Gå til innhold

Feil i motorens elektronikksystem

Ranger emnet


haggis1304

Anbefalte innlegg

Har nettop kastet ut den originale luftfilterboksen, og erstattet den med et åpent luft filter ifra green cotton air filter. Bilen lager vesentlig mere lyd en før, jeg har ikke dumpventil, men det høres sånn ut nå, hver gang jeg slipper gassen , så pooosh plus at den deilige suge lyden når jeg drar på er forsterket. Alt dette er jo bare positivt, men så dukket det opp et lite ikon i dashbordet, ifølge instruksjonsboka så betyr det feil i motorens elektronikksystem. Bilen starter og går veldig bra, ikke tegn til noe feil. Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettop kastet ut den originale luftfilterboksen, og erstattet den med et åpent luft filter ifra green cotton air filter. Bilen lager vesentlig mere lyd en før, jeg har ikke dumpventil, men det høres sånn ut nå, hver gang jeg slipper gassen , så pooosh plus at den deilige suge lyden når jeg drar på er forsterket. Alt dette er jo bare positivt, men så dukket det opp et lite ikon i dashbordet, ifølge instruksjonsboka så betyr det feil i motorens elektronikksystem. Bilen starter og går veldig bra, ikke tegn til noe feil. Noen som vet hva det kan være?

 

Hvilket ikon lyser da?

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som lambda tegnet, oransj bakgrunn med en grønn lamda trekant inni. Ikonet er lengst til venstre av alle ikonene.

 

Det er vel tull med lamda-sonden, trodde jeg. Min lyser stadig fra tid til annen. Sonden er vel kun gåen hvis bilen går merkbart dårligere. Min går stort sett fint om den lyser eller ikke...

Akkurat nå lyser det.

Du kan prøve å koble fra batteriet noen timer. Da forsvinner gjerne lamda-lyset, aif hos meg. Om det ikke gjør det må det vel følges opp.

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lyste da jeg kjøpte bilen min. Men den slokna rett etter at jeg sto rolig å spola på snøen og herja litt ellers. hehe. Men i bruksanvisnings står e at den kan lyse ved for stort utslipp av eksos. At det ikke trengte være noen spesiel feil.

Volvo 940 Turbo Intercooler (1996) t34, 968dyser, 3"lmm, spesial chipær, stor cooler,

Opel Vectra A 2.0i (1993) SOLGT

 

Bilen min: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=155639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vel en lambda som kommer og går litt da vel...enkelt å sjekke i bunn og grunn.

 

Du kan Selv sjekke hva som er galt, ved å lære deg å bruke "diode" boksen på venstre støtdempertårn, og lese av feilkodene som ligger lagra i hjernen din.

Har du ODB, så ser du lett hva som er galt ved å plugge inn en liten ODB-pc i en plugg i bilen.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du OBD-plugg (skrev feil i stad;)), noe jeg trur du har, siden du har 96-modelle, så sitter det under et lokk i bunn av Armlena på midtkonsollen....der de fleste har cd'er og støtter trøtte armene sine etz vettu.

 

Har du vanlig Diodeblink, så finner du denne rett bak Venstre støtdempertårn, på det lille staget som går mot torpedoveggen der. Må løfte av et lokk, så åpenbarer det meste seg.

Her MÅ du ha bok for å komme deg no særlig videre... Haynes er nyttig her, da allt av feilkoder etz står der.

Haynes dekker nok ikke ODB-pluggen, da den hørte til den "siste" 900-serien som kom, og Haynes sin bok stopper på tidlige 1996 modeller.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var nok en feil der.. ellers hadde aldri lampa lyst.

 

Dog, diagnose av et LH 2.4-system funker kun når noe Er defekt.. ikke om noe "fusker" litt i ny og ne.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår