Gå til innhold

Kjølevæskenivået synker når det er kaldt i været

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Hei

 

Gjennom hele fjor vinter og nå i vinter har jeg hatt et merkelig problem. Kjølevæskenivået minker når det er minusgrader. Jeg kan ikke helt forstå hvor det blir av kjølevæska da bilen ikke bruker verken olje eller kjølevæske. Nivået holdt seg stabilt i hele sommer, men nå som vinteren kommer synker det til "min" merket på ekspansjonstanken og holder seg der, fyller jeg på til maks merket så tar det noen uker så er det på "min" merket igjen. Når nivået når "min" merket holder det seg slik og det forsvinner ikke en eneste dråpe. Dette er jo i og for seg ikke noe problem, bortsett fra den irriterende "lite kjølevæskenivå" -lampa som begynner å lyse litt før nivået når minimumstreken.

 

Kan tempforskjeller gjøre at kjølevæska ekspanderer/minker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut... det lekker nok ut et sted... Har samme problem med stormpanservogna jeg ratter rundt i her i kuldehelvete kalt Skjold leir. en bøtte i døgnet ca... helt til bånn av ekspansjonstanken, og så må jeg fylle på. Problemet her er mest sannsynlig slangeklemmer, sprekk i et rør eller pakning... Lekker minimalt når det er varmt. Hadde iallfall gått over alt av slangeklemmer, og sett bilen midt oppå snøen så ser det iallfall med en gang hvor det kommer fra. Hvis du har aluminiumsrør så er det veldig stor forskjell mellom kaldt og varmt (det jeg har)...

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok som du sier, at det lekker når trykket er på topp med riktig mengde veske i systemet.

Hvis du fyller på og så kjører bilen varm, så stopper du å ser etter lekkasjer mens motoren går. Er du heldig ser du lekkasjen.

 

aldri hørt noen har gjort det før, men går det an å koble på noe trykkluft eller noe så du kanskje kan se da hvor det lekker

 

Det er det første man gjør på et verksted(bortsett fra å bruke øynene). Det er temmelig standard operasjon.

Riktignok ikke trykkluft, men en liten håndpumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å bruke trykkluft, men man må selvfølgelig ha en regulator på slik at man kan redusere trykket til rundt 0.2-0.3 bar, skal ikke mere til for å se lekasje.

Men det forutsetter jo at man har en tropp å sette på ekspansjonstanken eller radiatoren som har kobling til luft

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok som du sier, at det lekker når trykket er på topp med riktig mengde veske i systemet.

Hvis du fyller på og så kjører bilen varm, så stopper du å ser etter lekkasjer mens motoren går. Er du heldig ser du lekkasjen.

 

 

 

Det er det første man gjør på et verksted(bortsett fra å bruke øynene). Det er temmelig standard operasjon.

Riktignok ikke trykkluft, men en liten håndpumpe.

 

hehe.... joho... lærer så lenge man lever.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok som du sier, at det lekker når trykket er på topp med riktig mengde veske i systemet.

Hvis du fyller på og så kjører bilen varm, så stopper du å ser etter lekkasjer mens motoren går. Er du heldig ser du lekkasjen.

 

Bra at jeg ikke er den eneste som er enig med meg selv ;)

 

Da er det bare å prøve å tenke seg til hvorfor dette bare skjer om vinteren og ikke om sommeren. Gamle morkne slanger og minusgrader er kanskje ikke det tetteste man finner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at jeg ikke er den eneste som er enig med meg selv ;)

 

Da er det bare å prøve å tenke seg til hvorfor dette bare skjer om vinteren og ikke om sommeren. Gamle morkne slanger og minusgrader er kanskje ikke det tetteste man finner?

 

Hvis du kjører den varm nå og finner lekkasjen, så er det egentlig bare å drite langt i hvorfor det bare skjer om vinteren og bare rette feilen :D ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår