Gå til innhold

Trenger "handleliste" - 16v turbo

Ranger emnet

Veivalsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har absolutt ingen peiling på det her, men jeg kan hvertfall begynne med å skaffe det jeg trenger. Jeg skal ha en 16v turbo motor.

Hva må jeg ha for å få en HISSIG motor?

Er veldig takknemlig for en liste med deler jeg trenger for å sette sammen denne motoren (Helst en liste helt ned til skruer, muttere, reimer osv omtrent) . Jeg har en topp fra en b234 allerede, så den er i boks. Jeg mangler bare resten! Har lest at det lønner seg å sette toppen på en b230FT motor, helst fra 1995.

--------------------------------

* B234 Topp.

* B230FT Motor mod. 1995.

* ..... ?

Kan noen hjelpe meg? Veldig stor takk til de som gidder å fullføre lista mi. Selvom det er første gangen, så vil jeg at det skal bli bra. Hvis det fins noen veg utenom data styrings greier, så er det mer aktuelt. Vil ha rundt 300 - 350 hk, men prisen bør ikke gå over 50.000 kr, hvis det er mulig.

Takker igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å bytta den 16v toppen i en 531 topp jeg, og muligens penger i mellom.. Er mye billigere det, skal du til med mekaniske løftere, dobble fjærer og omslipa kammer samt en lett overhaling på en 16v topp blir det fort penger av det har jeg for meg...

Men hvis jeg skulle peisa ut 300-350hk ville jeg kjørt med:

-B230FT/FK bunn (gjennomgått/overhalt gjerne med grøvre råder)

-531 topp, lettere porta med en ålreit kam.

-940 grenrør som er matchporta mot turboen.

-T34 turbo som ikke er altfor stor.

-LH2.4 med spesialchips, 968 dyser, 3 tom lmm og progressiv BTR.

-Alu IC, 3-tom eksos og filter.

Har sikkert glemt bort noe viktig som vanlig jeg meen.

Fordelen med å kjøre 8v er at det er lettere tilgang på deler, hvis ikke du lager grenrør, innsug osv selv til 16v så kan det bli litt gørr å få tak i...

Eller du ka prøve å få tak i en B204FT motor, min mening er å styre unna b234FT motoren da denne har endel merkelige patenter...

I tillegg til dette må du ha ett drivverk som tåler dette, originalgirkasse sier opp lenge før du når 300hk, hvertfall med motivert kjøring. Clutchen er også for dårlig...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så dere mener jeg burde bruke en 8v motor isteden? Når jeg tenker meg om så burde jeg vel kanskje starte med det ettersom jeg ikke har så stor erfaring med trim, hvis det er vanskligere med 16v. Så blir det vel bedre plass i 240'en også.

Åssen blir så handlelista mi seendes ut da, da? (Om jeg skal trimme 8v) :thanks

Hadde vært fint om dere skrev hvor jeg kunne fått tak i delene (hvis dere veit om noe da) og hvor mye det koster ca. Hvilken girkasse jeg burde ha og clutch osv. Alt jeg må ha for å bygge opp motoren og for at det skal holde og kunne kjøres med. Når jeg først skal bygge og bruke en del penger vil jeg at det skal holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så dere mener jeg burde bruke en 8v motor isteden? Når jeg tenker meg om så burde jeg vel kanskje starte med det ettersom jeg ikke har så stor erfaring med trim, hvis det er vanskligere med 16v. Så blir det vel bedre plass i 240'en også.

Åssen blir så handlelista mi seendes ut da, da? (Om jeg skal trimme 8v) :thanks

Hadde vært fint om dere skrev hvor jeg kunne fått tak i delene (hvis dere veit om noe da) og hvor mye det koster ca. Hvilken girkasse jeg burde ha og clutch osv. Alt jeg må ha for å bygge opp motoren og for at det skal holde og kunne kjøres med. Når jeg først skal bygge og bruke en del penger vil jeg at det skal holde.

Nyere b230ft, 531 topp (b230et topp), større turbo, større dyser, datasprut, ft turbomanifoil.. om du har noen peng til overs, kan du bruke de på feks. girkasse, bakaksel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere b230ft, 531 topp (b230et topp), større turbo, større dyser, datasprut, ft turbomanifoil.. om du har noen peng til overs, kan du bruke de på feks. girkasse, bakaksel

Er det alt? Hmm :) FT Turbomanifold, mener du da originalen som sitter der? Hva er forskjellen på toppen fra et og ft?

Men trenger litt mer hjelp... Hvor store dyser f.eks? Trengs det ikke større intercooler? Hvor stor turbo, hva heter den? Hvor kan jeg kjøpe datasprut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha 350hk så hadde jeg gått for 16v, den toppen paller 500hk i org tilstand så den fløder i massevis...

Trudde du kansje måtte porte en 531 for å nå 350hk...

Bare en fordel å ha 16v kontra en 8v som det blir tatt maks ut av for du stresser ikke båndelene på langtnær like mye med 16v toppen...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart 16v er en fordel, jeg har ingen erfaring da jeg er newbie... Men det koster endel ekstra å bygge det... Spørs akkurat hvor mye penger du er villig til å legge i en motor.

Jeg for min del ville heller lagt mere penger i drivverket, og heller trimma videre senere hvis du ikke har nok peeng til alt. Er ikke så moro med masse rare lyder når du gir på...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider