Gå til innhold

Rally Koffen`s Volvo 244 D24T nå som vrak!

Ranger emnet


Rally Koffen

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

 

Var lei høyt bensinforbruk og deleutgifter så da blei det bilbytte på meg.

 

Allerede 3timer etter jeg henta 245`n blei jeg tilbudt denne 244 dieselen, selvfølgelig takka jeg nei da.

En dag sa jeg på kødd til han som hadde denne bilen før meg om vi skulle bytte og han blei helt i hundre, så dagen etterpå kommer han bort til meg og lurer fælt på når vi skal treffes igjen å prøvkjøre hverandres biler, avtalte ett møte dagenderpå.

 

244`n er akkurat euok, ny clutch, clutchwire , nye bremser, nye bærekuler, nyoverhalt turbo og nye glødeplugger.

Eneste negative er at det er ett hull i det ene dieselrøret , ett rusthull under ( ikke les herog den er rullemalt. )

 

Info om bilen.

 

Volvo 244 orginalt D6 men bytta til D24T (2,4L rekkeseks med turbo)

Oppjustert diesel og turbotrykk ca 125HK/330NM ifølge forrige eier.

gått 224000 straks.

 

Den gamle hilser på den nye :

nyvsgammeloc4.jpg

 

Bakfra:

nyvsgammel1rl5.jpg

 

Angle-eyes i ekstralykter:

nyangleeyesyj3.jpg

 

Siden bakfra :

ny2jk8.jpg

 

Siden forfra:

ny1rf6.jpg

 

Bak:

ny3rp7.jpg

 

Rekkesekser? :

ny4ac4.jpg

 

Planer for bilen:

 

Jeg har veldig lyst til å prøve og trimme denne da det går altfor få trimma TD biler rundtom, noen som veit hva jeg kan gjøre for å få litt mer hester ?

 

Stereo: Har en Panasonic spiller nå (døde i går?) , orginalt frontsett (kommer magnat) , noen gamle Jensen 6*9 (Kommer magnat) , en 1800W A/D/S amp. (Kommer 3000W Soundmagn... noe) og 2x 12" Jbl Gt serie (Kommer 2x 12" Exelent NGW)

Skal porte hattehylla og trekke den i hvit skai + blå neon.

 

Skal også tone rutene litt mørkere, nytt ratt og alufelg på sommer, ellers skal jeg bruke minst mulig penger på bilen å kjøpe meg ett prosjekt ved siden av.

 

Kommer flere bilder når jeg har vaska og gjort litt mere med den :)

 

Mvh Glenn-Andre

89 Mazda 323 4x4 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enkleste måten å trimme denne sure VW-dieselen på, er å bytte den ut! :D Den er for dårlig til at det er verdt å koste på noe...

Det var noe du kunne holdt for deg selv, er ute etter ordentlige svar som han under deg klarte å svare bra på.

 

Finn deg en tdi fra en audi a6/100 5´r med chip så har du glatt 155hk ..Ja de passer rett inn er jo vw der fra før jo ....... men kjøp en fra før 95 etter 95 så fikk de startsperre.

 

Ken

 

hmm, skal sjekke litt :)

89 Mazda 323 4x4 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke var detaljert nok for deg, men jeg skrev vel egentlig nesten det samme som nr2? rent bortsett fra at jeg ikke skrev noe om hvilken motor man skal dytte nedi der...

 

Personlig ville jeg heller montert en 2,3-4-5(?) liters toyota-diesel, for denne er ikke så stor og tung som VAG-rekkesekserene, da må man bytte til toyota-girkasse. Men du må nok bytte girkasse om du går for en moderne TD fra VAG også, for de volvo-kassene tåler ingenting.

 

EDIT: Jeg skal ikke uttale meg om vekt og volum på de nyere rekke-5'erene - de kjenner jeg ikke godt nok.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo 244 orginalt D6 men bytta til D24T (2,4L rekkeseks med turbo)

Oppjustert diesel og turbotrykk ca 125HK/330NM ifølge forrige eier.

gått 224000 straks.

 

Hei, vet du hva han har gjort med motoren?

En rask googling gav meg nemmelig:

 

D24 - 240 D6 (79- 91) , 740 Diesel

Diesel

60 kW / 82 hp

6-cyl. inline

2,383 litre

 

D24T - 740 Turbo Diesel, 760 TD, 940 TD

Diesel

80 kW / 109 hp at 4800 RPM

205 Nm at 4200 RPM

76,5X86,2 mm / 6-cyl. inline

2,383 litre

23:1

 

D24TIC - 740, 760, 940, 960 all TD

Diesel; intercooled D24T

90 kW / 122 hp

76,5X86,2 mm / 6-cyl. inline

2,383 litre

23:1

 

Han sa jo 125hk, som er 3hk mer enn D24TIC.

Det står ikke NM på D24TIC her, men differansen i HK på D24T og D24TIC er jo på 122 - 109 = 13hk.

 

Differansen på 205nm og 330nm er jo 125nm..

 

125/13 = 9.61 ganger mer økning på nm enn hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig m46 el 45 eller en automat fra BW el zf i de vag diesel i volvo samma kassa som du finner til 230et blant annet . med løst clutch hus som passer 4/5/6 fra vag kjører selv 940tdic som er passert 415k som skal få denne motor kombinasjonen snart ....2,5 l rekke 5 fra audi100/a6 med zf kasse

 

Mvh Ken

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får lov å si hva jeg mener her, så syns jeg bilen din ville vært mye finere uten øyelokk, uten de ekstralysgreiene, og uten den nettinggrillen! :) Ellers, ser den ganske bra ut for å være rullemalt da. Baken var fin på den! Clean og god...

 

Jeg stusset også litt på momentet du oppgav, men det er jo iflg forrige eier, så jeg kritiserer ikke deg! :) Er du fornøyd med bilen så langt da?

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig m46 el 45 eller en automat fra BW el zf i de vag diesel i volvo samma kassa som du finner til 230et blant annet . med løst clutch hus som passer 4/5/6 fra vag kjører selv 940tdic som er passert 415k som skal få denne motor kombinasjonen snart ....2,5 l rekke 5 fra audi100/a6 med zf kasse

 

Mvh Ken

Sitter 4trinn manuell kasse, blir vel m46 da ?

 

Du skulle vel hatt den kombinasjonen her du:

P1010088.jpg

 

Tror ikke det hadde drept noen :p

 

Hvis jeg får lov å si hva jeg mener her, så syns jeg bilen din ville vært mye finere uten øyelokk, uten de ekstralysgreiene, og uten den nettinggrillen! :) Ellers, ser den ganske bra ut for å være rullemalt da. Baken var fin på den! Clean og god...

 

Jeg stusset også litt på momentet du oppgav, men det er jo iflg forrige eier, så jeg kritiserer ikke deg! :) Er du fornøyd med bilen så langt da?

 

Øyelokka skal kappes slik på den andre jeg hadde. Grillen skal jeg også se om jeg finner på noe rart med :)

 

øyelokka er ikke no fine akkurat ;)

Jeg vet jeg vet :)

 

var veldig mye moment ja men ellers likte jeg bilen glenn ;)

 

grattis med ny bil ;)

 

Takk-Takk Ole, vel jeg vet at bilen går greit så 125hk tviler jeg ikke på og den er veldig sterk men tviler på at det er 330nm men det er tallet jeg fikk av forrige eier :)

 

Skal opp på KRB straks og høre litt ang. trimme motoren :)

89 Mazda 323 4x4 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår