Gå til innhold

Audi 10VT spørsmål.

Ranger emnet


Brukroa-trimning

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål jeg gjerne vil ha svar på her. :) Jeg har merket delene jeg snakker om med rød ring.

 

DSC00044x2.jpg

Hva slags funskjon har den klokka der og hvor skal det røret som er kappet(?) henn? Har den noe med tenninga å gjøre?

 

 

DSC00045x2.jpg

Den igjensveiste saken der sitter rett forran klokka på forige bilde. Har dem noen sammenheng. Hvis ikke, hva er denne til?

 

 

DSC00046x2.jpg

DSC00047x2.jpg

Hva slags funksjon har de to følerne der, og hvor skal den slangen?

 

 

DSC00049.jpg

DSC00050.jpg

Og til slutt, hva gjør denne boksen og hva har den sammenheng med?

 

Håper noen som har peiling kan hjelpe meg å besvare noen spørsmål her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

vært bedre om du hadde tatt noen bilder som er lengre unna og viser hva som er rundt;)

 

det røret som er kappet og det hulet so mer igjen sveist vil jeg tro kan være no EGR system! eksos gjennvinning! slepper eksos inn igjen i innsuget for å at eksosen skal brukes fler ganger! som da vil sette ned utslippet! DUMT FORKLART MEN DU SKJØNTE DET VEL!

 

men den boksen der den aner jeg ikke! ikke no tenningsstyring?motorstyring?

 

de to følerene er vel kanskje temp? olje trykk? hva går i slangen?

 

den slangen som du har der! hvor går den? retur slange?

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel kanskje bedre å se hva det forsjellige er da. Skal ta nye bilder jeg. :) Men ihvertfal, det igjensveiste hullet kan være EGR system ja. Men tenkte at siden det var sveist igjen og røret inn till den klokka var tettet igjen så kunne det hende at de hadde noe med hvertandre å gjøre. Og det går en tynn slange ifra den klokka så kunne jo hende at eksos trykk går gjennom hullet bak turboen, inn i klokka som igjen fører trykk over til klokka på fordeler og justerer tenninga. Dette er bare en teori ifra min side. Den boksen står det jo VDO på, kunne det ha hatt noen sammenheng med noen instrumenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får å vær helt ærlig tror jeg nok det er EGR ja! det er jo defor det er sveist igjen et hull pga EGR er koblet ut! klokka å hullet er EGR. SÅ klokka å hullet har en funksjon sammen! EGR! ;) Må jo være en utgang fra innsug å en inngang på eksos for at EGR skal virke.

 

er bare å se på fordeleren det om den har no vacum/trykk tilkobling.. husker ikke sikkert om audi 10v har en så kalt "turbo fordeler" eller tennings forskyver.. åssen innsprut er det på den motoren igjen?

 

VDO lager stort sett alt av electronic sånn som bosch.. dfu kan jo bare skrive ned dele nr å ta dt med til Møller! eller så ringer du til Møller på hamar! de svarer;)

 

åssen slange sitter de følerne på?

og var det retur rør det som du tok bilde av?

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. ;) Men hvilken funksjon har den klokka i EGR systemet?

 

Fordeleren har ei klokke ja med en nippel på. Det skal da sikkert gå en slange ifra denne og til innsuget om jeg ike tar helt feil? Det sitter foresten K-jetronic på motoren.

 

Tenkte siden det enetse jeg har sett av VDO i bilen er instrumentene så kunne denne boksen være tilknyttet dem.

 

De følerne sitter på en gummislange som bare går ut ifra innsuget. Er vel tre slanger som går ut ifra innsuget som er tettet igjen på et hvis. Mulig det er for at det ikke skal komme dritt inn i innsuget, men ikke veit jeg. Skulle hatt en oversikt over motoren samt et koblingsskjema. Men kan ringe Møller ang. den boksen. Finnes ikke ei internett side det går ann å få sjekka det opp selv da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. ;) Men hvilken funksjon har den klokka i EGR systemet?

 

Fordeleren har ei klokke ja med en nippel på. Det skal da sikkert gå en slange ifra denne og til innsuget om jeg ike tar helt feil? Det sitter foresten K-jetronic på motoren.

 

Tenkte siden det enetse jeg har sett av VDO i bilen er instrumentene så kunne denne boksen være tilknyttet dem.

 

De følerne sitter på en gummislange som bare går ut ifra innsuget. Er vel tre slanger som går ut ifra innsuget som er tettet igjen på et hvis. Mulig det er for at det ikke skal komme dritt inn i innsuget, men ikke veit jeg. Skulle hatt en oversikt over motoren samt et koblingsskjema. Men kan ringe Møller ang. den boksen. Finnes ikke ei internett side det går ann å få sjekka det opp selv da? :)

 

den klokka blir jo styrt av trykk/vacum for å bestemme når EGR skal fungere og ikke.

 

vis det sitter en kokka på fordeleren skal den kobles på innsuget ja!

 

k-jetronic?? ikke KE-jetronic?

 

de tre slangene skal helt sikkert kobles på her å der. mulig de er tette pga ting er tatt ut av funksjon..! Er MYE unødvendig! Blant anna EGR.

 

kan jo være instrumenter da! ring møller. ! de to følerne er ikke trykk brytere? vært no tillegsprut eller no på motoren?

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg drevet så alt for mye med audi enda akkurat så har ikke all kunnskapen som skal til, men motoren skal være en WS motor og noen og 80 mod. Men tror det sitter K-jetronic på den. Etter hva jeg har skjønt så har vel KE-jetronic noe mer elektronik en vanlig K? Ser ikke ut til at det er så mye elektronik på min.

 

Jeg veit ellers ikke så mye om motoren uten om at den kommer ifra en 200 og skal være orginal. Men fint med litt hjelp. :) bare å skrive her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det elektriske dyser eller "trykk" dyser.?

 

hvordan føler motoren lufta som går inn?

 

kan liksom ikke huske noe fra den tia jeg studerte 10v turbo:P

kan godt hende den har k-jetronic.! det ser du ganske enkelt på hvordan dysene jobber og hvordan den føler lufta! har den en stor luftfilterboks med et spjeld inni?

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det er vel ikke noe annet enn det spjeldet som sitter inni mengdemåleren som i det hele tatt kan måle luft i dette systemet eller? Skal foretsen prøve å få tatt noen bilder i morra. :) Veit du hvor mye av elektronikken som må være påkobla for at motoren skal fungere? Mye av det som er på ledningsnettet er jo til div instrumenter. Såklart, tenningshjernen må jo på, og alt til bensinpumene, alt til dynamo og starter, men hvor mye av de kontaktene som sitter på motoren har noe å si for om det skal gå eller ikke? Bensina kommer jo mekanisk untatt bensinpumpene og kaldstarten osv, men er jo en hel haug med andre kontakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker ikke helt hvor avansert "hjerne" den bilen har men skal jo starte vis den får bensin og gnist! ganske enkelt.. vil jo ikke gå reint men går!!

 

er vel stort sett noen enkle følere på den motoren vil jeg tro! ikke no luftmasse måler,gasspjeldstillings føler osv osv.. siden det er spjeld styrt bensin fordeling så er alt ganske enkelt da! få på gnist og bensins så starter den nok!.. men hvi du ksa ha no effekt uttak av motoren kan du glemme det insprutet som sitter der..

 

koble på bensinpumpe(rele?),tenningsmodul,fordeler,coil osv så er det nok i orden!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår