Gå til innhold

Bytte av rådelagre

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal bytte rådelagre på Cosworthen nå, lurte på om det var noe jeg burde være obs på i den forbindelse.

Er det bare å skli ut de gamle lagrene, olje inn de nye og skli de på plass?

 

Bør jeg kjøre på en tykk olje etterpå for å sikre god oljefilm mellom råde og lagre? Og deretter tappe olje og fylle på anbefalt olje for motoren?

Bør vel tappe olja etter en kveld med kjøring for å få ut diverse ting som kan ha lurt seg inn under montering?

 

På forhånd takk!

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge klaringen blir riktig med de nye lagrene og oljepumpa di er frisk,så kan du fint bare bruke den viskositeten du hadde tenkt å bruke hele tiden. Ingenting på lagrene som trenger å kjøres inn,man må bare huske å ha godt med smøremiddel på de under montering. Og for å senke belastningen på de inntil oljetrykket kommer så bør man ta ut tennpluggene og dra den på starteren inntil lampa slukker og så en 3-4 sek etter det. Da bør det være smøring overalt. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilens lagre skal ikke kjøres inn slik som stempelringer eller kammer. Det skal alltid forefinnes en oljefilm mellom flatene. Jeg er av den mening at man ikke skal kjøre på tykkere olje enn nødvendig. Det er kun nødvendig å gå opp i varmviskositet ved stooore lagertoleranser eller langvarig kjøring i høye hastigheter hvor olja etterhvert blir utspedd av drivstoff.

 

Jeg vil anbefale deg å kontrollere veiva før du monterer den tilbake. Både visuelt og med mikrometer. Kanskje bør den poleres, kanskje bør den slipes til underdimensjon.

 

Å tappe av olja etter den første oppstarten og kjøreturen gjør nok ingen flue fortred, men det fjerner jo ikke eventuelle forurensinger som allerede har bakt seg inn i lagerflatene.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hørt at man skal tørke godt av både lagerskåler på baksiden og bukker før montering og at det ikke skal være olje der. 10W60 er veldig tyktflytende og medmindre du skal kjøre 24-timersløp høres det unødvendig tykt ut. Taper hester gjør du også. Tykk olje gir mer motstand i oljepumpa.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, bare hørt alle snakke om Castrol TSW 10W60 olja på Cosworthene sine.

Ser noen kjører 5w40 og 5w50. Satse på det isteden?

 

Medmindre Cosworth-motorene er feilkonstruert, noe jeg betviler, så skulle jeg likt å vite hva de begrunner dette oljevalget med. Hva sier instruksjonsboka?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, bare hørt alle snakke om Castrol TSW 10W60 olja på Cosworthene sine.

Ser noen kjører 5w40 og 5w50. Satse på det isteden?

Ikke noe galt i 10W60. :) Når den har fått noen mil på baken og polymerene har blitt slitt så har du 10W50...noen hundre mil til og du har 15W40 (<-lett overdrevet,men du tar poenget)... Aldri vært fan av 0W- og 5W-oljer...de blir for tynne hvis man har grove effektuttak (og derfor kjører litt løsere klaringer),bortsett fra hvis man har en høy-flødes pumpe. Men,nå har jeg jobba mye med litt eldre motorer...(og småsyke effektuttak)...så jeg er kanskje inhabil. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til BMWs M-biler anbefaler jo også fabrikken TWS 10W-60 (og muligens noe tynnere ved vinterstid, jeg husker ikke). Jeg ser også at det blir brukt Pennzoil 20W-50 på endel gromme (og noen av disse turbomatede) BMW-motorer. Denne er visst også en god del billigere enn TWS'en, uten at dét skal så mye til. TWS koster jo både skjorta, slipset og litt til.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår