Gå til innhold

Forslag til en god Klasse-D forsterker

Ranger emnet

Sharp

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet frem til at jeg skal bytte ut høytalerene mine med Focal 130KP. Mellomtone i dørene, og diskantene i dashbord / D-stolpe.

Jeg vil bygge sub inn i reservehjulsbrønnen, og lurer på om jeg ska gå for Focal 33KX

Så nå vil jeg ha forslag til forsterker. Har mest lyst på Klasse-D, da disse er mindre og mer effektive enn vanlige Klasse A/B

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har kommet frem til at jeg skal bytte ut høytalerene mine med Focal 130KP. Mellomtone i dørene, og diskantene i dashbord / D-stolpe.

Jeg vil bygge sub inn i reservehjulsbrønnen, og lurer på om jeg ska gå for Focal 33KX

Så nå vil jeg ha forslag til forsterker. Har mest lyst på Klasse-D, da disse er mindre og mer effektive enn vanlige Klasse A/B

I klasse d er det ikke all verden å velge i mellom Pioneer PRS-D400 er en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å la vær å fortsette å anbefale JL Audio 500/1...

Det er en knallforsterker på alle måter!

Ble veldig glad i den jeg hadde :)

Den gir 6-700 watt, litt avhengig av spenning/impedans. Mer enn nok til Focal'en.

Edit: Du ville ha klasse D til front og? Skjønner ikke vitsen med det egentlig, da det betyr veldig lite på strømtrekket.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er det noen ulemper med Klasse-D da?

I utgangspunket ja.

Klasse D er ikke så lett å få til med akseptabelt med forvrengning oppover i frekvens.

Dette er nettopp grunnen til at det finnes ytterst få Klasse D forsterkere som ikke er mono.

Dersom de er bergnet til høyere frekvenser kalles de ofte for Klasse T eller noe annt BS...

Vet bare om en "Klasse D" forsterker som er bra til fulltone, Zapco C2k 9.0XD. Men den koster mer enn det meste og.

Hold deg til A/B eller evt. A til front du, det er min anbefaling i hvert fall :)

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, virker jo fornuftig nok :)

JL Audio 500/1 ser jo meget bra ut. Tips til forhanlder som fører denne?

Hva kan jeg da bruke til å drive front-høytalerene da som "matcher" resten av systemet?

Audio-art har vel JL.

300/2 funker bra til front.

Alternativt kan du bruke en Audison LRx 2-kanaler, men de er jo ikke like...

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel 300/4 da siden jeg har i bakdørene og :)

Audio-art hadde veldig useriøse web-sider. Skeptisk å handle fra noen som ikke har oppdatert hjemmesida på ett år og ikke oppgir noen adresse...

Du nevnder Audison. Audison VRx 6.420.2 ser jo ut til å ha akkurat det jeg trenger i en boks. Noen erfaringer med denne?

Ser den vant en pris i Lyd&Bilde for SYV år siden. Har de virkelig ikke kommet med noen ny modell etter det?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audio-art hadde veldig useriøse web-sider. Skeptisk å handle fra noen som ikke har oppdatert hjemmesida på ett år og ikke oppgir noen adresse...

Du nevnder Audison. Audison VRx 6.420.2 ser jo ut til å ha akkurat det jeg trenger i en boks. Noen erfaringer med denne?

Ser den vant en pris i Lyd&Bilde for SYV år siden. Har de virkelig ikke kommet med noen ny modell etter det?

Hehe.. Adressa står der den: http://www.audio-art.no/kontakt.html

og oppdateringen har ikke skjedd på ei stund nei. Data er ikke det jeg er flinkest på, men bilstereo, derimot, der er jeg flinkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunket ja.

Klasse D er ikke så lett å få til med akseptabelt med forvrengning oppover i frekvens.

Dette er nettopp grunnen til at det finnes ytterst få Klasse D forsterkere som ikke er mono.

Vet bare om en "Klasse D" forsterker som er bra til fulltone, Zapco C2k 9.0XD. Men den koster mer enn det meste og.

Hold deg til A/B eller evt. A til front du, det er min anbefaling i hvert fall :)

Er ikke helt enig i det du sier her. Pioneer, Eclipse og Alpine bruker jo ICE modulene til Bang&Olufsen (som også sitter i BeoLab5).

Jeg har lest tester av alle de overnevte forsterkerne og alle har fått gode kritikker. Spesielt Alpine sin, som vistnok skal spille penest av disse. Pioneer har også kommet med en ny serie med samme teknologien, men vet ikke om disse er til salgs enda. Disse forsterkerne har høy effektivitet og leverer masse effekt med lavt strømtrekk(de produserer lite varme)

Disse koster litt mer enn en billig klasse a/b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er det noen ulemper med Klasse-D da?

Noen år tilbake låt ikke klasse-D forsterkere bra, men med nyere teknologi fungerer de fett.

Denne har jeg selv, en fantastisk vellydende sak:

http://installbay.no/product_info.php?cPath=30_62&products_id=142

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig i det du sier her. Pioneer, Eclipse og Alpine bruker jo ICE modulene til Bang&Olufsen (som også sitter i BeoLab5).

Jeg har lest tester av alle de overnevte forsterkerne og alle har fått gode kritikker. Spesielt Alpine sin, som vistnok skal spille penest av disse. Pioneer har også kommet med en ny serie med samme teknologien, men vet ikke om disse er til salgs enda. Disse forsterkerne har høy effektivitet og leverer masse effekt med lavt strømtrekk(de produserer lite varme)

Disse koster litt mer enn en billig klasse a/b.

Er med på den :)

ICE'ene er konge!

Var bare det at de er relativt få og vanskelige(?) å få tak i forløpig...

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er en knall forsterker.Skal etterhvert bruke den på Focal Utopia Be N7 Active 3-veis front sett.Minuset med den er att den er vanskelig med innstillinger.

Per....

Focal Beryllium - Audison Vrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider