Gå til innhold

hvorfor lavere kompresjon?

Ranger emnet


Grev1

Anbefalte innlegg

Det blir da mindre sjanse for at bensinen vil eksplodere inne i sylindrene (banking). Høy kompresjon fører til stor varmeutvikling, noe som lettere vil selvantenne bensin. Banking ødelegger motoren, den ekstremt raske trykkøkningen under en eksplosjon er det samme som om man slår med en "slegge" inne i motoren, og man ødelegger lagre, ventiler og det som er. Bensinen skal forbrennes, ikke eksplodere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir da mindre sjanse for at bensinen vil eksplodere inne i sylindrene (banking). Høy kompresjon fører til stor varmeutvikling, noe som lettere vil selvantenne bensin. Banking ødelegger motoren, den ekstremt raske trykkøkningen under en eksplosjon er det samme som om man slår med en "slegge" inne i motoren, og man ødelegger lagre, ventiler og det som er. Bensinen skal forbrennes, ikke eksplodere.
Som et tillegg så kan det sies at desto lavere tenning du kan kjøre uten sinnsyke eksostemperaturer,desto høyere grunnkomp kan man ha.

 

Hvis orginalmotoren er satt opp til å varve 5000 rpm maks og du har tenkt å varve 8K+ med nye kammer etc så kan man i mange tilfeller også la grunnkompen være. De lange kammene senker den effektive kompresjonen en god del. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår