Gå til innhold

Diffsperre vil ikke av! HJEEELP!

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Ok, snøen kom til Tromsø inatt, og jeg var ute og sladdet (seff). Brukte sperra på mellom- og bakaksel, og da jeg skulle ta de av så jeg til min forskrekkelse at bakre diffsperre-lyset ennå lyste! Som følge av 100% sperring på bakakselen understyrte bilen min som en HORE, og jeg fikk såvidt karret meg hjem (på tverra).

 

Så... Bilen kan ikke (burde ikke) svinges med som den står, ergo, jeg kan ikke kjøre Audien mere (jeg går glipp av viktig drifting-tid!)

 

ALL hjelp om dette mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... drifting på snø er kult ja...

Men, til saken:

Har hatt det problemet jeg også, av og til vil ikke sperra av igjen.

Har du lik dim. på dekk bak og framme? Eller mer slitt framme el. bak? Jeg hadde ulik dim. en gang (ja, vet at det er FY..), og da var sperra vrien å få av, Kjørte litt frem og tilbake sakte (ikke sving), og da gikk den av igjen. Var nok spenn i drivverket med ulik dim, og da er sperra vrien å få av. (Skal jo ikke brukes med ulik dimensjon på dekk)

* 94 RS2

* 85 coupe quattro

* x 82 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår fikk jeg jekket opp Audien og så at på toppen av diffen var det to ledninger som gikk inn (til indikatordiode på diffsperre-panelet?) og to slangetilkoblinger (er ikke helt sikker, men jeg tror det er vakuumtilkoblinger).

 

Er det mulig at sperra ikke vil ut hvis den ikke får vakuumet på en av de to tilkoblingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har ikke prøvd sperra på bilen min noe særlig enda og har ikke hatt det problemet enda heller. Men når jeg demonterte dashbordet så det ut som at den spaken man trekker ut to hakk. Det er sikkert den typen du har og??

 

Den ser ut til å lage vakum i røra der. Når man dytter den inn skal det vakumet forsvinne så vidt jeg har forstått da. Kanskje det fortsatt står vakum i rørene av en eller annen grunn? kanskje du burde prøve å ta av et rør å se om den går av da?.

 

Skriv en post her hvis du finner feilen da. kan jo være interessant å vite hvis det samme skjer hos meg en dag..

 

 

Fikk lyst til å legge inn et bilde av urverket mitt.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har en sånn vri-bryter. Opp til -85 hadde de vel trekk-ut-bryter. Jeg har forstått det sånn at man må sette vakuum på en av slangene for å koble inn sperra, og sette vakuum på den andre slangen for å få den ut igjen. Skal eksperimentere litt mere etterhvert, samt høre med de nede på NorMotor (VAG-pusheren her i Tromsø) om mulige løsninger på problemet. Skal også kjøpe Haynes-bok hvis jeg finner.

 

Edit: JÆVLIG flott bil, Hersker Hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uvanlig at armen til ut- og innkobling av sperra går litt tregt når den ikke brukes ofte. Vacuum actuatoren er ikke spesielt sterk, så det trenger ikke nødvendigvis være lekkasje om den ikke klarer å bevege armen tilbake.

 

Legg deg under bilen, eller bedre; få den i været eller på en grav, og dytt armen tilbake for hånd. Det kan hjelpe og spraye på litt 5-56 etc. Beveg armen frem og tilbake noen ganger, og sjekk avsluttningsvis at actuatoren klarer jobben selv.

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvveis reparert! Jeg kjørte armen tilbake med håndmakt (trengte ikke mye av den heller), og sperra var av! O lykke! Sjekket ikke at sperra funket, etterpå, siden jeg ikke har ambisjoner om å bruke den med det første. Nå kan jeg i det minste kjøre med bilen, og sist men ikke minst; SLADDE med bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår