Gå til innhold

Prikkbelastning av førerkort fra årsskiftet

Ranger emnet

bing

Anbefalte innlegg

Åtte prikker – og førerkortet er tapt for seks måneder. Samferdselsdepartementet har nå bestemt seg for hvilke trafikkforseelser som skal føre til prikkbelastning i førerkortet.

Fire typer overtredelser fører til prikkbelastning fra 1. januar 2004. Det dreier seg om grove fartsovertredelser, kjøring mot rødt lys, ulovlige forbikjøringer og overtredelser av vikepliktregler.

Forskriftene til nyordningen ble formelt vedtatt i statsråd fredag.

Det har lenge vært klart at prikkbelastning skal innføres her i landet, men det nye nå er den nye forskriften som presiserer hvilke overtredelser som fører til prikkbelastning. Den gir også retningslinjer for administrasjon og håndheving av ordningen.

-Prikkbelastning vil føre til økt sikkerhet og færre drepte og skadde på veiene, sa samferdselsminister Torild Skogsholm (V) da hun fredag presenterte ordningen.

Hentet fra vg.no

1991 BMW 325I TOURING

x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX

x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6

x 2000 hyundai coupe 2.0

x 1998 Hyundai coupe 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt troa på at detta systemet vil fungere så veldig mye bedre en sånn det er nå.

Hva er en uforsvarlig forbikjøring? Kommer veldig an på bilen du kjører og sjåføren blant annet.

Dette blir vanskelig, tror jeg.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bare måå bli bra.. Siden det kommer fra selveste Torhild Skogsholm.

"Prikkbelastning vil føre til økt sikkerhet og færre drepte og skadde på veiene, sa samferdselsminister Torild Skogsholm (V) da hun fredag presenterte ordningen"

Jeg blir bare oppgitt.. Enda et tiltak som har null virkning på antall drepte i trafikken..

Tror hun at folk tenker "nei nå må jeg ikke kjøre så fort, for da får jeg en prikk på førerkortet"? Er det så mye bedre enn de som idag tenker "nei nå må jeg ikke kjøre så fort, for da får jeg en bot"

Herregud.. Hvor ligger logikken?

Personlig kommer jeg til å kjøre myye roligere nå som jeg kan få dask på lanken i form av prikkbelastning istedet for bot.. :rolleyes:

Heia Norge.. (igjen)

Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln -

ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

Tror de fleste kommer til å ta det litt roligere når de er én prikk fra å miste lappen da..

Det hadde ihvertfall jeg gjort, tror jeg ..

Sant nok, men er likevel litt tåpelig. Isteden for å konsentrer seg over bøter og fartsgrenser burde de kanskje konsentrer seg om veiutbygging osv. Dette koster jo så klart penger, men vi betaler jo mer enn noe annet land i avgifter og skatt.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Precious

Jeg har ikke helt troa på at detta systemet vil fungere så veldig mye bedre en sånn det er nå.

Hva er en uforsvarlig forbikjøring? Kommer veldig an på bilen du kjører og sjåføren blant annet.

Dette blir vanskelig, tror jeg.

De skrev vel ulovlig forbikjøringer.. Blir litt anderledels da..

I am really not an violent man, but I think I have to kill someone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isteden for å konsentrer seg over bøter og fartsgrenser burde de kanskje konsentrer seg om veiutbygging osv. Dette koster jo så klart penger, men vi betaler jo mer enn noe annet land i avgifter og skatt.

Vi tar inn (mener å huske) 6 ganger så mye penger i bil/veirelaterte avgifter vs det som blir brukt tilbake på veier og trafikksikkerhet.

Enda klarer de å slenge på avgift etter avgift som de skjuler bak et eller annet "liksom" miljøproblem.

Duster!

--

Jurgen

"Depression is merely anger without enthusiasm"

Lenke til kommentar
Del på andre sider