Gå til innhold

Subber drevet av spilleren, hvor dumt?

Ranger emnet

Superthomas

Anbefalte innlegg

Mulig tåpelig spørsmål:

Har ikke fått forsterker enda (valgets kvaler), men har et par 15' subber.

Lurte bare på hva jeg risikerer med å kjøre disse rett på spilleren?

Spilleren er en billig panasonic CQ-C1113.

Vet at jeg må passe ekstra godt på at det ikke klipper/forvrenger for å ikke grapse bassene med uren effekt, men sånn ellers?

De er 4ohm som de originale høyttalerne den driver nå; men er et "stort" 4ohms element tyngre å dra for forsterkeren enn et "lite"? Sett at de har samme følsomhet selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er 4ohm som de originale høyttalerne den driver nå; men er et "stort" 4ohms element tyngre å dra for forsterkeren enn et "lite"? Sett at de har samme følsomhet selvfølgelig.
Ja. Større luftmotstand, større membranvekt...

Du får da lyd om du kobler opp dette, men spilleren vil jo svette blod og tårer om du skrur opp for mye. Så spørs det på kassetype, filter osv.

I beste fall 20 watt er ikke all verden for å kontrollere en 15", så ikke legg for mye arbeid i dette for å få det til å funke. Få heller opp farta med å få deg en forsterker til dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kablene ligger der fra før, så det er bare å koble til subbene som også ligger der. Ingen jobb liksom. Forsterker kommer på neste måneds lønning

Edit: har noen peiling på skikkelig billig forsterker til å drive disse? tenker på å kjøpe billigste saga forsterkeren, men krefter forran lydkvalitet for min del denne gang. Andre forslag? Er lettdrevne elementer på 140 watt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen vits jeg, du kommer bare til og bli skuffet over subene, å bli depresiv:P for og si det sånn, beveger subbene seg blir jeg overrasket:) næi vent heller til du får tak i forstærker, eventuelt hør med noen av vennene dine om de har en liggende du kan låne til du får kjøpt egen:)

06 Mini Cooper S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer fint å drepe et basselement med å bruke spilleren. Vært med på å koble en 12" autostudio til en gammel pioneer og med nok klipping fra den sto subben plutselig bom fast. Det hele ble gjort med vilje da.. Ikke ble det mye lyd heller, så tror ikke det er noe vits å gjøre det :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe bedre å gjøre, hvorfor ikke bare koble opp og teste? ;) Kan være gøy å erfare, og hvis man er forsiktig når man tester så går det meste bra. Jeg tester hvert fall det meste jeg kommer over. Noe har gått i dass, men det var vel ting som ikke burde testes...(ikke høyttalere). BRA blir det ikke, men du klarer å få fart på en fiskebåt med en mixmaster, bare du har nok gir. Fort vil det ikke gå, og høyt vil det ikke spille, men det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var de koblet opp!

Fungerte overraskende bra, var langt mer pulver (alt er relativt :D ) enn jeg trodde det var i spilleren.

De flytter seg ikke mye nei, kanskje en halv cm. Men med en forsterker med kontroll på elementene hadde det sikkert spillt både høyere og dypere ved kortere slaglengde.

Bassene er forøvrig disse:

http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=816680777&n=1200267971&pn=1220693485

Lenke til kommentar
Del på andre sider