Gå til innhold

Hvordan trimme en B230FK (?)

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Både Viking Ecotrim og Ecomax har spareprogram i sine chip som gir lavere forbruk på penkjøring, men erfaringsmessig går forbruket noe opp fordi man kjører tøffere når man har mer effekt tilgjengelig:m'm: Er man mer opptatt av forbruket enn effekt anbefales Ecotrim.

 

Hva "utgjør" den Ecotrim chippen da? Vil forbruket bli merkart mindre med normal kjøring osv?

 

 

Takker for alle svar :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva "utgjør" den Ecotrim chippen da? Vil forbruket bli merkart mindre med normal kjøring osv?

 

 

Takker for alle svar :)

 

 

Nei, neppe på blandet kjøring, men på rullende landevei/ langkjøring kan reduksjon 8-12% dokumenteres (Ref. test av økochipp i Bilsport).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSR sitt stage 3-kit består av chip, ny wastegate og "spare"luftfilter. Med installering koster dette 4000,- i Sverige.

 

Det er et firma i Arendal som gjør dette i Norge hvis du ikke vil gjøre det selv.

 

205Hk, 330Nm ser veldig bra ut for en rimelig penge spør du meg.

 

Har kommet frem til at jeg tror jeg kjøper en ecomax chip, Så får jeg gå ut i fra det.. Er ikke meningen å ende opp med en hel del modding på motoren, bare litt mere drag :P hehe ;)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
de talla er ingenting å skrike ut om før du har hatt bilen på rulla, det er nå hvertfall mi meining

 

er nå alikevel bedre enn å kjøpe chipsats hos Bergen Bilelektronikk, der kommer det på rundt 6-8k for chip og filter ferdig montert, og det er vel heller tvilsomt at du får noe mere enn ca 200 hk der heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det me denne såkaldte "gull-klokka" ? wg klokke ja.. Hva er det den hjelper på med? Har hørt noe om 1 bar i grunn trykk? Hva vil det si?

 

Håper noen kan forklare:) Takk for all respons:)!

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden d er FK maskin så ville eg byttet turboen, siden d er lavtrykksturbo, d folk bruker då som regel er jo T16, saab turbo, mitshubitshi elle koss faen d japse navne skrives:P vertfall bytta t ein turbo som levere meir luft enn originalen, --større dyser,

 

-K&N filter,

 

-alu intercooler,

 

-effektanlegg 3" siden turboen fjerner masse støy,

 

-så kan du jo kjøpe vasse stempler og råder, men B230FK innmaten sier di tåler opp til 300-350hk, siden d er den tykke sorten råder....

 

-åsså toppen kan du bytte, siden ET toppen sluker mer bensin, luft+bensin=gamp, 531 topp er å foretrekke istaden for 530 toppen som er orginal på FK.

 

-åsså ein chip er ett must, hjelper masse.

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått for meg at det er mange som lurer på hvordan man skal trimme B230FT/FK (Kun for de med LH 2.4 Innsprøytning) motoren sin for en billig penge, her er i allefall noen tips som jeg vet fungerer meget bra, også til hverdagskjøring og uten bekymringer.

 

Men selvfølgelig må motoren være i god kondisjon før man begynner å trimme....

 

1. Montere en 531 topp med dertil egnet trimkam.

 

2. Montere en Mitsubishi TD04HL16T turbo (fra 850R)

 

3. 3" eksos

 

4. Aluminiums intercooler.

 

5. Progressiv bensintrykksregulator (justerbar) av typen som er 1:1,2

 

6. Spesialchip i begge hjernene. (BSR Haijen special)

 

(7). H-profilråder for de som liker å sove godt om natten....

 

Dette gir ca 280-300Hk (Når bensitrykk og ladetrykk er innjustert) og 420-440Nm. Tenk da på at disse motorene leverer 135/165Hk og 230/250Nm std...

 

285hk ut på hjul å rundt 460nm (tror det var d) er klart på en 240 her i trøndelag (Sørlie Auto) tror det var hans 240

Volvo 740 TIC 88 Mod (solgt)

Volvo 740/940 16V Tic (solgt)

BMW 318 is Coupe (Solgt)

VW Passat 1,9 TDI Highline (Til salgs)

Volvo V90 T-4R (Ny bilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lage min motor nå, d e ein ET maskin med FT innmat, der skal jeg lage meg eget innsug med 8stk dyser, pga når jeg kjører normalt så kjører jeg 0.8 trykk, så viss jeg monterer mapsensor og tillegsprut så kan jeg få resten av dei 4 dysene mine til å koble inn når eg vil kjøre litt meir 2 liter på mila:D

åsså skal eg ha ny turbo, vett kje hvilken enda, bensintrykksreg. turbo kam fra kg, alu intercooler, åsså har eg 3" anlegg på han, når detta er stilt inn er eg garanter 300 hk på min maskin, og då kjører eg med 8 originale dyser når eg mate for fullt.

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår