så han får pent vente. Det er nemlig den typiske Ola Normann. Du trenger ikke ta turen til Tyskland for og finne bedre kjørekultur. Bare ta en tur til Sverige.

 

Det der er dessverre sant, men i steden for å bare konkludere med at "nordmenn er teite, jeg kjører som i tyskland uansett", så gjør den forskjellen i kjørekultur vi har her i norge mot den vi har i tyskland at det faktisk ER MYE FARLIGERE å kjøre i 200km/t på norsk klasse A motorvei enn på tysk selvom asfalten er like fin - problemet er at du er omgitt av folk som ikke er forberedt på at noen kommer i 200km/t, dermed havner du veldig fort i en situasjon hvor du har rimelig liten kontroll over hva som skjer i det en fyr i 90km/t legger seg ut uten å bruke speil eller blinklys...

--

Hybris / Thorbjørn

http://www.getawayinoslo.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hybris

 

Det der er dessverre sant, men i steden for å bare konkludere med at "nordmenn er teite, jeg kjører som i tyskland uansett", så gjør den forskjellen i kjørekultur vi har her i norge mot den vi har i tyskland at det faktisk ER MYE FARLIGERE å kjøre i 200km/t på norsk klasse A motorvei enn på tysk selvom asfalten er like fin - problemet er at du er omgitt av folk som ikke er forberedt på at noen kommer i 200km/t, dermed havner du veldig fort i en situasjon hvor du har rimelig liten kontroll over hva som skjer i det en fyr i 90km/t legger seg ut uten å bruke speil eller blinklys...

 

Ja men der er nettop problemet. du sier jo det selv, nordmenn er sinker bak rattet!

 

Det går faen ikke EN dag at jeg ikke irriterer meg så jævli at jeg har lyst til å ramme folk av veien!

Regner det litt på veien, eller snør, er det FULL jævla kaos på veien!

 

Dere som kjører i oslo, se på motorveioen f.eks Kommer det AVkjøring/innkjøring så er det full faen og køer i rushen fordi INGEN klarer å slippe biler forran seg og flette i flyt!

 

Når det er tomt på høyre feltet skal ALLE kjøre vebstre. HVorfor det?.. Når du forbikjører en annen bil så kjører du gjerne LITT fortere enn han andre for å KOMME i det heletatt forbi jævlen istedet for å lage kø bak deg som kommer fortere enn deg!

 

Samma gjelder folk som sover i venstre feltet hjelper verken å klistre seg i rumpa på han eller blinke med fjærnlysa. jeg forbikjører dem på høyrefeltet!

 

I Tyskland. f.eks.... SMeller det på motorveien eller blir PLUTSELIG kø, så har tyskerne nemlig kommi opp med no smart som å slå på sine alle blink for så å varsle, jeg så køer minste 700m før jeg måtte begynne å bremse ved hjelp av dette!

 

Når faen har norge egentlig tenk å "Oppgraderes" innen trafikk og kjøring?

 

 

JAAA kom igjen med motsagn om at jeg er verdens mester og jeg vet beste blablabla.... Jeg vet bare hva JEG opplever til daglig!

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps, en ting til er folk som kjører sakte, når du kjører forbi han på en PEN og kontrollert måte så SKAL han sitte med fjærnlysa i nakken på deg!!

 

Det skjedde seneste På fredag kveld da jeg skulle hjem etter paintball runde i nittedal!

 

70Sone, rett strekke ingen bil i mot! bilen forran oss kjører ca 60.

En kompis av meg forbikjører først og legger seg forran en dust med golf2. Han satt med fjærnlysa mot han!

Så forbikjører jeg og legger meg forran han, og i de neste 2KM så satt han med fjernlysa på til jeg fikk nokk! da satte jeg meg på bremsa til det NESTEN stoppet og gjett om gutten fikk hårsveisen bakover, blei vel litt overrasket av bremselysa mine som nærmet seg! da sluttet han plutselig å lyse på meg!

 

Nestegang bremser jeg til det smeller!

Har hatt andre som har gjort det samma da har jeg bremsa helt ned til ca 30-40 og kjørt forran han i 2-3KM... hver gang han prøvde å kjøre forbi så sperret jeg for han samtidig som jeg aksa på . og bremse ned igjen til lav fart!

 

Slike jævler skal faen ikke få slippe unna så lett!

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

[..]

 

Så forbikjører jeg og legger meg forran han, og i de neste 2KM så satt han med fjernlysa på til jeg fikk nokk! da satte jeg meg på bremsa til det NESTEN stoppet og gjett om gutten fikk hårsveisen bakover, blei vel litt overrasket av bremselysa mine som nærmet seg! da sluttet han plutselig å lyse på meg!

 

Hvorfor kjørte du forbi når du alikevel ikke skuille kjøre fortere enn personen du kjørte forbi? Eller bruker rally-escorten 2 km på å få opp farta? :)

 

 

Ellers er jeg enig med deg i at det er en del som med fordel kunne gått et oppfriskningskurs hva gjelder lysbruk. Det gjelder ikke minst tåkebaklys.

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by raboc

 

Hvorfor kjørte du forbi når du alikevel ikke skuille kjøre fortere enn personen du kjørte forbi? Eller bruker rally-escorten 2 km på å få opp farta? :)

 

 

Ellers er jeg enig med deg i at det er en del som med fordel kunne gått et oppfriskningskurs hva gjelder lysbruk. Det gjelder ikke minst tåkebaklys.

 

som jeg sa jeg kjører ALDRI fartsgrensa, jeg kjører alltid fortere enn dem jeg forbikjører men hver gang jeg får slike lys på meg så blir jeg irritert at jeg kjører sakte for å se om han har planer om å fortsette eller hva han gjør før jeg gidder å gjøre noe, men i dette tilfelle hadde 2 andre biler forran oss som vi måtte forbikjører. så vi var på en måte i en luke. etter det hele forbikjørte vi dem 2 å og fortsatt videre, fra kjeller og videre opp til gjelleråsen krysset kjørte vi 160

 

 

JA vi kjørte 160 i 70 sona!!!

kan ikke si det er verken uforsvarlig ELLER at vi lager kø for noen!

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Hihi, dette blir jo bare badre og bedre....

 

Nå er det jo sånn at skivebremsene stort sett ble utviklet og satt i produksjon for å få stopp på fly, ettersom trommelbremser ikke var nok til å få stopp på jetflyene når de kom etter krigen. Og så vidt jeg vet så pleier man ikke rase rundt baner med fly så jeg tror neppe det var dette som var årsaken til at trommelbremser ble byttet ut...

 

Er vel også unødvendig å peke på hvor mange nyere seriøse biler som har tromler bak. For ikke å snakke om de som faktisk har behov for maksimale bremser runde etter runde - sett mye tromler i racing i det siste?

 

Tromler er bedre enn skiver? Alvorlig? :D LOL :D

 

Men jeg må si du har imponerende bremser RDL. Men du svimer du ikke av når du trekker 6G bremsing, da? (Blir i alle fall det med tallene dine) Ser ut som top fuel guttene kan spare mye penger på å bytte skjermene sine med Eskrot tromler :D

 

 

Hadde du lest grunnen, hadde du ikke giddi å drite deg ut slik som du gjør nå!!!:rolleyes: Hvis trommelbremsene ble bytta ut til fodel for fly, tror du de var fordi:

1 På flya så var det jævelig fort gjort å låse hjula i nedbremsingen, som jeg skreiv med skiver får du mere feeling

2 Bremsene gikk altfor fort varme, ergo bremse-fading.

3 skiver er lettere en tromler

4 Lettere å vedlikeholde

osv....

 

Skiver er best til kjøring ja!! Men tromler har bedre kortidsvirkning.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kiv_tuning

 

 

Hadde du lest grunnen, hadde du ikke giddi å drite deg ut slik som du gjør nå!!!:rolleyes: Hvis trommelbremsene ble bytta ut til fodel for fly, tror du de var fordi:

1 På flya så var det jævelig fort gjort å låse hjula i nedbremsingen, som jeg skreiv med skiver får du mere feeling

2 Bremsene gikk altfor fort varme, ergo bremse-fading.

3 skiver er lettere en tromler

4 Lettere å vedlikeholde

osv....

 

Skiver er best til kjøring ja!! Men tromler har bedre kortidsvirkning.

 

Men vis tromel er så bra hvorfor går alle vek fra det nu dah???

til og med lastebiler har begynt å gå over til skiver..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

 

Men vis tromel er så bra hvorfor går alle vek fra det nu dah???

til og med lastebiler har begynt å gå over til skiver..

 

Ja av nettop hvilken grunn?. fordi bremsene blir for varme!

men hva er grunnen til at LASTEBILER på 50tonn ++ har hatt tromler nå de siste 50 åra? hmmmmmmm?

 

intresant

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

 

Ja av nettop hvilken grunn?. fordi bremsene blir for varme!

men hva er grunnen til at LASTEBILER på 50tonn ++ har hatt tromler nå de siste 50 åra? hmmmmmmm?

 

intresant

 

Det forklarte volvo at bremsene var bra nok derfor hadde dem ikke prioritert det noe før nu da det kommer strengere krav til bremser på lastebil..;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromer er enkle, kan repareres av enhver lokal handyman og er nesten gratis å produsere sammenlignet med noen skikkelige caliptere.

 

Men nå som EU kommer med minstekrav til vogntogene, forsvinner nok tromlene fort. Det blir nok nymotens greier som skiver og ABS på dem skal du se. Det er vel et skritt tilbake fra tromler, men det er da i alle fall bra nok for EU. (Med bare et par hundre millioner innbyggere kan man vel ikke vente at skal klare å finne noen som deler din unike innsikt...)

 

Ford utstyrte så klart alle bilig-versonene av Escort med tromer fordi er så BRA, ikke fordi de har et fjell av dem liggende til overs i et skur bak Dagenham.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noen her som må begynne å lese hva som blir skrevet!! :eek: Ingen her som har sagt att trommler er best!! Men det faktum att de har best bremsevirkning kan jo envær idiot forstå. Skulle en bremseskive hatt like stor bremsevirkning, måtte caliper`n ha dekt halve bremseskiva. Men pga varme osv. blir skivene best!!!

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiv, jeg tror ikke du har forstått helt. En trommel kan ikke på noen måte måle seg med en skive - bortsett fra i pris. Hvis du kan vise til dokumentasjon på at et sett tromler yter høyere bremsekraft enn tilsvarende skiver, så skal jeg gi deg rett. Lykke til.

 

Tromler må jo være perfekte på biler hvor bremsene ikke blir brukt, hvis de er så kraftige men ikke tåler å bli varme. Hva annet kan bremser brukes til enn å lage varme?

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Kiv, jeg tror ikke du har forstått helt. En trommel kan ikke på noen måte måle seg med en skive - bortsett fra i pris. Hvis du kan vise til dokumentasjon på at et sett tromler yter høyere bremsekraft enn tilsvarende skiver, så skal jeg gi deg rett. Lykke til.

 

Tromler må jo være perfekte på biler hvor bremsene ikke blir brukt, hvis de er så kraftige men ikke tåler å bli varme. Hva annet kan bremser brukes til enn å lage varme?

 

jeg vil ikke en gang BEGYNNE med å forklare hvem type bil som sliter med rust på calipere, der bremsene låser seg pga rust og i det heletatt er jævlige og iikke gir den effekten dem har!

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår